Samorządowcy mają więcej obowiązków niż inni zatrudnieni

Od samorządowca możesz wymagać więcej niż od pracownika firmy prywatnej. Nie tylko ma on wykonywać polecenia pracodawcy i przestrzegać zasad obowiązujących w jego miejscu pracy

Publikacja: 21.11.2007 10:54

Z zajmowanym przez samorządowca stanowiskiem wiąże się więcej wymagań, np. dbanie o dobry interes państwa.Zakres obowiązków pracownika samorządowego wynika z ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm., dalej ustawa). Powinien on dbać o wykonywanie zadań publicznych i o środki publiczne. Obowiązany jest też uwzględniać dobry interes państwa i indywidualne interesy obywateli (art. 15 ustawy).

Do szczególnych obowiązków samorządowca zalicza się:

- przestrzeganie prawa,

- wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,

- informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w urzędzie, jeżeli prawo tego nie zabrania,

- zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przewidzianym przez prawo,

- uprzejme i życzliwe zachowanie w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi, współpracownikami oraz z obywatelami,

- godne zachowanie w miejscu pracy i poza nim.

Podobnie jak każdy inny pracownik także samorządowcy muszą sumiennie i starannie wypełniać polecenia przełożonych (art. 16 ustawy). Zdaniem Sądu Najwyższego pracodawca może wezwać pracownika samorządowego, aby przestał wykonywać określone zajęcia, które w ocenie szefa są sprzeczne z obowiązkami samorządowca lub mogą wywołać podejrzenie o jego stronniczość czy interesowność. Taka osoba w zasadzie musi niezwłocznie podporządkować się takiemu poleceniu przełożonego, co wynika z art. 16 ustawy o pracownikach samorządowych (wyrok z 10 lutego 2006 r., I PK 157/05).

Zaniechanie udzielenia informacji lub udzielenie jej w sposób niepełny albo nieprawdziwy uznaje się za naruszenie obowiązków przez pracownika. Można go za to pociągnąć do odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej. Jeśli wskutek takiego postępowania pracownika obywatel poniósł szkodę majątkową, osoba prawna musi ją naprawić na podstawie art. 416 kodeksu cywilnego (wymóg naprawienia szkody wyrządzonej z winy organu osoby prawnej).

Do 10 października ubiegłego roku pracownik samorządowy musiał przestrzegać zakazu wykonywania zajęć, które były sprzeczne z jego obowiązkami lub mogły wywołać podejrzenie o jego stronniczość lub interesowność.

Wymóg ten został zmodyfikowany i obecnie pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć tożsamych, które są sprzeczne lub związane z zajęciami, które wykonuje w zakresie obowiązków służbowych (art. 18 ustawy). Zakaz ten dotyczy zajęć, których wykonywanie dodatkowo wywoływałoby uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność pracownika samorządowego.

Przepisy nie określają jednak, jakie zadania naruszają powinności samorządowców. Zdaniem Sądu Najwyższego prywatna działalność gospodarcza wykonywana przez pracownika samorządowego w czasie i miejscu zatrudnienia jest sprzeczna z jego obowiązkami pracowniczymi. Może to też uzasadniać podejrzenie o stronniczość lub interesowność nawet wtedy, gdy dotyczy działalności nieobjętej bezpośrednio jego zakresem czynności pracowniczych (wyrok z 15 lutego 2006 r., II PK 134/05).

Prowadzenie przez samorządowca działalności gospodarczej obejmującej czynności ściśle związane z jego obowiązkami pracowniczymi uzasadnia wypowiedzenie umowy o pracę na podstawie art. 18 ustawy o pracownikach samorządowych. Wchodzi tu w grę podejrzenie o stronniczość i interesowność. Szef nie musi zatem wykazywać, że pracownik wykonywał swoje obowiązki stronniczo lub interesownie, a zwłaszcza że uzyskiwał w związku z ich wykonywaniem jakiekolwiek korzyści (wyrok Sądu Najwyższego z 18 czerwca 1998 r., I PKN 188/98). W razie gdy pracownik samorządowy naruszy którykolwiek z obowiązków, jego szef niezwłocznie rozwiązuje z nim bez wypowiedzenia stosunek pracy w trybie art. 52 § 2 i 3 k.p. lub odwołuje go ze stanowiska (art. 18 ustawy).

Jeden z podstawowych obowiązków ciążących na pracownikach samorządowych polega na złożeniu dwóch oświadczeń. Jedno dotyczy informacji o prowadzeniu działalności gospodarczej, drugie odnosi się do jego stanu majątkowego.

o prowadzeniu działalności gospodarczej

To art. 18a ustawy nakazuje, aby pracownik samorządowy złożył oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. W nim dokładnie określa jej charakter. Umożliwia to sprawdzenie, czy jej prowadzenie nie jest sprzeczne z obowiązkami pracowniczymi. Każda zmiana charakteru tego biznesu oznacza dla pracownika konieczność złożenia odrębnego oświadczenia.

Oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej pracownik powinien złożyć pracodawcy samorządowemu w ciągu 30 dni od:

– zatrudnienia,

– podjęcia działalności gospodarczej lub zmiany jej charakteru (art. 18a ustawy).

Jeśli nie przekaże tego pisma w wymaganym 30-dniowym terminie, musi się liczyć z odpowiedzialnością dyscyplinarną. Natomiast gdy poda w nim nieprawdę lub zatai jakieś fakty (np. w ogóle nie poinformuje o prowadzonej działalności), naraża się na odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 kodeksu karnego.

o stanie majątkowym

Takie oświadczenie pracownik składa na żądanie osoby upoważnionej przez pracodawcę do czynności w sprawach z zakresu prawa pracy (art. 19 ustawy). Pisma wolno żądać kierownikowi urzędu lub jednostki administracyjnej gminy. Przepis nie precyzuje jednak, kiedy mogą oni zgłosić takie żądanie. Uznaje się, że mają prawo to uczynić w każdym czasie, ale dopiero po nawiązaniu z pracownikiem stosunku pracy.

Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru i powołania składają oświadczenia majątkowe co roku. Przesądza o tym art. 24h ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 25c ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1592 ze zm.).

Z zajmowanym przez samorządowca stanowiskiem wiąże się więcej wymagań, np. dbanie o dobry interes państwa.Zakres obowiązków pracownika samorządowego wynika z ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm., dalej ustawa). Powinien on dbać o wykonywanie zadań publicznych i o środki publiczne. Obowiązany jest też uwzględniać dobry interes państwa i indywidualne interesy obywateli (art. 15 ustawy).

Do szczególnych obowiązków samorządowca zalicza się:

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara