Niewykonanie przez podatnika obowiązku zapłaty podatku wynikającego z deklaracji czy decyzji skutkuje koniecznością podjęcia z urzędu przez wierzyciela stosownych działań.
Pierwszym etapem jest przesłanie podatnikowi pisemnego upomnienia. Wynika to bezpośrednio z ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – stosownie do art. 15 § 1 egzekucja administracyjna może być wszczęta, jeżeli wierzyciel, po upływie terminu do wykonania przez zobowiązanego obowiązku, przesłał mu pisemne upomnienie zawierające wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego. Może być ono wszczęte najwcześniej po upływie siedmiu dni od dnia doręczenia upomnienia.
[srodtytul]Bez upoważnienia...[/srodtytul]
Zgodnie z treścią art. 18 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4BADCF8C1DB746FC19345AD1A48B5F24?id=179915]ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji[/link], jeżeli jej przepisy nie stanowią inaczej, w postępowaniu egzekucyjnym odpowiednie zastosowanie mają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Z kolei na mocy art. 268a k.p.a. organ (wierzyciel) może w formie pisemnej upoważniać pracowników kierowanej jednostki organizacyjnej do załatwiania spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń. Zwrot w szczególności nie oznacza zamkniętego katalogu wydawanych aktów administracyjnych i w jego zakresie mieści się m.in. upomnienie, tytuł wykonawczy, czyli dokumenty egzekucyjne.
[srodtytul]... pracownik nie wystawi[/srodtytul]