Niech żyje młodość!

Konfrontacja artystów ze świata to idea Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych. Czy ma szansę zrealizować się w tym roku?

Publikacja: 14.06.2009 16:00

Niech żyje młodość!

Foto: Materiały Promocyjne

Odbywający się od 2002 roku co dwa lata festiwal to dla rozpoczynających karierę aktorską studentów doskonała okazja do zaprezentowania swojego warsztatu oraz sprawdzenia, jak rozmaite stylistyki odbierane są przez publiczność z innych kręgów kulturowych. Dla widzów zaś, wśród których są studenci z Akademii Teatralnej, możliwość porównania kształcenia aktorów w Polsce i za granicą.

Podczas czterech poprzednich edycji festiwalu zdarzały się przedstawienia – wydarzenia. Jak chociażby „Maestro” Franka Wedekinda z PWST w Krakowie w 2003 r. przygotowany pod kierunkiem Krzysztofa Globisza czy nagrodzone wówczas równorzędnym Grand Prix spektakle „Płatonowa” z Bratysławy i Budapesztu. W tym roku o laury walczyć będą spektakle studentów szkół m.in. z Budapesztu, Sofii, Madrytu i Rzymu.

Przyszłość imprezy może jednak budzić wątpliwości. Czerwiec obfituje w wydarzenia kulturalne w całej Polsce, odciągając uwagę wielu warszawskich widzów. W tym roku termin Festiwalu Szkół Teatralnych pokrywa się z wrocławskim międzynarodowym wydarzeniem „Świat miejscem prawdy”. Poza tym mimo wpisania się w mapę kulturalnych wydarzeń Warszawy festiwal pozostaje imprezą mocno środowiskową i zamkniętą. Głośno dała temu wyraz niemiecka dramatopisarka Dea Loher, zaproszona do jury III edycji. „Rozczarowana intelektualnym poziomem dyskusji”, jak napisała w oświadczeniu, zrezygnowała z udziału w obradach. Tymczasem wartością tego typu imprezy mogłoby być stworzenie autentycznego forum wymiany myśli i wrażeń polskiego środowiska teatralnego, ale również otwierania go na eksperymenty.

– W sztuce nie można przyjmować jednego rodzaju kryterium – mówi tegoroczna jurorka Joanna Szczepkowska.

Do przyjęcia zaproszenia w obradach jury skłoniła ją przede wszystkim ciekawość.

– Chcę zobaczyć, w jaki sposób młodzi ludzie chcą dzisiaj być na scenie, co ich skłania do wyboru tej drogi życiowej – twierdzi.

I dodaje, że w Polsce mamy poważny kryzys formy teatralnej, powinniśmy też zadać pytanie o sposób kształcenia przyszłych aktorów.

– Festiwal może być pretekstem do zastanowienia się, czy problem dotyczy tylko naszej rzeczywistości. A jeśli nie – sprawdzenia, jak jest rozwiązywany w innych krajach – mówi.

[link=http://www.festiwal.at.edu.pl/]www.festiwal.at.edu.pl[/link]

[ramka]

15.06.2009

Poniedziałek

18:00 Uroczystość otwarcia

Warszawa, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza

Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku

NAJBRZYDSZA KOBIETA ŚWIATA

w oparciu o opowiadanie Najbrzydsza kobieta świata Olgi Tokarczuk (pokaz pozakonkursowy)

Teatr Collegium Nobilium

20:00 Warszawa, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza

SCENY Z RÓŻEWICZA

wg Kartoteki, Grupy Laokoona oraz Wyszedł z domu Tadeusza Różewicza (pokaz pozakonkursowy)

Akademia Teatralna, sala im. Kreczmara

16.06.2009

Wtorek

15:00, 19:30 Łódź, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera (PWSFTviT)

CZTERY

wg Niepokojów wychowanka Törlessa Roberta Musila

Teatr Narodowy, scena Studio

17:00, 19:30 Budapeszt, Uniwersytet Teatru i Filmu

BOLI

wg Zeszytu Ágoty Kristóf

Teatr Studio, Duża Scena

17:30, 20:00 Wiedeń, Seminarium Maxa Reinhardta

TANGO

wg Dzienników Witolda Gombrowicza

Teatr Collegium Nobilium

17.06.2009

Środa

16:30, 20:00 Bukareszt, Narodowy Uniwersytet Dramatu i Filmu „I. L. Caragiale”

ELŻBIETA I

Paul Foster

Akademia Teatralna, sala im. Kreczmara

17:00, 19:00 Ryga, Łotewska Akademia Kultury

Wydział Teatru i Sztuki Audiowizualnej

WESELE

Stanisław Wyspiański

Teatr Studio, Duża Scena

19:00, 21:00 Teheran, Uniwersytet w Teheranie, Wyższa Szkoła Sztuk Pięknych, Wydział Sztuki Teatralnej

DRUGA TWARZ

Amir Pakzad

Teatr Narodowy, scena Studio

18.06.2009

Czwartek

16:00, 19:00 Warszawa, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza

MOULIN NOIR – ANTYREWIA

w oparciu o utwory Nicka Cave’a, Martyna Jacques’a i Toma Waitsa

Teatr Współczesny, scena w Baraku

17:00, 19:30 Ramat Gan, Szkoła Sztuk Teatralnych BEIT ZVI

BÓG ZEMSTY

Shalom Ash

Teatr Collegium Nobilium

18:00, 21:30 Sofia, Narodowa Akademia Sztuk Teatralnych i Filmowych

EDMOND

David Mamet

Teatr Studio, Duża Scena

19.06.2009

Piątek

17:00, 19.30 Sankt Petersburg, Państwowa Akademia Sztuk Teatralnych

TRZPIOTKA

Antoni Czechow

Akademia Teatralna, sala im. Kreczmara

18:00, 21:30 Rzym, Akademia Teatralna „Sofia Amendolea”

KOSZMARY OBOZU KONCENTRACYJNEGO

Teatr Collegium Nobilium

20.06.2009

Sobota

16:30, 20:30 Madryt, Królewska Wyższa Szkoła Sztuki Dramatycznej (RESAD)

PRZEBUDZENIE WIOSNY

Frank Wedekind

Teatr Narodowy, scena Studio

18:00, 21:30 Saint-Priest Taurion, Akademia – Państwowa Wyższa Szkoła Teatru w Limousin

AKTORZY W DOBREJ WIERZE oraz WIEJSKI DZIEDZIC

Pierre de Marivaux

Teatr Narodowy, scena przy Wierzbowej

19:00 Warszawa, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza

MIŁOŚĆ I GNIEW

John Osborne(pokaz pozakonkursowy)

Akademia Teatralna, sala im. Kreczmara

21.06.2009

Niedziela

18:00, 20:30 Rzym, Centrum Teatru Ateneo

WIERNA IZABELLA

Teatr Collegium Nobilium

18:00, 20:30 Nowy Sad, Akademia Sztuk Uniwersytetu w Nowym Sadzie

WRÓG KLASOWY

Nigel Williams

Centralny Basen Artystyczny

22.06.2009

Poniedziałek

17:30 Rabat, Wyższy Instytut Sztuki Dramatycznej i Animacji

LISTEN OH ABDESEMI

(pokaz pozakonkursowy)

Akademia Teatralna, sala im. Kreczmara

18:30 Werdykt Jury

Zakończenie Festiwalu

Teatr Collegium Nobilium

20:00 Warszawa, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza

PIOSENKA JEST DOBRA NA WSZYSTKO, CZYLI NIEOBECNI MAJĄ RACJĘ w oparciu o teksty Kabaretu Starszych Panów

(pokaz pozakonkursowy)

Teatr Collegium Nobilium

[/ramka]

Odbywający się od 2002 roku co dwa lata festiwal to dla rozpoczynających karierę aktorską studentów doskonała okazja do zaprezentowania swojego warsztatu oraz sprawdzenia, jak rozmaite stylistyki odbierane są przez publiczność z innych kręgów kulturowych. Dla widzów zaś, wśród których są studenci z Akademii Teatralnej, możliwość porównania kształcenia aktorów w Polsce i za granicą.

Podczas czterech poprzednich edycji festiwalu zdarzały się przedstawienia – wydarzenia. Jak chociażby „Maestro” Franka Wedekinda z PWST w Krakowie w 2003 r. przygotowany pod kierunkiem Krzysztofa Globisza czy nagrodzone wówczas równorzędnym Grand Prix spektakle „Płatonowa” z Bratysławy i Budapesztu. W tym roku o laury walczyć będą spektakle studentów szkół m.in. z Budapesztu, Sofii, Madrytu i Rzymu.

Pozostało 84% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie