Budżet zadaniowy potrzebny samorządom

Budżet zadaniowy nie ma jeszcze definicji i nie jest dla samorządów terytorialnych obligatoryjny, jednak wkrótce może zmienić swój status.

Publikacja: 03.09.2013 09:48

Budżet zadaniowy potrzebny samorządom

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Tak sądzą skarbnicy miast wdrażających ten budżet, którzy zostali zaproszeni do Ministerstwa Finansów w celu przedstawienia swoich doświadczeń. Samorządowcy uznali to za początek ścieżki legislacyjnej dla budżetu zadaniowego.

Zdani na siebie

Pionierskie miasta są zdane na siebie, ponieważ brakuje norm, wytycznych i wskaźników potrzebnych do   skonstruowania takiego budżetu. Część miast przygotowuje metodologię samodzielnie, część wykorzystuje zapisy w ustawie o finansach publicznych (art. 2 i 32), dotyczące tzw. układu zadaniowego budżetu państwa.

W myśl tych zapisów jest to zestawienie wydatków państwa lub kosztów jednostki sektora finansów publicznych, zadań i podzadań budżetowych wraz z  opisem  ich celów i miernikami stopnia realizacji celów działalności państwa. Dla samorządów układ zadaniowy wraz z celami i miernikami powinien być bardziej szczegółowy.

Najdłużej, bo od 1994 r., budżety zadaniowe opracowuje Kraków

– Od dziesięciu lat wdrażamy budżet zadaniowy w Płocku i nie wyobrażamy sobie już innego modelu, chociaż dla celów sprawozdawczych musimy też przygotować budżet w układzie klasyfikacyjnym – powiedziała Barbara Szurgocińska, skarbnik Płocka.

Największe doświadczenie w układaniu budżetu zadaniowego ma Kraków, który stosuje go już od 1994 r. W latach 90. XX w., przy współpracy programu „Partnerstwo dla samorządu terytorialnego", finansowanego przez USAID, przystąpiło do jego realizacji wiele gmin, by następnie się wycofać.

Pionierzy jeszcze błądzą

Nie dla wszystkich gmin okazał się on zrozumiały; wymagał wiedzy i dużego nakładu pracy, chociaż wydatki w nowym układzie były bardziej czytelne dla mieszkańca niż w układzie klasyfikacyjnym.

– W latach 1995–1997 Gdańsk wprowadził u siebie nowy budżet, by następnie z niego zrezygnować. Nie umieliśmy określić celów i oczekiwanych rezultatów. Dwa lata temu wróciliśmy do tej inicjatywy. Dzięki temu uzyskujemy bardziej czytelny obraz wydatków – mówi Teresa Blacharska, skarbnik Gdańska. – Śledziliśmy doświadczenia Krakowa i Szczecina. Każde miasto jednak ma inną metodologię przygotowania budżetu zadaniowego, toteż posłużyliśmy się  jako wzorcem  układem zadaniowym budżetu państwa, choć budzi on wiele zastrzeżeń – zwraca uwagę.

Łatwiej ocenić rezultaty

Dobrze przygotowany budżet zadaniowy prowadzi do oceny rezultatów wydatkowania środków publicznych.

– Zastosowanie budżetu zadaniowego m.in. w naszych placówkach oświatowych przyniosło o wiele większą wiedzę o  celowości wydatków niż w klasycznym budżecie. Musieliśmy opracować wiele wskaźników,  takich jak powierzchnia szkół, liczba pracowników administracyjnych, liczba nauczycieli, i powiązać je z planami finansowymi – mówi skarbnik Płocka. – Ta wiedza pozwoliła  nam na postawienie pewnych celów i poprawiła zarządzanie placówkami oświatowymi.

Większość samorządów stosujących budżet zadaniowy chce ustawowej regulacji, bo umożliwi przygotowanie i porównywanie poszczególnych budżetów zadaniowych. Czy oznacza to jego obligatoryjność?

Niektóre samorządy twierdzą, że mimo uregulowania prawnego powinien to być oddolny ruch. Wszystkie chcą wyeliminowania podwójnej rachunkowości i sprawozdawczości.

Opinia dla „Rz"

prof. Kamilla Marchewka-Bartkowiak Uniwersytet  Ekonomiczny w Poznaniu

Samorządowcy wiedzą, że prędzej czy później będą musieli wdrożyć budżet zadaniowy, ponieważ Ministerstwo Finansów zmierza powoli do jego prawnego uregulowania. Sposób jego przygotowania, metodologia oraz oczekiwane rezultaty muszą powstać w dialogu z nimi, dlatego powinni być stroną tego działania. Co więcej, dla każdego szczebla samorządu powinien powstać inny schemat, ponieważ każdy ma swoją specyfikę. Dobrze by było, gdyby  resort finansów zaproponował program pilotażowy dla każdego z nich. Na razie nie wiemy, czego oczekuje ministerstwo, jakie cele chce osiągnąć poprzez włączenie tych budżetów do ustawy o finansach publicznych. Czy mają one być częścią finansów publicznych, czy też służyć wyłącznie samym samorządom? Wydaje się, iż sporo wyjaśniłby przygotowany przez Ministerstwo Finansów harmonogram prac.

Tak sądzą skarbnicy miast wdrażających ten budżet, którzy zostali zaproszeni do Ministerstwa Finansów w celu przedstawienia swoich doświadczeń. Samorządowcy uznali to za początek ścieżki legislacyjnej dla budżetu zadaniowego.

Zdani na siebie

Pozostało 94% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara