Ograniczenie na autostradach pomoże klimatowi? Debata w Niemczech

Wśród niemieckich polityków rozgorzała ostra dyskusja na temat tego, czy po wrześniowych wyborach wprowadzić na autostradach ograniczenie prędkości do 130 km na godzinę.

Aktualizacja: 10.07.2021 08:46 Publikacja: 10.07.2021 08:35

Ograniczenie na autostradach pomoże klimatowi? Debata w Niemczech

Foto: PAP/EPA

Ruch ten miałby na celu ograniczenie emisji CO2, a także zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

- Byłaby to jedna z pierwszych incjatyw, które Partia Zielonych wprowadziłaby w życie, gdyby została wybrana do władzy we wrześniowych wyborach - powiedział w czerwcu lider partii Robert Habeck.

Partia Socjaldemokratyczna (SPD), która od 2013 roku jest partnerem w koalicji rządzącej z Partią Chrześcijańsko-Demokratyczną (CDU) Angeli Merkel, również zobowiązała się do wprowadzenia ograniczenia prędkości, jeśli zostanie wybrana jako największa partia tej jesieni.

Jednocześnie szef CDU Armin Laschet, który ubiega się o zastąpienie Merkel na stanowisku kanclerza Niemiec, wykluczył w poniedziałek ten pomysł, określając go jako "nielogiczny".

- Kluczem jest ulepszanie technologii, a nie prowadzenie bezsensownych debat, takich jak ta o ogólnym ograniczeniu prędkości - skomentował.

- Dlaczego pojazd elektryczny, który nie powoduje emisji CO2, nie powinien mieć prawa do jazdy szybciej niż 130? To jest nielogiczne - dodał.

Na autostradach w Niemczech, jako jedynych w Europie, nie obowiązuje limit ograniczenia prędkości. Około połowa autostrad federalnych ma jedynie "zalecane" ograniczenie prędkości do 130 km na godzinę, co oznacza, że kierowcy mogą ją przekraczać bez żadnych konsekwencji.

Według ostatnich badań opinii publicznej prawie dwie trzecie (64 procent) Niemców opowiada się za zmianą tego stanu rzeczy - co oznacza, że kandydat na kanclerza Laschet może nie do końca zgadzać się z wyborcami w tej kwestii.

W czerwcu, po tym jak Zieloni i SDP ogłosili swoje stanowisko, Laschet powiedział w wywiadzie dla "Bild am Sonntag", że nie wierzy, by ten ruch był skuteczny w redukcji emisji.

- W Niemczech jest niewiele tras, na których można jechać szybciej niż 130 km w ciągu dnia, więc ograniczenie prędkości miałoby stosunkowo niewielki wpływ na emisję CO2 - ocenił.

Ekspert ds. transportu Giulio Mattioli wyjaśnił, że brak powszechnego ograniczenia prędkości na niemieckich autostradach jest odpowiedzialny za produkcję 1,9 mln ton CO2 każdego roku - więcej niż cała roczna emisja dwutlenku węgla ponad 50 krajów.

Odnosząc się do uwag Lascheta na temat powszechności samochodów elektrycznych, Mattioli podkreślił, że obecnie zaledwie 0,6 proc. niemieckich samochodów jest w pełni elektrycznych.

Społeczeństwo
Właściciele najstarszej oprocentowanej obligacji świata odebrali odsetki. „Jeśli masz jedną na strychu, to nadal wypłacamy”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Gwałtownie rośnie liczba przypadków choroby, która zabija dzieci w Afryce
Społeczeństwo
Sondaż: Którym zagranicznym politykom ufają Ukraińcy? Zmiana na prowadzeniu
Społeczeństwo
Antypolska nagonka w Rosji. Wypraszają konsulat, teraz niszczą cmentarze żołnierzy AK
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Społeczeństwo
Alarmujące dane o długości życia w USA. Amerykanie będą żyć dłużej, ale nie bardzo