Reklama

Sondaż: Polacy nie „migają” przed rondem

Większość kierowców włącza kierunkowskaz tylko przy zjeżdżaniu ze skrzyżowania o ruchu okrężnym – wynika z sondażu IBRiS dla „Rzeczpospolitej”, przeprowadzonego po głośnym orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie.

Aktualizacja: 01.05.2018 13:04 Publikacja: 30.04.2018 16:29

Sondaż: Polacy nie „migają” przed rondem

Foto: Fotorzepa, Robert Wójcik

Sprawa w Lublinie zaczęła się od oblanego egzaminu na prawo jazdy. Egzaminator uznał, że podczas wjazdu na rondo z zamiarem skrętu w lewo kursant powinien włączyć lewy kierunkowskaz. Problem w tym, że przepisy w tej sprawie nie są jednoznaczne.

Kursant najpierw odwołał się do Marszałka Województwa Lubelskiego, który unieważnił egzamin, a później decyzję tę potwierdziło Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Ponieważ o uznanie własnych racji walczył też egzaminator, wyrok wydał w tej sprawie sąd. Uznał, że przy wjeździe na rondo nie następuje zmiana kierunku jazdy, więc sygnalizator należy włączyć dopiero przy zjeździe.

Z sondażu IBRiS wynika, że to zdanie popiera większość kierujących. 68 proc. powiedziało, że włącza kierunkowskaz tylko zjeżdżając z ronda. 26 proc. używa sygnalizatora, zarówno wjeżdżając na rondo, jak i z niego zjeżdżając. 2 proc. włącza kierunkowskaz tylko wjeżdżając na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, a 1 proc. nie używa go w ogóle.

Zdaniem Łukasza Zboralskiego z portalu o bezpieczeństwie ruchu drogowego BRD24.pl sondaż pokazuje, że „kierowcy są mądrzejsi niż niektóre ośrodki egzaminowania i szkolenia kierowców”. – Skłaniam się ku szkole krakowskiej, że przed wjazdem na rondo sygnalizowanie tego, co się będzie chciało robić, a zwłaszcza lewym sygnalizatorem, urąga zdrowemu rozsądkowi. Przecież rondo może mieć więcej wylotów niż cztery – zauważa.

Ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa na drogach i były policjant stołecznej drogówki Wojciech Pasieczny mówi jednak, że sam opowiada się za włączaniem kierunkowskazu również przed wjazdem na rondo. – Choć takiego obowiązku nie ma, sygnalizujemy wówczas innym kierowcom, co będziemy robili. Aczkolwiek ta dyskusja jest raczej akademicka, bo rondo jest najbezpieczniejszym typem skrzyżowania i jeśli ktoś nie włączy kierunkowskazu, nie będzie to miało większego wpływu na bezpieczeństwo – podkreśla.

Reklama
Reklama

Mimo to Ministerstwo Infrastruktury chce usunąć rozbieżności w interpretowaniu prawa. W marcu zapowiedziało, że „rozważy zasadność podjęcia działań legislacyjnych w tym zakresie”. Informację tę jako pierwszy podał portal brd24.pl. – To była tylko zapowiedź i czekamy na konkrety – mówi Łukasz Zboralski.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Ustawa łańcuchowa. Sejm podjął decyzję w sprawie prezydenckiego weta. Jak głosowali posłowie?
Społeczeństwo
Co przyciąga do Polski ukraińskich imigrantów? Wyniki badania
Społeczeństwo
Budżet Mazowsza na 2026 rok. Administracja pochłonie więcej niż zdrowie
Społeczeństwo
Zaborów nie widać. Usług publicznych też nie. I zyskuje na tym Konfederacja
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama