Kiedy opłaty są niezgodne z prawem

Jeśli przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne dokonuje wyodrębnienia grup taryfowych według innych niż ustawowe kryteria, to rada gminy odmawia ich zatwierdzenia

Aktualizacja: 12.12.2008 07:01 Publikacja: 12.12.2008 05:30

Kiedy opłaty są niezgodne z prawem

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Red

Procedurę ustalania i zatwierdzania nowych taryf określają przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków (została ona omówiona w artykule [link=http://www.rp.pl/artykul/225950.html]"Taryfy za wodę zatwierdza rada gminy"[/link]). Jednym z jej elementów jest badanie przez radę, czy zostały one sporządzone zgodnie z przepisami prawa czy też nie (w tej drugiej sytuacji rada ma obowiązek odmówić ich zatwierdzenia). Treść art. 24 omawianej ustawy nie precyzuje jednak, o jakie przepisy chodzi. Regulacja nie wspomina również, jakich niezgodności może to dotyczyć. Ponadto nie kwalifikuje, czy tylko istotnych czy również nieistotnych.

Wydaje się, że gdy chodzi o przepisy, to należy przede wszystkim mówić o regulacjach samej ustawy o zaopatrzeniu w wodę oraz o przepisach rozporządzenia ministra budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

[srodtytul]Podział na grupy taryfowe[/srodtytul]

Ustawa nie daje żadnych szczegółowych wytycznych, jak należy je określać. Jedyną wskazówką staje się sama definicja taryfowej grupy odbiorców. Zgodnie z art. 2 pkt 13 ustawy pojęcie to oznacza odbiorców wyodrębnionych na podstawie charakterystyki zużycia wody lub odprowadzanych ścieków, warunków zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, a także na podstawie sposobu rozliczeń za świadczone usługi. Z tak ustalonej definicji wynikają zatem trzy kryteria wyodrębniania taryfowych grup odbiorców.

[srodtytul]Zużycie wody[/srodtytul]

Jeśli chodzi o charakterystykę zużycia wody lub odprowadzanych ścieków, to należy wskazać, iż kryterium to dotyczy ilości bądź jakości zużycia. To pierwsze odnosić się może zarówno do wody, jak i ścieków. To drugie natomiast tylko do ścieków. Należy jednak pamiętać, iż dokonanie podziału na grupy odbiorców ze względu na rodzaj ścieków musi zostać uzasadnione rzeczywistymi, istniejącymi w praktyce, różnicami.

Bardziej natomiast enigmatyczne kryterium dotyczy warunków zbiorowego zaopatrzenia w wodę (odprowadzania ścieków). Ustawodawca nie precyzuje, o jakie warunki chodzi. Wydaje się, że uwzględnić należy nie tylko warunki techniczne, ale i prawne, i ekonomiczne.

[srodtytul]Warunki świadczenia usług[/srodtytul]

Do warunków technicznych zaliczyć trzeba przede wszystkim odległość od studni i przepustowość sieci. Do warunków prawnych można z kolei zaklasyfikować zasady opodatkowania nieruchomości czy wysokość opłat za zajęcie pasa drogowego. Do warunków finansowych natomiast sposób rozliczania usług, a mianowicie, czy następuje to według norm zużycia wody czy według wskazań licznika.

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182311]ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (DzU z 2006 r. nr 123, poz. 858 ze zm.)[/link]

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182384]rozporządzenie ministra budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (DzU nr 127, poz. 886)[/link][/i]

[ramka][b]Prawo energetyczne[/b]

Rozróżnienie grup taryfowych występuje również w prawie energetycznym. Dla paliwa gazowego wyodrębniono kryterium rodzaju paliwa gazowego, wielkości i charakterystyki poboru paliwa gazowego w miejscach jego odbioru, systemu rozliczeń, miejsc dostarczania lub odbioru paliwa gazowego, zakresu świadczonych usług. Natomiast dla energii elektrycznej wyodrębniono poziom napięcia sieci w miejscu dostarczania energii elektrycznej, wartości mocy umownej, systemu rozliczeń, liczby rozliczeniowych stref czasowych, zużycia energii elektrycznej na potrzeby gospodarstw domowych. [/ramka]

Procedurę ustalania i zatwierdzania nowych taryf określają przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków (została ona omówiona w artykule [link=http://www.rp.pl/artykul/225950.html]"Taryfy za wodę zatwierdza rada gminy"[/link]). Jednym z jej elementów jest badanie przez radę, czy zostały one sporządzone zgodnie z przepisami prawa czy też nie (w tej drugiej sytuacji rada ma obowiązek odmówić ich zatwierdzenia). Treść art. 24 omawianej ustawy nie precyzuje jednak, o jakie przepisy chodzi. Regulacja nie wspomina również, jakich niezgodności może to dotyczyć. Ponadto nie kwalifikuje, czy tylko istotnych czy również nieistotnych.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku