Uchwała budżetowa to plan dochodów i wydatków samorządu, który nie kreuje żadnych uprawnień osób trzecich - WSA

Dyrektorki niepublicznych przedszkoli w Lęborku zaskarżyły do WSA uchwałę budżetową, bo zapisano w niej zbyt niskie kwoty dotacji dla ich placówek. Jednak zdaniem sądu uchwała budżetowa jest jedynie planem dochodów i wydatków i nie stanowi prawa miejscowego

Publikacja: 30.05.2012 15:22

Podczas wyliczania dotacji dla niepublicznego przedszkola należy uwzględnić wydatki bieżące ponoszon

Podczas wyliczania dotacji dla niepublicznego przedszkola należy uwzględnić wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych, z wyłączeniem wydatków rozdziału - Stołówki szkolne i przedszkolne

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Zdaniem dyrektorek opracowany budżet Lęborka (woj. pomorskie) zawierał błędne wyliczenia dotyczące dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych, gdyż wyłącza z kosztów bieżących (stanowiących podstawę obliczania dotacji) m.in. wydatki na żywność w stołówkach, tym samym obniżając kwotę dofinansowania niepublicznych placówek przedszkolnych w mieście.

W odpowiedzi na skargę rada miejska wyjaśniła, że uchwała budżetowa stanowi jedynie podstawę do dokonywania określonych wydatków przez gminę. Nie określa ona w sposób szczegółowy, w jakiej wysokości konkretna placówka niepubliczna otrzyma dotację w danym roku budżetowym.

Podczas wyliczania dotacji dla niepublicznego przedszkola należy uwzględnić wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych, z wyłączeniem wydatków rozdziału - Stołówki szkolne i przedszkolne

Natomiast udzielanie dotacji tym placówkom zostało uregulowane przez radę miejską w Lęborku inną uchwałą, w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych na terenie Lęborka. Uchwała ta określa, w jakiej wysokości przysługuje dotacja i w jaki sposób jest ona obliczana. Zatem wyliczenia jakie znalazły się w uchwale budżetowej, a dotyczące dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych nie stanowią bezpośrednio o tym, w jakiej wysokości dotację otrzyma w danym roku budżetowym określona placówka – podkreśliła rada.

Uchwała budżetowa to plan dochodów i wydatków samorządu terytorialnego nie kreuje bezpośrednio żadnych uprawnień osób trzecich - WSA

Zdaniem radnych budżet stanowi jedynie podstawę do działania gminy, między innymi w zakresie wydatków i gdyby okazało się, że zaplanowana kwota wydatków w budżecie w jakimś zakresie nie jest wystarczająca - to zgodnie z uchwałą dotycząca dotacji, pojawiłaby się ewentualnie konieczność dokonania odpowiednich zmian w budżecie. Ma to niejednokrotnie miejsce w przypadku wielu wydatków lub dochodów, których wysokość ulega zmianie w trakcie roku budżetowego – argumentowali radni.

Dodatkowo burmistrz Lęborka wystąpił do Regionalnej Izby Obrachunkowej o udzielenie interpretacji stanowiska, czy dotacje dla przedszkola publicznego należy wyliczyć tylko na podstawie wydatków bieżących ustalonych w budżecie gminy dla przedszkoli publicznych w rozdziale - Przedszkola, czy również należy wziąć pod uwagę wydatki bieżące ustalone dla przedszkoli w rozdziale - Stołówki szkolne i przedszkolne.

RIO wskazała, że w podstawie wyliczenia dotacji dla niepublicznego przedszkola należy uwzględnić ustalone w budżecie danej gminy wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z wyłączeniem wydatków rozdziału 80148 - Stołówki szkolne i przedszkolne, bowiem wydatki tego rozdziału stanowią finansowanie wyodrębnionego zadania.

Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku (sygnatura akt: I SA/Gd 114/12), do którego trafiła sprawa, rada miejska prawidłowo przyjęła, że budżet gminy jest swego rodzaju planem jej dochodów i wydatków i z tego planu nie wynikają żadne konkretne uprawnienia lub obowiązki dla osób trzecich, w tym dla mieszkańców. Zatem skarżące - orzekł sąd - nie miały indywidualnego interesu prawnego w zaskarżeniu do sądu administracyjnego uchwały budżetowej.

Sąd wskazał, że uchwała budżetowa jako plan dochodów i wydatków jednostki samorządu terytorialnego nie kreuje bezpośrednio żadnych uprawnień osób trzecich, czy też zobowiązań wobec osób trzecich, w odróżnieniu od uchwały opartej o upoważnienie wynikające z art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty. Zapisy bowiem uchwały oświatowej, regulując uprawnienia czy obowiązki osób trzecich, stanowią prawo miejscowe.

Zdaniem dyrektorek opracowany budżet Lęborka (woj. pomorskie) zawierał błędne wyliczenia dotyczące dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych, gdyż wyłącza z kosztów bieżących (stanowiących podstawę obliczania dotacji) m.in. wydatki na żywność w stołówkach, tym samym obniżając kwotę dofinansowania niepublicznych placówek przedszkolnych w mieście.

W odpowiedzi na skargę rada miejska wyjaśniła, że uchwała budżetowa stanowi jedynie podstawę do dokonywania określonych wydatków przez gminę. Nie określa ona w sposób szczegółowy, w jakiej wysokości konkretna placówka niepubliczna otrzyma dotację w danym roku budżetowym.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Praca, Emerytury i renty
NSA: honorowe krwiodawstwo nie ma pierwszeństwa przed policyjną służbą
Sądy i trybunały
Resort sprawiedliwości już nie chce likwidacji Izby Odpowiedzialności Zawodowej
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Prawo karne
Lech Wałęsa przegrał w sądzie. Chodzi o teczki TW „Bolka”