Jan Paweł II? Biskupi, naukowcy, pisarze? Nic z tego. Wśród 30 osób, których cechy i poglądy cenią młodzi Polacy, jest plejada prezenterów, dziennikarzy i medialnych showmanów.
Sondaż na grupie 1000 osób w wieku 13 – 24 lata przeprowadziła firma Millward Brown SMG/KRC. Młodzi, proszeni o wskazanie osoby publicznej, która prezentuje cenione przez nich cechy i poglądy, najczęściej wymieniali Jerzego Owsiaka, Kubę Wojewódzkiego, Szymona Majewskiego i Wojciecha Cejrowskiego.
Na liście nie znalazł się żaden pisarz ani naukowiec. – Mamy dominację kultury obrazkowej i obrazków zamiast wartości. Młodzi myślą: wierzę tej osobie, bo ładnie wygląda – komentuje medioznawca profesor Wiesław Godzic.
Według Wojewódzkiego z pojmowaniem słowa "autorytet" dzieje się coś dziwnego. – Gdybyśmy tym młodym ludziom zadali pytanie o rzecz najważniejszą, czyli o werbalizację poglądów, które podobno cenią, okazałoby się, że widzą we mnie mniej lub bardziej śmiesznego człowieka telewizji – twierdzi.
– Żyjemy w epoce celebrytów pokazywanych w telewizji. A w mediach mało jest mowy o tym, kto otrzymał Nagrodę Nobla, tylko że ktoś znany ma nowego partnera – komentuje wyniki psycholog prof. Katarzyna Popiołek z Uniwersytetu Śląskiego. Dodaje, że Jan Paweł II w oczach młodzieży też był celebrytą: – Jak celebryta rok, dwa nie pojawia się w mediach, to o nim zapominamy.