A.K. zwrócił się do przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej A w miejscowości C., o udzielenie informacji dotyczącej kontroli biletów prowadzonej w komunikacji autobusowej, a w tym informacji czy prowadzeniem kontroli biletów w autobusach zajmują się kontrolerzy zatrudnieni bezpośrednio w przedsiębiorstwie, czy też dokonuje tego firma zewnętrza, a w tym przypadku jaka jest jej nazwa i adres, do kiedy obowiązuje obecna umowa z tą firmą i jakie są zasady wynagradzania za usługi kontroli biletów oraz jaka ilość osób dokonuje kontroli biletów w autobusach. Domagał się również przesłania wzoru identyfikatora upoważniającego do kontroli.
Swój wniosek uzasadniał faktem, iż przedsiębiorstwo jest spółką, której wyłącznym udziałowcem jest Skarb Państwa, i w związku z tym należy do podmiotów zobowiązanych do udzielania informacji publicznej. Tymczasem przedsiębiorstwo przekazało A.K. tylko część żądanych informacji. Nie ujawniono natomiast nazw, adresów oraz zasad i kwot wynagradzania dla firm świadczących usługi kontrolerskie. Przedsiębiorstwo wyjaśniało, iż miało na uwadze ochronę interes tych firm, ich sprzeciw w tej kwestii, a także, że dane te stanowią tajemnicę handlową obu stron i ich ujawnienie narażałoby A na konsekwencje prawne.
Dodatkowo podano, iż obecnie kontrola biletów w A realizowana jest przez jednego rewizora zatrudnionego w spółce na podstawie umowy o pracę oraz jedną firmę zewnętrzną. Do przeprowadzania kontroli biletów w autobusach uprawnionych jest ogółem 6 osób, a wzór identyfikatora nie został zmieniony.
Tymczasem zdaniem A.K. nie było podstaw do odmowy udzielenia informacji publicznej, gdyż nie wnioskował o dane konkretnych osób wykonujących pracę kontrolera ani też o dane tajne.
Skarga na bezczynność spółki A trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach (sygn. akt IV SAB/Gl 122/12). Ten nakazał przedsiębiorstwu udostępnić dane, o które wniosłkował A.K. W uzasadnieniu sąd stwierdził, iż „zapytanie, na jakich zasadach zatrudniani są w autobusach komunikacji wykonywanej przez państwową osobę prawną kontrolerzy biletów, jaka jest nazwa i adres dokonującej tego firmy zewnętrznej, do kiedy obowiązuje umowa z tą firmą i jakie są kwoty i zasady wynagradzania za usługi kontroli biletów oraz jaka obecnie ilość osób kontroluje bilety w komunikacji zbiorowej obejmuje zagadnienia z zakresu organizacji podmiotu i wydatkowania przez niego majątku. Jeśli jest to podmiot dysponujący majątkiem państwowym, jest on zobowiązany do przekazania takich informacji."