Na hasło Częstochowy powiem tylko: o Matko Boska

Wiesław Gałązka, ekspert ds. wizerunku, wykładowca z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej

Publikacja: 07.09.2009 01:14

[b]RZ: Jak pan ocenia slogany polskich miast i regionów?[/b]

[b]Wiesław Gałązka: [/b]Są w większości banalne, nie niosą żadnych treści, a czasem wprowadzają w błąd. Tymczasem hasło promocyjne to kwintesencja oferty, ujmująca ją w sposób lapidarny, ale przekonujący i wywołujący pozytywne emocje.

[b]Które z haseł są właśnie takie?[/b]

„Mazury – cud natury” jest świetne. Ten region, kojarzący się z biedą, do perfekcji wykorzystuje ów stereotyp: eksponuje brak przemysłu, naturę i oferuje jej najwyższy standard, z jakim kojarzy się cud. Robi to na dodatek w formie rymowanki zapadającej w pamięć.

Podobnie Toruń „Gotyk na dotyk” – oferuje kojarzącą się z gotykiem tajemnicę, która jest na wyciągnięcie ręki. Bardzo dobre jest hasło „Świętokrzyskie czaruje

– poleć na weekend”. Oprócz nasycenia treścią ma świetne, pełne dwuznaczności skojarzenia o czarowaniu, lataniu i polecaniu.

[b]W pierwszej piątce znalazły się takie, których pan nie wymienił.[/b]

„Gdańsk – tu się żyje!” to nijakie hasło, „Magiczny Kraków” jest dla tych, którzy znają Gałczyńskiego. Hasło „Wrocław – miasto spotkań” jest dobre. Lecz w wypadku tych miast główną rolę w sloganie pełni ich nazwa, a nie dookreślenie. Ludzie w wyborze hasła kierują się całym bagażem informacji, które im się z nim kojarzą, a te czerpią z wielu różnych źródeł, od wiedzy ze szkoły po filmy. Nieprzypadkowo liczne miasta i regiony wydają pieniądze na współfinansowanie filmów, by były w nich nakręcone.

[b]Czy do haseł należy przywiązywać wielką wagę, skoro nie definiują oferty w pełni?[/b]

Tak, bo o ile najlepszy slogan może tylko częściowo zachęcić do skorzystania z niej, o tyle zły – od razu przekreślić zainteresowanie. [b]Zły, czyli jaki?[/b]

Banalny, pusty. Na hasło „Częstochowa to dobre miasto” mogę tylko załamać ręce i powiedzieć – o Matko Boska! Niezrozumiały, jak „Poznań – miasto know how”. Niosące fałszywe obietnice, jak „Tarnów – polski biegun ciepła”, który nie oferuje przecież piaszczystych plaż, z jakimi ciepło się kojarzy. Wreszcie wywołujący odwrotne do zamierzonych reakcje.

[b]Którego z miast nie odwiedziłby pan, usłyszawszy jego slogan?[/b]

Bochni. Drażniący banał, że to miasto soli, wywołuje reakcję – piep... Choć mogłaby witać bochnem i solą... Do Zielonej Góry – miasta przyszłości, wybiorę się, gdy stanie się teraźniejszością. A do Opola – tylko na tydzień, na festiwal.

[b]Które hasło zaskoczyło pana swą pozycją w rankingu?[/b]

Dziwi mnie niski poziom akceptacji sloganu „Śląskie – pozytywna energia” – przełamującego stereotypy, choć na nich bazuje. Chylę czoło przed pozycją Oświęcimia, to – podobnie jak Śląsk – nazwa niosąca negatywne konotacje.

[b]Czy warto promować je na siłę?[/b]

To pytanie padało kilkanaście lat temu we Wrocławiu, pioniera tego typu działań, a wówczas miasta peryferyjnego, kojarzącego się z rubie- żami, Niemcami itp. Dziś wystarczy spojrzeć choćby na ranking polskich marek. Wrocław lokuje się w nim tuż za Krakowem, a przed Warszawą, Gdańskiem czy Poznaniem.

[b]RZ: Jak pan ocenia slogany polskich miast i regionów?[/b]

[b]Wiesław Gałązka: [/b]Są w większości banalne, nie niosą żadnych treści, a czasem wprowadzają w błąd. Tymczasem hasło promocyjne to kwintesencja oferty, ujmująca ją w sposób lapidarny, ale przekonujący i wywołujący pozytywne emocje.

Pozostało 90% artykułu
Społeczeństwo
Kielce: Poważna awaria magistrali wodociągowej. Gdzie brakuje wody?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Sondaż: Rok rządów Donalda Tuska. Polakom żyje się lepiej, czy gorzej?
Społeczeństwo
Syryjczyk w Polsce bez ochrony i w zawieszeniu? Urząd ds. Cudzoziemców bez wytycznych
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie szykuje „wielką blokadę”. Czy ich przybudówka straci miejski lokal?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni