Oceniają: Wojciech Fułek, Edward Pałłasz, Wacław Tkaczuk, Piotr Tomaszuk, Ewa Ziętek
[srodtytul]piątek, 5 czerwca[/srodtytul]
[b]16.00
Polskie Radio Gdańsk
Władysław Zawistowski
Aktualizacja: 28.05.2009 12:20 Publikacja: 28.05.2009 12:20
Elżbieta Kijowska, laureatka nagrody aktorskiej w 2008 r.
Foto: Rzeczpospolita
Oceniają: Wojciech Fułek, Edward Pałłasz, Wacław Tkaczuk, Piotr Tomaszuk, Ewa Ziętek
[srodtytul]piątek, 5 czerwca[/srodtytul]
[b]16.00
Polskie Radio Gdańsk
Władysław Zawistowski
„Rozstrzelana warta honorowa”
reż. Henryk Rozen[/b]
Występują m.in.: Jerzy Kiszkis (Antoni Weryka, przewodnik wileński), Stanisław Michalski (płk Kazimierz Rybicki), Krzysztof Gordon (płk Jarosław Okulicz-Kozaryn), Mirosław Krawczyk (ppłk Tadeusz Podwysocki), Zbigniew Olszewski (mjr Aleksander Romiszowski), Jacek Labijak (płk Szyłejko), Jerzy Gorzko (ppłk Aleksander Aleksandrowicz)
Próba rekonstrukcji wydarzeń, które miały miejsce 18 września 1939 roku, w czasie agresji sowieckiej na Polskę. Opowiada o niefortunnych próbach obrony Wilna i zdobyciu miasta przez Rosjan. Zdarzenia te poznajemy z dwóch perspektyw – sztabu dowódczego podejmującego mało zdecydowane działania, zakończone ostatecznie ucieczką na granicę litewską, oraz zwykłych, szeregowych żołnierzy próbujących do końca bronić wyznaczonych pozycji. Takim symbolicznym miejscem jest mauzoleum Matka i Serce Syna na wileńskiej Rossie, dedykowane komendantowi Piłsudskiemu, pod którym 18 września – według ludowej legendy – Sowieci rozstrzelali trzech żołnierzy z warty honorowej. Autentyczność tego wydarzenia jest podawana w wątpliwość. Autor przedstawia hipotetyczny ciąg zdarzeń, które mogły doprowadzić do tego tragicznego i symbolicznego epizodu.
[b]17.00
Polskie Radio Białystok
Wiesław Szymański „Madonna
w gazetę zawinięta”
reż. Wiesław Szymański[/b]
Występują: Izabela Wilczewska, Krzysztof Bitdorf, Ryszard Doliński, Krzysztof Pilat
Spektakl poetycki zrealizowany na podstawie wierszy Wiesława Szymańskiego, opowiadający o handlu ikonami, szarganiu świętości i niezgodzie na ten proceder. Śledzimy drogę, jaką wędrują święte obrazy – z terenów dalekiej Rosji do Europy Zachodniej – Berlina, Zurychu i Paryża. Pijany pociąg jadący przez Kuźnicę Białostocką, skuty mrozem bazar w Białymstoku, samolot do Szwajcarii i wreszcie stolica Francji – i szczęście nabywców ikon. W słuchowisku wystąpili aktorzy Białostockiego Teatru Lalek. Wykorzystano prawosławne pieśni liturgiczne zarejestrowane przez Polskie Radio Białystok podczas Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce.
[b]17.45
Polskie Radio Lublin
Artur Kocięcki „Przebudzenie”
reż. Maria Brzezińska[/b]
Występują: Artur Kocięcki (rola prowadząca), Maria Brzezińska, Jarosław Gołofit
Słuchowisko (oraz dźwiękowa relacja z kolejnych etapów jego powstawania w studiu radiowym) na motywach autobiograficznej książki Artura Kocięckiego. Aktor Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie kilka lat temu przeżył wypadek samochodowy, w wyniku którego przez pół roku pozostawał w stanie śpiączki. Opowiada o wizjach przeżywanych w okresie choroby, o powolnym powracaniu do zdrowia, a następnie na deski lubelskiej sceny. Kocięcki występuje tu w potrójnej roli: jako autor, aktor i, prywatnie – jako człowiek, który zwierza się ze swoich przeżyć. Książkę zadedykował synom: Mateuszowi i Kamilowi, którzy bez szwanku wyszli z wypadku.
[srodtytul]sobota, 6 czerwca[/srodtytul]
[b]10.00
Polskie Radio Łódź
Ken Hughes „Mały światek Sammy Lee”
reż. Jerzy Hutek[/b]
Występują: Bronisław Wrocławski (Sammy), Bogusław Suszka (Mężczyzna z brzytwą), Michał Staszczak (Sprawozdawca), Mariusz Witkowski (Mężczyzna I/ Harry), Remigiusz Fladrowski (Spiker)
Historia hazardzisty grającego na wyścigach konnych i zadłużonego na 200 funtów u bukmachera, który każe mu spłacić dług w dwie godziny. Potem egzekutorzy przesuwają moment spłaty o kolejne 120 minut. Akcja sztuki rozgrywa się w ciągu czterech godzin i jest zapisem walki Sammy’ego o przetrwanie. Za nieoddanie długu grozi mu oszpecenie brzytwą, a nawet śmierć. Nie ruszając się z domu, próbuje zdobyć pieniądze przez telefon. Poznajemy świat dwuznacznych kabaretów, knajp, hurtowni obracających przemycanym towarem. Poszukiwania bratniej duszy ostatecznie spełzają na niczym. Sammy zostaje sam.
[b]11.10
Program 2 Polskiego Radia
Georg Büchner „Woyzeck”
reż. Jan Warenycia[/b]
Występują: Adam Woronowicz (Woyzeck), Mariusz Benoit (Kapitan), Andrzej Blumenfeld (Doktor), Danuta Stenka (Małgorzata), Julia Kijowska (Maria), Marcin Troński (Tamburmajor), Wojciech Wysocki (Komediant), Sławomir Pacek (Andrzej) oraz Daniel Salman, Igor Chmielnik, Jacek Beler, Michał Podsiadło, Wojciech Michalak, Grzegorz Kwiecień, Milena Suszyńska, Wiktoria Gorodeckaja, Kornelia Angowska
Najsłynniejszy, choć niedokończony, dramat Georga Büchnera wydany w 1879 roku, 42 lata po śmierci pisarza. Do dziś doczekał się nie tylko licznych inscenizacji teatralnych, lecz także adaptacji operowych i filmowych.
W warstwie fabularnej jest zapisem prawdziwej historii morderstwa popełnionego w Lipsku przez ubogiego żołnierza. Wokół zbrodni rozgorzał spór na temat poczytalności mordercy i jego faktycznej odpowiedzialności za czyn. Dramat Büchnera miał być obroną Woyzecka i protestem przeciwko karze śmierci. Proces pisania poprzedziły studia autora nad medyczną interpretacją postępku zabójcy. W rezultacie ukazał swego bohatera jako prostego człowieka, nieustannie poniżanego i krzywdzonego, kierującego się wyłącznie instynktem, zdradzonego przez ukochaną, która była jedynym sensem jego życia.
[b]15.00
Program 3 Polskiego Radia
Krzysztof Kuczkowski
„Opowieść o Truposzu”
reż. Henryk Rozen[/b]
Występują: Krzysztof Gosztyła (Bill Blake), Jarosław Gajewski (Poeta), Krzysztof Stelmaszczyk (Indianin), Roman Puchowski (Balladzista)
Scenariusz sopockiego poety Krzysztofa Kuczkowskiego powstał z inspiracji filmem Jima Jarmuscha „Truposz”. Westernowa konwencja jest tu okazją do stawiania ważnych, eschatologicznych pytań i prób odpowiedzi na nie. Tragikomiczne perypetie tytułowego Truposza, księgowego Williama Blake’a, są metaforą wędrówki duszy uwięzionej pośród materii i doczesności. Duszy – jak mówi Indianin Nobody, jeden z bohaterów – dążącej do światła i uwolnienia z ziemskich więzów.
[b]15.45
Program 2 Polskiego Radia
Małgorzata Sikorska-Miszczuk
„Walizka”
reż. Julia Wernio[/b]
Występują: Ignacy Gogolewski (Fransua Żako), Adam Ferency (Narrator), Julia Kijowska (Żaklin), Monika Krzywkowska (Przewodniczka), Miłogost Reczek (Poeta), Piotr Machalica (Pantofelnik)
– „Walizka” to sztuka o wierze w uzdrawiającą moc prawdy – mówi autorka. – Wszystko, co kryje bagaż naszych niechcianych wspomnień, istnieje i żyje, czy tego chcemy czy nie. Możemy nigdy swojej walizki nie otworzyć i żyć w wiecznej połowiczności i niepełności. Ta historia dotyczy pojedynczego człowieka, który odcina się od części własnej tożsamości. Ale może to dotyczyć także obszaru pamięci społecznej – nie chcemy odkrywać prawdy i otwierać walizki pełnej bolesnych wspomnień.
[b]16.45
Program 1 Polskiego Radia
Adam Mickiewicz
„Dziady. Wieczór pierwszy” [/b]
[b]17.45
Adam Mickiewicz
„Dziady. Wieczór drugi”
reż. Paweł Łysak[/b]
Występują: Andrzej Chyra (Gustaw-Konrad), Wojciech Pszoniak (Starzec), Ignacy Gogolewski (Ksiądz), Adam Woronowicz (Ksiądz Piotr), Mariusz Benoit (Senator), Beata Fudalej (Rollisonowa), Barbara Wysocka (Dziewczyna) Henryk Boukołowski (Hrabia) Marcin Bosak (Młodzieniec 1), Marcin Hycnar (Adolf/Młodzieniec 2), Michał Czachor (Niemojewski/Młodzieniec 3), Mateusz Łasowski (Młodzieniec 4), Jan Drawnel (Żegota), Maria Klejdysz (Dama 1), Wiesława Mazurkiewicz (Dama 2), Janusz Rafał Nowicki (Generał), Witold Skaruch (Literat 1)
Osią tej adaptacji jest opowieść Starca, który wprowadza słuchaczy w kolejne odsłony dramatu Adama Mickiewicza, badając, na ile „Dziady” mogą posłużyć do opisu dzisiejszego świata. – Szukamy ironii, krzywego zwierciadła i delikatnego dystansu, które pozwalają uciec od egzaltacji i patosu na rzecz spokojnej, racjonalnej rozmowy o przeszłości – mówią autorzy adaptacji Paweł Łysak i Paweł Sztarbowski. – Przed upiorami narodowej pamięci uciec nie sposób. Jesteśmy skazani na ciągłe szamotanie się z historią, która domaga się wciąż nowego opisu, byśmy mogli na niej budować naszą tożsamość dziś i projektować ją na przyszłość. Jesteśmy skazani na „Dziady”, bo bez naszych umarłych nie staniemy się nowoczesnym narodem, musimy jedynie zdjąć ich z pomników i uczynić partnerami dyskusji.
Muzykę do obu części słuchowiska skomponował Paweł Mykietyn, kompozytor mający już w dorobku wiele prestiżowych międzynarodowych nagród.
[b]19.00
Teatr Polskiego Radia
Paul Barz „Kolacja na cztery ręce” (reż. Janusz Kukuła)[/b]
Występują: Marian Opania (Bach), Krzysztof Wakuliński (Haendel)
Punktem wyjścia komedii Paula Barza jest zdarzenie fikcyjne – spotkanie Bacha z Haendlem w 1747 roku z okazji przyjęcia Bacha do Towarzystwa Nauk Muzycznych, którego pierwszym i jedynym członkiem honorowym Haendel był od 1745 roku. W rzeczywistości mimo wielu podobieństw w życiorysach obaj muzycy nigdy się nie spotkali, a swą ostatnią podróż do Niemiec Haendel odbył dopiero w 1750 roku, w roku śmierci Bacha. Wszystkie pozostałe fakty są autentyczne, w tym także niechęć Haendla do spotkania z Bachem i wielokrotnie ponawiane przez tego drugiego próby nawiązania kontaktu ze sławniejszym kolegą. Czyje dzieło jest wybitniejsze – „Mesjasz” Haendla czy „Pasja według świętego Mateusza” Bacha? Postacie dramatu nieustannie próbują przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę.
[srodtytul]niedziela, 7 czerwca[/srodtytul]
[b]10.00
Polskie Radio Rzeszów
Andrzej Zajdel „Las turzański woła”
reż. Andrzej Zajdel[/b]
Występują m.in.: Janusz Szkutnik (redaktor „Wsi Rzeszowskiej”), Tadeusz Kensy (członek prezydium MKZ „Solidarność” w Rzeszowie), Antoni Kopaczewski (przewodniczący Zarządu Regionu NSZZ „Solidarność” w Rzeszowie), Stanisława Martynuska (wdowa po ppor. F. Martynusce, pseud. Żbik), Michał Kalisz (historyk z IPN w Rzeszowie), Kazimierz Chorzępa, Franciszek Bełz i Ludwik Kustra (mieszkańcy wsi Trzebiska, Nienadówka i Turza), Adam Gałczyński (Narrator)
Słuchowisko dokumentalne o wydarzeniach, które miały miejsce na przełomie sierpnia i września 1944 roku w lesie w Turzy nieopodal Sokołowa Małopolskiego. To tam byli wywożeni więźniowie obozu przejściowego NKWD w Trzebusce. W okresie PRL był to temat niewygodny. Pojawili się jednak ludzie, których sowiecka zbrodnia na żołnierzach AK żywo interesowała. I to oni doprowadzili do tego, że w 1981 roku grupa przedstawicieli „Solidarności” złożyła wniosek u prokuratora wojewódzkiego w Rzeszowie o wszczęcie śledztwa w sprawie zbrodni ludobójstwa. Audycja opowiada o dalszych losach sprawy mordu w Turzy. W 2004 roku nastąpiło umorzenie śledztwa. Mieszkańcy okolicznych miejscowości nazwali tamte tragiczne wydarzenia „małym Katyniem”.
[b]11.10
Teatr Polskiego Radia
Marek Baczewski
„Nie używaj tego ognia”
reż. Waldemar Modestowicz[/b]
Występują: Adam Ferency (Przybysz), Franciszek Pieczka (Emeryt), Zofia Saretok (Kobieta), Witold Pyrkosz (Bojko), Elżbieta Kępińska (Bibliotekarka), Sylwester Maciejewski (Kierowca autobusu)
Spektakl o przenikaniu się świata realnego i świata duchów. Zmarłym bohaterom słuchowiska towarzyszą opowieści o ich skomplikowanych losach. Do mieszkańców zagubionej gdzieś w lasach wioski przychodzą duchy dobrych i złych Niemców, Rosjan, Żydów. Nic nie jest jednoznaczne i jednowymiarowe. Nawet granica między żywymi i zmarłymi zostaje zatarta.
Autor tekstu został uhonorowany Nagrodą Specjalną przyznaną w 2008 roku przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS w konkursie na scenariusz słuchowiska, ogłoszonym dla uczczenia 80. rocznicy powstania pierwszego polskiego słuchowiska oryginalnego (według tekstu napisanego specjalnie dla potrzeb radia).
[b]12.10
Program 3 Polskiego Radia
Lidia Amejko „Osiedle”
reż. Jan Warenycia[/b]
Występują: Jan Pęczek (Narrator), Marian Opania (Heniek), Wiktor Zborowski (Pan), Ewa Wawrzoń (Kunerta/ Babcia), Jacek Braciak (Jaracz blantów), Andrzej Blumenfeld (Incipit/Pan Toleczek/Głos 2), Marta Chodorowska (Apolonia), Hanna Stankówna (Fabuła/Rorata), Anna Gronostaj (Norka/Izyda), Sławomir Pacek (Dzielnicowy/Głos 3), Tomasz Marzecki (Pan Urczyk/Głos 1), Iza Dąbrowska (Sklepowa)
Radiowa adaptacja książki Lidii Alejko „Żywoty świętych osiedlowych”. Mieszkańcy osiedla spotykający się pod monopolowym Jerycho to plejada ludzkich typów – święta Kunerta z dziobakiem, którego dostała od Pana; Apolonia, młoda i atrakcyjna dziewczyna chętnie obdarzająca mężczyzn swoimi wdziękami; Jaracz blantów, który potrafi wymazać z pamięci prawie wszystko, i wreszcie pan Heniek, który pierwszy zadał pytanie: „Co znaczy Osiedle?”, a pytanie to powraca do niego zawsze pod sklepem monopolowym Jerycho.
[b]15.00
Program 3 Polskiego Radia
Alessandro Baricco
„Novecento”
reż. Janusz Zaorski[/b]
Występują: Jerzy Radziwiłowicz (Narrator), Piotr Adamczyk (Novecento), Krzysztof Banaszyk (Konferansjer), Marcin Troński (Jelly Roll Morton), Janusz R. Nowicki (Stary Boodman), Paweł Szczesny (Marynarz Sam), Waldemar Błaszczyk (Kapitan statku „Smith”), Beniamin Lewandowski (Novecento w młodości)
Monodram włoskiego pisarza Alessandro Baricco opowiada historię genialnego pianisty, który zyskał przydomek „największy na oceanie”. Danny Boodman T. D. Lemon Novecento jako niemowlę został znaleziony na parowcu „Virginian” przez starego Boodmana, marynarza pracującego w pokładowej kotłowni. Mężczyzna adoptował dziecko. Po śmierci przybranego ojca Novecento znika jednak załodze statku, by za kilkanaście dni objawić się nocą w sali balowej pierwszej klasy parowca „Virginian”. Mając osiem lat, gra na fortepianie tak pięknie, że widownia ma łzy w oczach. Ważną rolę w słuchowisku odgrywa muzyka skomponowana specjalnie na potrzeby spektaklu przez znakomitego jazzmana Włodka Pawlika.
[b]15.55
Polskie Radio Szczecin
Artur Daniel Liskowacki
„De profundis”
reż. Sylwester Woroniecki[/b]
Występują: Danuta Szaflarska (Babcia), Beata Zygarlicka (Kobieta), Grażyna Madej (Basia), Jacek Polaczek (Nauczyciel), Jerzy Kownas (Janukowicz), Krzysztof Gordon (Człowiek z wachlarza) (Żołnierz)
Tekst słuchowiska jest adaptacją reportaży Artura Daniela Liskowackiego, drukowanych w tygodniku „Morze i Ziemia” w latach 1988 – 1989. Powstawały w gorącym okresie i odkrywały „białe plamy” polskiej historii. Ludzie, którzy byli ich bohaterami, dzielili się z autorem swoimi dramatycznymi wspomnieniami. Los rzucił ich po wojnie na Pomorze Zachodnie: do Szczecina, Stargardu, Trzebiatowa, Trzcińska-Zdroju. Na scenariusz składa się sześć monologów uzupełnianych krótkimi epizodami z wydarzeń historycznych, odtwarzanymi z pamięci przez samych bohaterów.
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: Rzeczpospolita
Oceniają: Wojciech Fułek, Edward Pałłasz, Wacław Tkaczuk, Piotr Tomaszuk, Ewa Ziętek
[srodtytul]piątek, 5 czerwca[/srodtytul]
W związku z końcem kontraktu dyrektorskiego Karoliny Ochab zespół artystyczny Nowego Teatru, jednej z najważniejszych europejskich scen, zwrócił się do ministry Wróblewskiej i prezydenta Trzaskowskiego o nominację na dyrektora Michała Merczyńskiego.
Spektakl „Piękna Zośka” z Teatru Wybrzeże oraz muzyczno-teatralne widowisko kaszubskie„Wòlô Bòskô” z Danutą Stenką w Operze Narodowej wpisują się w nurt opowieści o kobiecych dramatach na wsi.
Najważniejsze krajowe spektakle i premiera „Quanty” Łukasza Twarkowskiego wypełnią program 17. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie (6-16 grudnia). „Elisabeth Costello" Krzysztofa Warlikowskiego zagrana będzie trzy razy.
„Latający Potwór Spaghetti” o tym, jakim bezsensem są dla pisarza i reżysera wiara w Boga i religie, to najmocniejszy spektakl sezonu. Dla osób wychowanych w katolicyzmie bolesny, ale oczyszczający jak rachunek sumienia. Na pewno wyzwalająco śmieszny.
Bank zachęca rodziców do wprowadzenia swoich dzieci w świat finansów. W prezencie można otrzymać 200 zł dla dziecka oraz voucher na 100 zł dla siebie.
„Latający Potwór Spaghetti” to najnowsza premiera napisana i wyreżyserowana przez Mateusza Pakułę, obsypanego nagrodami za spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”. Spektakle w Łaźni Nowej od 1 grudnia.
Spektakl „Kochany, najukochańszy” powstał z miłości do twórczości Wiesława Myśliwskiego.
Najważniejsze krajowe spektakle i premiera „Quanty” Łukasza Twarkowskiego wypełnią program 17. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie (6-16 grudnia). „Elisabeth Costello" Krzysztofa Warlikowskiego zagrana będzie trzy razy.
„Latający Potwór Spaghetti” o tym, jakim bezsensem są dla pisarza i reżysera wiara w Boga i religie, to najmocniejszy spektakl sezonu. Dla osób wychowanych w katolicyzmie bolesny, ale oczyszczający jak rachunek sumienia. Na pewno wyzwalająco śmieszny.
W „Plus Minus” (nr z 30 listopada) Bartosz Nosal pisze o czterdziestoleciu polskiej legalnej kasety VHS. W łódzkim Teatrze Powszechnym przez jej pryzmat można się przyjrzeć polskiemu kapitalizmowi w sztuce Marcina Bałczewskiego. A także Polsce i Polakom po 1989 r.
„Miłość”, premiera Teatru Telewizji z 25 listopada prowokuje do rozważań o artystycznych walorach i granicach przyzwoitości dotyczących pełni autorstwa tekstu. Spektakl dostępny jest w VOD.
W spektaklu Wojciecha Farugi w Narodowym są odwołania do Holokaustu, II wojny światowej, jest krytyka chciwości i obłudy Kościoła oraz rządów totalitarnych. Są Wałęsa, Chaplin, Hitler i Maria Callas. Brakuje tylko Matki Teresy i psa Baskerville’ów.
„Chłopki” Sulimy i Piaseckiego o m.in. skomplikowanych relacjach polsko-ukraińskich to świetny komentarz do wpisów Leszka Millera na platformie X o Ukraińcach. Rzecz dzieje się w firmie o tradycjach z 1672 i Wołynia. Dwa lata później niż w serialu „1670".
W muzyczno-teatralnej „Pasji według św. Marka” Pawła Mykietyna w roli Poncjusza Piłata wystąpi Magdalena Cielecka. Inscenizowany koncert odbędzie się 21 listopada w Warszawie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas