Uchwała w sprawie opłat za śmieci, to nie regulamin

Rada gminy uchwala zarówno regulamin utrzymania czystości i porządku w gminach, jak i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Obie uchwały są prawem miejscowym, ale mają różną podstawę prawną

Publikacja: 05.02.2013 12:00

Segregując śmieci można płacić mniej za odpady

Segregując śmieci można płacić mniej za odpady

Foto: www.sxc.hu

Rada Gminy Kikół podjęła uchwałę w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. - Uchwałę rada gminy podjęła w oparciu o błędną podstawę prawną – mówi Ewa Mes wojewoda kujawsko - pomorski.

Błędna podstawa prawna

- Powołany bowiem w podstawie prawnej art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dotyczy kompetencji rady gminy określenia, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Właściwą podstawą prawną do podjęcia uchwały w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie stanowi natomiast art. 4 omawianej ustawy – wyjaśnia wojewoda.

Stosownie do brzmienia art. 4 ust. 1 ustawy rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy zwany. Regulamin ten jest aktem prawa miejscowego. Określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące obowiązków i wymagań określonych w ust. 2 pkt 1-8 tego przepisu. Jednocześnie brak określenia któregoś z elementów jak i przekroczenie upoważnienia ustawowego stanowi istotne naruszenie prawa uzasadniające stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy w sprawie regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

Potwierdzone w orzecznictwie

W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 27 marca 2012 r. stwierdza się, że wyliczenie elementów (zawartości) regulaminu ma charakter wyczerpujący, co oznacza, że nie można w nim zamieszczać postanowień, które wykraczałyby poza ramy wyznaczone treścią art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (sygn. akt: II SA/Bd 130/12). Jednocześnie, zdaniem Sądu przepis ten zawiera obligatoryjne elementy regulaminu, co powoduje, że w uchwale tej muszą znaleźć się postanowienia odnoszące się do wszystkich enumeratywnie tam wymienionych zagadnień. Rada gminy nie ma prawa do uchwalenia regulaminu, w którym uregulowano by zagadnienia inne niż wymienione w tym przepisie, ani też podejmowania regulacji w inny sposób niż wskazany przez ustawodawcę w art. 4 ust. 2 ustawy, gdyż oznaczałoby to wkroczenie poza zakres delegacji ustawowej.

Rada gminy, po zasięgnięciu opinii sanepidu uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin ten jest aktem prawa miejscowego.

Podobnie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 8 listopada 2007 r., stwierdzając, że rada winna ująć w przedmiotowym regulaminie wszystkie kwestie wskazane w tym przepisie, bowiem zawiera on normy o charakterze bezwzględnie obowiązującym (sygn. akt: II SA/Gl 531/07).

Bez powtórzeń i definicji

Rada Gminy Kikół w § 1 oraz § 21 pkt 1 Regulaminu wprowadziła definicję pojęć użytych w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. W ocenie wojewody kujawsko – pomorskiego stanowi to przekroczenie kompetencji.

- Definicja umieszczona w akcie prawa miejscowego nie może być ani powtórzeniem, ani nie może definiować pojęć ustawowych, których sama ustawa nie definiuje – mówi Ewa Mes. - Rada nie została upoważniona do definiowania pojęć, którymi posługuje się prawodawca. Jeżeli natomiast ustawodawca nie nadaje normatywnego znaczenia używanym w ustawie zwrotom, to organ wydający akt wykonawczy bez wyraźnego wskazania nie jest upoważniony do formułowania tych pojęć. Zachodzi bowiem wysokie prawdopodobieństwo, iż ten sam termin będzie miał odmienne znaczenie na gruncie ustawy, aniżeli w kontekście postanowień uchwały rady gminy – wyjaśnia wojewoda.

(rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody kujawsko-pomorskiego z 30 stycznia 2013 r., sygn. akt 24.2013)

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara