Przepisy ustawy o systemie oświaty dają osobom fizycznym i prawnym możliwość zakładania szkół niepublicznych. Warunkiem jest uzyskanie wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną doprowadzenia danego typu szkół publicznych. Jeżeli zgłoszenie zostało dokonane zgodnie z art. 82 ust. 2 –3 ustawy, szkoła taka uzyskuje uprawnienia szkoły publicznej.
Przepis ten ma zastosowanie do szkół ponadgimnazjalnych, ponieważ podstawówki i gimnazja są szkołami publicznymi z mocy ustawy. Szkołom takim przysługują – na każdego ucznia – dotacje z budżetu gminy w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez tę jednostkę samorządu terytorialnego. Dotacja ta jest obligatoryjna. Jedynym warunkiem jej przyznania jest wniosek osoby prowadzącej szkołę, który musi być złożony nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. We wniosku podać należy planowaną liczbę uczniów.
Przyznana dotacja nie może być niższa niż subwencja na jednego ucznia. Wynika z tego zatem, że gmina może ją ustalić na wyższym poziomie. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada gminy w uchwale, określając tryb jej udzielania i rozliczania, czyli techniczne zasady przekazywania środków pieniężnych dla niepublicznych placówek oświatowych.
Należy również pamiętać, że w uchwałach w sprawie dotacji dla szkół niepublicznych rada gminy nie jest uprawniona do określania dodatkowych warunków ich przyznawania, albowiem zostały one określone w ustawie – wniosek podmiotu prowadzącego szkołę zawierający wskazanie planowanej, w roku, w którym dotacja ma być przekazana, liczby uczniów. Również określanie w uchwale sposobu wydatkowania przekazanych dotacją środków finansowych należy uznać za niezgodne z prawem.
[ramka][b]GPP>RADZI[/b]