Przywrócenie funkcjonariusza do służby reaktywuje jego stosunek służbowy. Fakt ten zmusza jego przełożonego do przyznania mu świadczenia pieniężnego za okres pozostawania poza służbą. A co za tym idzie do ponownego ustalenia wielu przysługujących mu uprawnień (w tym prawa do nagrody rocznej) i zweryfikowania niektórych wcześniej wypłaconych świadczeń. Okres, za który przyznano takie świadczenie, jest bowiem uwzględniany w stażu służby, od którego zależą te uprawnienia. Problem w tym, że przepisy kwestie te regulują lakonicznie, prawie wszystko zostawiając do rozstrzygnięcia przełożonych. W takich sytuacjach pomocne może być orzecznictwo, które nawet jeśli nie wskazuje jednego prawidłowego trybu postępowania, podpowiada, na co zwrócić uwagę.
Od jednego do sześciu miesięcy
Pierwszą kwestią, jaką pozostawiono do decyzji przełożonych, jest ustalenie, za jaki okres pozostawania poza służbą przyznać policjantowi świadczenie pieniężne. Art. 42 ust. 5 ustawy o policji (dalej uop) stanowi tylko, że przywróconemu do służby przysługuje za okres pozostawania poza służbą świadczenie pieniężne równe uposażeniu na stanowisku zajmowanym przed zwolnieniem, nie więcej jednak niż za okres sześciu miesięcy i nie mniej niż za jeden miesiąc. Ustawodawca gwarantuje zatem funkcjonariuszowi prawo do świadczenia, natomiast jego wysokość pozostawia uznaniu organu administracji, ograniczając je co do minimum i maksimum. Nie określa przy tym żadnych warunków, jakimi winien się kierować organ, ustalając wysokość takiego świadczenia.
Szef bada sytuację policjanta
Brak takich przesłanek nie oznacza jednak, że organ ma tu całkowitą swobodę. Według WSA w Warszawie (wyrok z 29 czerwca 2010 r. II SA/Wa 396/10, orzeczenia.nsa.gov.pl) świadczenie to ma czynić zadość konsekwencjom pozostawania poza służbą zwłaszcza w najbardziej odczuwalnej sferze ekonomicznej. Zatem jego wymiar winien uwzględniać sytuację finansową policjanta po zwolnieniu ze służby i być wprost proporcjonalny do wysokości świadczeń otrzymanych w związku ze zwolnieniem, a także pobieranych już po zwolnieniu, np. świadczeń emerytalnych czy rentowych (por. też wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 13 marca 2013 r II SA/Go 148/13, orzeczenia.nsa.gov.pl).
Zwiększenie stażu
Dlaczego ta decyzja ma takie znaczenie? Przede wszystkim dlatego, że oprócz prostego wymiaru finansowego wysokość tego świadczenia, a właściwie okres, za jaki zostało ono przyznane, ma wpływ na inne uprawnienia funkcjonariusza. Zgodnie bowiem z art. 42 ust. 6 uop okres ten wlicza się do okresu służby uwzględnianego przy ustalaniu okresu, od którego zależą uprawnienia określone m.in. w art. 110 ust. 1 uop, czyli prawo do nagrody rocznej.
Jednak ani ten przepis ustawy, ani żaden inny nie dają wprost odpowiedzi na pytanie, czy okres ten powinien zostać „doliczony" do roku zwolnienia ze służby czy też do roku, w którym doszło do przywrócenia do służby. A to dla policjanta może mieć duże znaczenie.