Historia zespołu sięga 1741 roku, kiedy cesarzowa Maria Teresa nadała trupie Karla Selliersa status królewskiego teatru dworskiego. Trzy dekady później ustalono, że w repertuarze powinien dominować dramat niemieckojęzyczny.
W 1888 roku teatr otrzymał stałą siedzibę przy Ringstrasse. Po przemianach politycznych 1919 roku z zespołu dworskiego przekształcił się w scenę miejską. II wojna światowa to niezbyt chlubny okres w historii Burgtheater – z repertuaru wycofano teksty autorów żydowskich, a w 1943 r. przygotowano antysemicką wersję „Kupca weneckiego”.
Rangę i renomę odzyskał po 1955 roku, gdy przyczynił się do odbudowywania narodowej tożsamości Austriaków. Na jego scenie reżyserowali wybitni europejscy reżyserzy, także Polacy – Erwin Axer, Kazimierz Dejmek, a ostatnio Grzegorz Jarzyna („Lew w zimie”).
W Warszawie austriaccy artyści pokażą sztukę Karla Schonherra „Kobieta Diabeł”. Jej prapremiera w 1915 roku stała się obyczajową sensacją, a wersja wyreżyserowana w 2008 roku na scenie Burgtheater przez Martina Kušeja uznana została za jedno z najlepszych niemieckojęzycznych przedstawień sezonu.
Akcja rozgrywa się w miłosnym trójkącie, który tworzą celnik, przemytnik oraz jego młoda żona. Obaj mężczyźni chcą wykorzystać sytuację na swoją korzyść, zdobyć przewagę nad przeciwnikiem. Ale erotyczna gra wymyka się spod kontroli.