Rada Gminy Kikół podjęła uchwałę w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. - Uchwałę rada gminy podjęła w oparciu o błędną podstawę prawną – mówi Ewa Mes wojewoda kujawsko - pomorski.
Błędna podstawa prawna
- Powołany bowiem w podstawie prawnej art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dotyczy kompetencji rady gminy określenia, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Właściwą podstawą prawną do podjęcia uchwały w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie stanowi natomiast art. 4 omawianej ustawy – wyjaśnia wojewoda.
Stosownie do brzmienia art. 4 ust. 1 ustawy rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy zwany. Regulamin ten jest aktem prawa miejscowego. Określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące obowiązków i wymagań określonych w ust. 2 pkt 1-8 tego przepisu. Jednocześnie brak określenia któregoś z elementów jak i przekroczenie upoważnienia ustawowego stanowi istotne naruszenie prawa uzasadniające stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy w sprawie regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
Potwierdzone w orzecznictwie
W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 27 marca 2012 r. stwierdza się, że wyliczenie elementów (zawartości) regulaminu ma charakter wyczerpujący, co oznacza, że nie można w nim zamieszczać postanowień, które wykraczałyby poza ramy wyznaczone treścią art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (sygn. akt: II SA/Bd 130/12). Jednocześnie, zdaniem Sądu przepis ten zawiera obligatoryjne elementy regulaminu, co powoduje, że w uchwale tej muszą znaleźć się postanowienia odnoszące się do wszystkich enumeratywnie tam wymienionych zagadnień. Rada gminy nie ma prawa do uchwalenia regulaminu, w którym uregulowano by zagadnienia inne niż wymienione w tym przepisie, ani też podejmowania regulacji w inny sposób niż wskazany przez ustawodawcę w art. 4 ust. 2 ustawy, gdyż oznaczałoby to wkroczenie poza zakres delegacji ustawowej.
Rada gminy, po zasięgnięciu opinii sanepidu uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin ten jest aktem prawa miejscowego.