Metro w Krakowie? Pytają o to ludzi

Czy poza stolicą podziemna kolejka będzie też w innym mieście? Krakowianie wypowiedzą się o tym ?w referendum.

Publikacja: 08.05.2014 02:09

Wraz z pytaniami o zimowe igrzyska olimpijskie 25 maja mieszkańcy Krakowa mają odpowiedzieć na trzy inne pytania. Jedno z nich dotyczy budowy metra.

Zabiegała o to lokalna Platforma Obywatelska. Dlaczego? – Kraków jest drugim co do wielkości miastem w Polsce. W tej chwili jest u nas zameldowanych 758 tys. osób, a z wielkości poboru wody można mówić, że jest to 1,1 mln. Miasto wciąż się rozwija. Poza stolicą tylko w Krakowie przybywa mieszkańców wśród dużych aglomeracji. I tak będzie nadal. W ciągu 15 lat przybędzie u nas dodatkowo 150–200 tys. ludzi – mówi Grzegorz Stawowy, szef radnych PO w Krakowie.

Jego zdaniem jest podstawa, by wybudować podziemną kolejkę. A tylko jedna linia w Krakowie według różnych szacunków ma kosztować od 7 do 10,7 mld zł. – Jedną trzecią musi pokryć miasto. To byłby jego największy wydatek inwestycyjny, dlatego zanim zaczną się prace, chcemy o metro zapytać mieszkańców – tłumaczy radny.

Sam krakowski samorząd na razie dość sceptycznie podchodzi do pomysłu. – W Krakowie już w latach 70. ubiegłego wieku zrodził się pomysł budowy metra. Wówczas wyliczono, że jedyną rentowną linią byłaby ta prowadząca do Huty im. Lenina. Dziś Huty nie ma, a liczba osób, które pracują w tamtym miejscu, zmniejszyła się kilkakrotnie – zauważa Monika Chylaszek, rzecznik Krakowa.

Przyznaje, że w tej części miasta realizowany będzie projekt „Nowa Huta przyszłości", gdzie ma powstać wielkie centrum biurowo-mieszkalne. – Właściwe nowe miasto. Prezydent jest zdania, że gdy ta inwestycja już powstanie, a będzie to za 10–20 lat, metro by się przydało – mówi Chylaszek. Podkreśla, że Kraków stawia na tramwaje, których budowa jest szybsza, tańsza i więcej mieszkańców może korzystać z takiej inwestycji. Poza tym samo utrzymanie metra kosztowałoby ok. 100 mln zł. – A to oznacza, że te pieniądze trzeba skądś zabrać – wyjaśnia.

Także w Łodzi w latach 70. były plany budowy metra. Jednak dziś już nikt o tym nie myśli. – Po pierwsze, ze względów finansowych, po drugie, zbytnie zagęszczenie naszego śródmieścia – mówi Marcin Masłowski, rzecznik Łodzi. Dodaje, że w tym mieście myśli się raczej o rozbudowie szybkiego tramwaju, który ma łączyć różne dzielnice, oraz o Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, która rusza w połowie czerwca. – Będzie doskonałym uzupełnieniem komunikacji miejskiej. Na jej potrzeby powstało w mieście dziesięć nowych przystanków kolejowych – tłumaczy.

Wraz z pytaniami o zimowe igrzyska olimpijskie 25 maja mieszkańcy Krakowa mają odpowiedzieć na trzy inne pytania. Jedno z nich dotyczy budowy metra.

Zabiegała o to lokalna Platforma Obywatelska. Dlaczego? – Kraków jest drugim co do wielkości miastem w Polsce. W tej chwili jest u nas zameldowanych 758 tys. osób, a z wielkości poboru wody można mówić, że jest to 1,1 mln. Miasto wciąż się rozwija. Poza stolicą tylko w Krakowie przybywa mieszkańców wśród dużych aglomeracji. I tak będzie nadal. W ciągu 15 lat przybędzie u nas dodatkowo 150–200 tys. ludzi – mówi Grzegorz Stawowy, szef radnych PO w Krakowie.

Społeczeństwo
Sondaż: Rok rządów Donalda Tuska. Polakom żyje się lepiej, czy gorzej?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Syryjczyk w Polsce bez ochrony i w zawieszeniu? Urząd ds. Cudzoziemców bez wytycznych
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie szykuje „wielką blokadę”. Czy ich przybudówka straci miejski lokal?
Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Burmistrz Głuchołaz: Odbudowa po powodzi odbywa się sprawnie