"Der Demografische Faktor" (Czynnik demograficzny) to spektakl, który mówi o kryzysie ekonomicznym, zagrożonej sferze euro, konflikcie pokoleń, europejskim demograficznym niżu i końcu Europy.
Autorem sztuki jest 34-letni dramaturg i muzykolog Benjamin von Blomberg, współpracujący z różnymi scenami. A reżyserem dziesięć lat starszy Nicolas Stemann, znany z kontrowersyjnych realizacji. Jednym z jego wcześniejszych głośnych spektakli była „Ulrike Maria Stuart" Elfriede Jelinek w Thalia Theater w Hamburgu (o grupie terrorystycznej RAF).
W prologu „Der Demografische Faktor" reżyser pojawia się na scenie sam i przesuwając kolorowe fiszki na tablicy tłumaczy, jak buduje swój spektakl o konsumpcyjnym społeczeństwie, preferującym przyjemności nad obciążające budżet dzieci. Te uwagi wspierają piosenki śpiewane przez Thomasa Kürstnera i Sebastiana Vogla oraz filmowy wykład znanego socjologa.
Choć spektakl należy do nurtu sztuki zaangażowanej, a scenariusz tchnie publicystyką, przyciąga widzów, bo inscenizacyjnie jest atrakcyjny. To miks gatunków, w którym pojawia się i dramat, i musical, i filmowy dokument, i talk-show. Dowód, że publicystyczny teatr nie musi przypominać wiecu czy kampanii propagandowej, ani trzymać się kurczowo konwencji realizmu. Może pozostać teatrem z całą umownością.
Najlepsze są sceny pokazujące konflikt generacyjny. Samotna dwunastolatka musi zmierzyć się z tłumem 60-latków. Konfrontację zaaranżowano metaforycznie, lecz czytelnie. Falujący w choreograficznych układach tłum przywołuje spędzający sen z oczu problem starzenia się bogatych społeczeństw Europy.