Kiedy opłaty są niezgodne z prawem

Jeśli przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne dokonuje wyodrębnienia grup taryfowych według innych niż ustawowe kryteria, to rada gminy odmawia ich zatwierdzenia

Aktualizacja: 12.12.2008 07:01 Publikacja: 12.12.2008 05:30

Kiedy opłaty są niezgodne z prawem

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Red

Procedurę ustalania i zatwierdzania nowych taryf określają przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków (została ona omówiona w artykule [link=http://www.rp.pl/artykul/225950.html]"Taryfy za wodę zatwierdza rada gminy"[/link]). Jednym z jej elementów jest badanie przez radę, czy zostały one sporządzone zgodnie z przepisami prawa czy też nie (w tej drugiej sytuacji rada ma obowiązek odmówić ich zatwierdzenia). Treść art. 24 omawianej ustawy nie precyzuje jednak, o jakie przepisy chodzi. Regulacja nie wspomina również, jakich niezgodności może to dotyczyć. Ponadto nie kwalifikuje, czy tylko istotnych czy również nieistotnych.

Wydaje się, że gdy chodzi o przepisy, to należy przede wszystkim mówić o regulacjach samej ustawy o zaopatrzeniu w wodę oraz o przepisach rozporządzenia ministra budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

[srodtytul]Podział na grupy taryfowe[/srodtytul]

Ustawa nie daje żadnych szczegółowych wytycznych, jak należy je określać. Jedyną wskazówką staje się sama definicja taryfowej grupy odbiorców. Zgodnie z art. 2 pkt 13 ustawy pojęcie to oznacza odbiorców wyodrębnionych na podstawie charakterystyki zużycia wody lub odprowadzanych ścieków, warunków zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, a także na podstawie sposobu rozliczeń za świadczone usługi. Z tak ustalonej definicji wynikają zatem trzy kryteria wyodrębniania taryfowych grup odbiorców.

[srodtytul]Zużycie wody[/srodtytul]

Jeśli chodzi o charakterystykę zużycia wody lub odprowadzanych ścieków, to należy wskazać, iż kryterium to dotyczy ilości bądź jakości zużycia. To pierwsze odnosić się może zarówno do wody, jak i ścieków. To drugie natomiast tylko do ścieków. Należy jednak pamiętać, iż dokonanie podziału na grupy odbiorców ze względu na rodzaj ścieków musi zostać uzasadnione rzeczywistymi, istniejącymi w praktyce, różnicami.

Bardziej natomiast enigmatyczne kryterium dotyczy warunków zbiorowego zaopatrzenia w wodę (odprowadzania ścieków). Ustawodawca nie precyzuje, o jakie warunki chodzi. Wydaje się, że uwzględnić należy nie tylko warunki techniczne, ale i prawne, i ekonomiczne.

[srodtytul]Warunki świadczenia usług[/srodtytul]

Do warunków technicznych zaliczyć trzeba przede wszystkim odległość od studni i przepustowość sieci. Do warunków prawnych można z kolei zaklasyfikować zasady opodatkowania nieruchomości czy wysokość opłat za zajęcie pasa drogowego. Do warunków finansowych natomiast sposób rozliczania usług, a mianowicie, czy następuje to według norm zużycia wody czy według wskazań licznika.

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182311]ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (DzU z 2006 r. nr 123, poz. 858 ze zm.)[/link]

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182384]rozporządzenie ministra budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (DzU nr 127, poz. 886)[/link][/i]

[ramka][b]Prawo energetyczne[/b]

Rozróżnienie grup taryfowych występuje również w prawie energetycznym. Dla paliwa gazowego wyodrębniono kryterium rodzaju paliwa gazowego, wielkości i charakterystyki poboru paliwa gazowego w miejscach jego odbioru, systemu rozliczeń, miejsc dostarczania lub odbioru paliwa gazowego, zakresu świadczonych usług. Natomiast dla energii elektrycznej wyodrębniono poziom napięcia sieci w miejscu dostarczania energii elektrycznej, wartości mocy umownej, systemu rozliczeń, liczby rozliczeniowych stref czasowych, zużycia energii elektrycznej na potrzeby gospodarstw domowych. [/ramka]

Procedurę ustalania i zatwierdzania nowych taryf określają przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków (została ona omówiona w artykule [link=http://www.rp.pl/artykul/225950.html]"Taryfy za wodę zatwierdza rada gminy"[/link]). Jednym z jej elementów jest badanie przez radę, czy zostały one sporządzone zgodnie z przepisami prawa czy też nie (w tej drugiej sytuacji rada ma obowiązek odmówić ich zatwierdzenia). Treść art. 24 omawianej ustawy nie precyzuje jednak, o jakie przepisy chodzi. Regulacja nie wspomina również, jakich niezgodności może to dotyczyć. Ponadto nie kwalifikuje, czy tylko istotnych czy również nieistotnych.

Pozostało 82% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów