ICAO: lepsze opakowania dla baterii litowych

Komisja ICAO zaleciła wprowadzenie bardziej bezpiecznych ognioodpornych opakowań w transporcie baterii litowych, które zdaniem pilotów i producentów samolotów grożą powstaniem pożaru

Publikacja: 03.05.2015 14:40

ICAO: lepsze opakowania dla baterii litowych

Foto: Bloomberg

Komisja ds. niebezpiecznych towarów Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego postanowiła powołać grupę ekspertów, którzy opracują bezpieczniejsze opakowania do transportu baterii litowych używanych w telefonach komórkowych i laptopach. Powołanie nowej grupy wynika z niepokojów pilotów i producentów samolotów, że obowiązujące obecnie normy nie są dość surowe, aby ograniczały pożar takich baterii. Nowe normy będą także dotyczyć baterii metalowo-litowych, stosowanych w zegarkach, których transport samolotami cywilnymi jest zakazany na świecie.

Grupa robocza rozważy na posiedzeniu ICAO w Montrealu w październiku propozycje mające poprawić normy opakowań. Jeśli zatwierdzi je, zostaną włączone do wydania na 2017-18 r. instrukcji technicznych tej agendy ONZ dotyczących przewozu niebezpiecznych towarów.

- Uważamy to za ważny krok naprzód — stwierdził członek komisji, dyrektor ds. programów niebezpiecznych towarów w zrzeszeniu pilotów liniowych ALPA, Mark Rogers. Konsultant w tej dziedzinie, wiceprezes amerykańskiej instytucji nadzoru Labelmaster Services, Bob Richard dodał, że nowe normy będą użyteczne, o ile ich wprowadzenie nie będzie zbyt kosztowne.

Organy nadzoru nadal dopuszczają baterie litowe do transportu w postaci frachtu w samolotach pasażerskich i cargo, bo przypadki powstania ognia na pokładzie są rzadkie. Jednak ich transport w ilościach hurtowych wywołał zaniepokojenie, że ryzyko pożaru wzrośnie, o czym wspomniał ostatnio amerykański urząd lotnictwa FAA.

Dokument roboczy z marca organizacji reprezentującej producentów samolotów wskazuje, że obecne systemy przeciwpożarowe w samolotach nie są w stanie ograniczyć czy ugasić pożar znacznej ilości baterii litowych.

Kilkunastu przewoźników, m.in. American Airlines, Cathay Pacific i Air China, ograniczyło albo zakazało transportu tych baterii w samolotach pasażerskich i cargo. IATA reprezentująca większość linii lotniczych na świecie opublikuje w maju nowy dokument o nowych ograniczeniach w transporcie baterii wprowadzonych przez poszczególnych przewoźników.

Komisja ds. niebezpiecznych towarów Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego postanowiła powołać grupę ekspertów, którzy opracują bezpieczniejsze opakowania do transportu baterii litowych używanych w telefonach komórkowych i laptopach. Powołanie nowej grupy wynika z niepokojów pilotów i producentów samolotów, że obowiązujące obecnie normy nie są dość surowe, aby ograniczały pożar takich baterii. Nowe normy będą także dotyczyć baterii metalowo-litowych, stosowanych w zegarkach, których transport samolotami cywilnymi jest zakazany na świecie.

Transport
Boeing wznowił produkcję B737 MAX. Miliard dolarów na więcej dreamlinerów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty