Tak sądzą skarbnicy miast wdrażających ten budżet, którzy zostali zaproszeni do Ministerstwa Finansów w celu przedstawienia swoich doświadczeń. Samorządowcy uznali to za początek ścieżki legislacyjnej dla budżetu zadaniowego.
Zdani na siebie
Pionierskie miasta są zdane na siebie, ponieważ brakuje norm, wytycznych i wskaźników potrzebnych do skonstruowania takiego budżetu. Część miast przygotowuje metodologię samodzielnie, część wykorzystuje zapisy w ustawie o finansach publicznych (art. 2 i 32), dotyczące tzw. układu zadaniowego budżetu państwa.
W myśl tych zapisów jest to zestawienie wydatków państwa lub kosztów jednostki sektora finansów publicznych, zadań i podzadań budżetowych wraz z opisem ich celów i miernikami stopnia realizacji celów działalności państwa. Dla samorządów układ zadaniowy wraz z celami i miernikami powinien być bardziej szczegółowy.
Najdłużej, bo od 1994 r., budżety zadaniowe opracowuje Kraków
– Od dziesięciu lat wdrażamy budżet zadaniowy w Płocku i nie wyobrażamy sobie już innego modelu, chociaż dla celów sprawozdawczych musimy też przygotować budżet w układzie klasyfikacyjnym – powiedziała Barbara Szurgocińska, skarbnik Płocka.