Carlos – film o terroryście Carlosie w Canal+

W sobotę w Canal+ premiera świetnego thrillera politycznego „Carlos”. Film jest zapowiedzią 6-godzinnego serialu, który Canal+ pokaże w maju

Aktualizacja: 25.03.2011 19:34 Publikacja: 24.03.2011 20:07

Carlos – film o terroryście Carlosie w Canal+

Foto: Archiwum

Zanim na początku XXI wieku grozę na świecie zaczął wzbudzać Saudyjczyk Osama bin Laden, wcieleniem zła był pochodzący z Wenezueli Ilijcz Ramirez Sanchez znany jako Carlos lub Szakal. Jego zuchwały atak na siedzibę państw OPEC w Wiedniu sprawił, że w latach 70. i 80. ubiegłego stulecia stał się symbolem międzynarodowego terroryzmu. Carlos miał przynajmniej dwa oblicza. Dla jednych był piekielnie inteligentnym zabójcą, który niczym bohater powieści Fredericka Forsytha planuje swoje posunięcia z precyzją wytrawnego szachisty, dzięki czemu zawsze jest o krok przed tropicielami. Inni widzieli w Carlosie nowe wcielenie Che Guevary, romantycznego buntownika, który rzucił wyzwanie imperialnej polityce Zachodu. Sam Carlos lubił uchodzić nie tylko za zabójczo przystojnego kilera, ale przede wszystkim politycznego gracza wagi superciężkiej, zdolnego poprzez szantaż i zamachy zakpić z każdego rządu i zmusić go do ustępstw.

Kiedy markowy francuski reżyser Olivier Assayas przystępował do zekranizowania historii Carlosa, miała to być skromna opowieść o schwytaniu Szakala, który po upadku muru berlińskiego – gdy protektorzy z komunistycznych specsłużb nie mogli go już dłużej chronić – ukrył się w Sudanie. Tam został w 1994 roku porwany i przewieziony do Francji, gdzie odsiaduje wyrok dożywotniego więzienia.

Jednak Assayas, zagłębiając się w biografię Carlosa, zrozumiał, że ma w ręku materiał na większy film. Namówił więc producentów, by opowieść rozpoczynała się ponad 20 lat wcześniej, gdy terrorysta zaczynał marsz ku sławie. Tak powstał pełen rozmachu thriller, rozbijający kilka mitów na temat nieuchwytnego Szakala. Film ogląda się niczym fabularyzowany dokument o epoce, w której terroryści stali się bohaterami masowej wyobraźni.

Carlosa (Edgar Ramirez) poznajemy, gdy jako krewki młodzieniec zostaje członkiem organizacji Ludowy Front Wyzwolenia Palestyny dowodzonej przez Wadiego Haddada. Sprawa palestyńska ma jednak dla niego drugorzędne znaczenie. Tak samo jak hasła antykapitalistycznej rewolucji, o której gorąco dyskutuje z przyjaciółką w jednej z londyńskich kawiarni. W istocie popisując się rewolucyjną retoryką przed Haddadem i dziewczyną, Carlos skrywa monstrualne ego – przekonanie o własnym geniuszu.

Po raz pierwszy robi się o nim głośno, gdy w panice strzela do agentów francuskiego kontrwywiadu DST. Funkcjonariusze legitymujący studenta używającego paszportu na nazwisko Carlos Martinez Torres, nie podejrzewają, że mają przed sobą terrorystę. On zabija dwóch z nich. Trzeciego poważnie rani. Następnego dnia media ogłaszają: „Carlos – DST 3: 0". Tak Ramirez Sanchez staje się Carlosem. W jednej z kluczowych scen tej przemiany Assayas pokazuje bohatera, gdy wychodzi z wanny po odprężającej kąpieli. Staje nagi przed lustrem i przygląda się sobie niczym młody półbóg; upojony triumfem współczesny narcyz.

Wybujałe ego i przedkładanie łatwego zarobku nad polityczne cele dają o sobie znać podczas rajdu komanda Carlosa na wiedeńską siedzibę OPEC, skąd terroryści porywają ministrów państw eksportujących ropę. To kluczowy moment filmu i życiorysu terrorysty. Od tej chwili zachowuje się jak zblazowany celebryta, dla którego zamachy i porwania są jedynie intratnym biznesem.

Ostatni akt thrillera pokazuje, jak Carlos, korzystając z tej popularności, stał się marionetką w grze wywiadów. To najsłabszy dramaturgicznie fragment, przypominający pobieżne streszczenie biografii.

Zdjęcia Canal+

Poczet filmowych zamachowców:

„Michael Collins", reż. Neil Jordan (1996)

Epicka biografia założyciela IRA. Collins doprowadził do odzyskania przez Irlandię niepodległości, ale padł ofiarą zamachu na skutek rozgrywek wewnątrz własnej organizacji. Złoty Lew w Wenecji.

„Witaj, nocy", reż. Marco Bellocchio (2003)

Historia zabójstwa lidera chadeków i dwukrotnego premiera Włoch Aldo Moro, który w 1978 roku stał się zakładnikiem „Czerwonych brygad". Dramat psychologiczny, skupiony na relacji porwanego z oprawcami.

„Monachium", reż. Steven Spielberg (2005)

W 1972 roku terroryści z „Czarnego września" zaatakowali izraelskich sportowców na igrzyskach w Monachium. Spielberg odtwarza polowanie Mossadu na zamachowców, pokazując jak płynna jest granica między chęcią wymierzenia sprawiedliwości a żądzą zemsty.

„Baader-Meinhoff", reż. Uli Edel (2008)

Paradokumentalna opowieść o powstaniu i działalności terrorystów z niemieckiej Frakcji Czerwonej Armii dowodzonych przez Andreasa Baadera i Ulrike Meinhoff. Film demitologizuje legendę grupy.

Carlos

23.00 | canal+ | sobota

 


Zanim na początku XXI wieku grozę na świecie zaczął wzbudzać Saudyjczyk Osama bin Laden, wcieleniem zła był pochodzący z Wenezueli Ilijcz Ramirez Sanchez znany jako Carlos lub Szakal. Jego zuchwały atak na siedzibę państw OPEC w Wiedniu sprawił, że w latach 70. i 80. ubiegłego stulecia stał się symbolem międzynarodowego terroryzmu. Carlos miał przynajmniej dwa oblicza. Dla jednych był piekielnie inteligentnym zabójcą, który niczym bohater powieści Fredericka Forsytha planuje swoje posunięcia z precyzją wytrawnego szachisty, dzięki czemu zawsze jest o krok przed tropicielami. Inni widzieli w Carlosie nowe wcielenie Che Guevary, romantycznego buntownika, który rzucił wyzwanie imperialnej polityce Zachodu. Sam Carlos lubił uchodzić nie tylko za zabójczo przystojnego kilera, ale przede wszystkim politycznego gracza wagi superciężkiej, zdolnego poprzez szantaż i zamachy zakpić z każdego rządu i zmusić go do ustępstw.

Telewizja
Międzynarodowe jury oceni polskie seriale w pierwszym takim konkursie!
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Telewizja
Arya Stark może powrócić? Tajemniczy wpis George'a R.R. Martina
Telewizja
„Pełna powaga”. Wieloznaczny Teatr Telewizji o ukrywaniu tożsamości
Telewizja
Emmy 2024: „Szogun” bierze wszystko. Pobił rekord
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Telewizja
"Gra z cieniem" w TVP: Serial o feminizmie w dobie stalinizmu