Drugie, lepsze życie w sieci

Coraz więcej nastolatków zbyt dużo czasu spędza w Internecie. Świat wirtualny zastępuje im realny.

Publikacja: 29.10.2013 04:49

Uczniowie nie śpią, nie jedzą, ostro negocjują z rodzicami – byle siąść przed komputerem

Uczniowie nie śpią, nie jedzą, ostro negocjują z rodzicami – byle siąść przed komputerem

Foto: Rzeczpospolita, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

„Czy tak ciężko być sobą w dzisiejszych czasach? Czy naprawdę chcesz być jedną z tych idiotek, które robią sobie debilne fotki w sieci?" – pyta w filmie rozpoczynającym kampanię „Wyloguj się do życia" znany nastolatkom raper Wojtek Sokół Sosnowski. Film trafi do 7,7 tys. gimnazjów w kraju i ma przekonać młodych ludzi, że realne życie jest ciekawsze od wirtualnej rzeczywistości.

Eksperci alarmują: coraz więcej dzieci i nastolatków ma zaburzenia związane z tym, że godzinami surfuje w sieci, zaniedbuje przez to naukę, zapomina o posiłkach, a wirtualny świat przesłania im realny.

– Problem narasta w zastraszającym tempie i zmierza w stronę uzależnienia. Co drugie dziecko, jakie się do nas zgłasza, ma problem związany z kontaktem z Internetem – mówi „Rz" dr Izabela Krauze, psycholog z Warszawy.

Prof. Mariusz Jędrzejko, specjalista od uzależnień, mówi „Rz": – To się określa jako patologiczne używanie technologii cyfrowych. Na 10 dzieci z różnego typu zaburzeniami, ok. 4–5 ma właśnie tego rodzaju zaburzenia. Jeszcze 10 lat temu było to jedno dziecko na 10 – mówi .

Badania potwierdzają, że dzieci i młodzieży z takimi problemami jest coraz więcej.

I tak z badań EU Kids Online wynika, że 35 proc. nastolatków w Polsce (w wieku 11–16 lat) zaniedbuje rodzinę, znajomych, naukę lub hobby z powodu spędzania czasu w Internecie. Nieco więcej (ponad 38 proc.) bardziej czuje się sobą „online" niż w bezpośrednich kontaktach z innymi ludźmi.

– W sieci nastolatkowie budują często idealny, zupełnie nierealny wizerunek siebie, z którego czerpią poczucie własnej wartości – mówi dr Krauze. – Im trudniej w realu, tym większa jest chęć życia wirtualnym obrazem siebie. To odbija się na funkcjonowaniu w szkole – mówi Krauze.

Prof. Jędrzejko podaje drastyczny przykład matki, która zgłosiła się do niego z 14-letnim synem. Chłopiec był ubrany w długi płaszcz, u boku miał kij i twierdził, że to miecz. Kazał mówić do siebie „Wielki Mandorfie". To bohater gry komputerowej. – Na swoje imię nie reagował – opowiada Jędrzejko.

Nie mniej niepokojące są wnioski z badań Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Wynika z nich, że ponad 80 proc. gimnazjalistów (w wieku 15–16 lat) korzysta z Internetu w celach niezwiązanych z nauką codziennie lub niemal codziennie. Aż 60–75 proc. stale w godzinach nocnych.

Inne zagrożenie: co czwarty badany kontaktował się w sieci z nieznajomymi, a co dziesiąty przeżywał negatywne emocje.

Bogusław Prajsner, socjolog, były szef działu badań w Instytucie Psychologii Zdrowia PTP, zaznacza: – Od 8 do 10 proc. nastolatków jest realnie zagrożonych uzależnieniem od Internetu. To nastolatki, które spędzają w sieci ponad 4 godziny codziennie, także nocą, i nie wyobrażają sobie bez Internetu normalnego funkcjonowania – mówi Bogusław Prajsner.

Problem jest poważny, kiedy komputer przesłania inne zajęcia i dyktuje rytm życia. Przejawia się to w tym, że dziecko obsesyjnie myśli o tym, kiedy będzie mogło grać, albo poczatować z kolegami, Zaczynają się targi: czy jak np. posprzątam pokój, to będę mógł siąść przy komputerze – pyta dziecko.

Eksperci zwracają uwagę na coraz młodszy wiek dzieci z takimi problemami. – Mamy trzylatki, które za możliwość grania wiele są w stanie zrobić – mówi dr Izabela Krauze.

Kiedy rodzic nagle ogranicza dostęp do komputera, reakcją bywa złość, wściekłość, a nawet agresja. Często dopiero wtedy rodzice reagują.

Kampania „Wyloguj się do życia" realizowana jest przez Fundację First, we współpracy i za środki m.in. z Krajowego Biura Przeciwdziałania Narkomanii.

Czy szkoły są zainteresowane pokazaniem filmu swoim uczniom? – Są w nim chwytliwe hasła, które mogą trafić do młodzieży i uświadomić jej zagrożenia wynikające z przesiadywania godzinami przed komputerem – mówi „Rz" Katarzyna Łojek, pedagog z Gimnazjum Integracyjnego nr 75 w Krakowie, do którego trafi film. Uważa, że warto film pokazać uczniom, bo lepiej przemówi do nich niż pogadanki na lekcjach wychowawczych.

„Czy tak ciężko być sobą w dzisiejszych czasach? Czy naprawdę chcesz być jedną z tych idiotek, które robią sobie debilne fotki w sieci?" – pyta w filmie rozpoczynającym kampanię „Wyloguj się do życia" znany nastolatkom raper Wojtek Sokół Sosnowski. Film trafi do 7,7 tys. gimnazjów w kraju i ma przekonać młodych ludzi, że realne życie jest ciekawsze od wirtualnej rzeczywistości.

Eksperci alarmują: coraz więcej dzieci i nastolatków ma zaburzenia związane z tym, że godzinami surfuje w sieci, zaniedbuje przez to naukę, zapomina o posiłkach, a wirtualny świat przesłania im realny.

Pozostało 85% artykułu
Społeczeństwo
Sondaż: Rok rządów Donalda Tuska. Polakom żyje się lepiej, czy gorzej?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Syryjczyk w Polsce bez ochrony i w zawieszeniu? Urząd ds. Cudzoziemców bez wytycznych
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie szykuje „wielką blokadę”. Czy ich przybudówka straci miejski lokal?
Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Burmistrz Głuchołaz: Odbudowa po powodzi odbywa się sprawnie