Janosikowe: dochody samorządowe po nowemu

Nowelizacja ustawy o samorządowych dochodach musi wejść w życie do 15 października.

Publikacja: 02.09.2014 09:40

Janosikowe: dochody samorządowe po nowemu

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Pierwsze czytanie dwóch projektów (rządowego – druk nr 2668, oraz poselskiego – druk nr 2667) zakończyło się skierowaniem ich do specjalnej podkomisji. Ta ma pracować nad nimi w iście ekspresowym tempie.

Posłowie oceniają...

– Uważam, że podstawą do dalszych prac będzie projekt rządowy – ocenia poseł Andrzej Szlachta (PiS). – Z przedstawionych przez wiceminister finansów Hannę Majszczyk informacji wynika, że zaproponowane w nim podniesienie progów dochodowych powodujących obowiązek zapłaty janosikowego ze 110 proc. do 125 proc. będzie dla województw beneficjentów systemu wyrównawczego neutralne. A to dlatego, że ewentualne straty zostaną im zrekompensowane nową subwencją, która ma wynosić 150 mln zł. Pytanie, czy są to środki wystarczające – zastanawia się poseł.

Jeśli zaś chodzi o projekt PSL, to uważa, że został napisany na potrzeby tylko jednego województwa – mazowieckiego.

– Pierwsze posiedzenie podkomisji odbędzie się w najbliższą środę i wtedy zapadnie decyzja, który z projektów stanie się głównym – mówi poseł Jacek Czerniak (SLD). – Po przeanalizowaniu projektu rządowego i poselskiego uważam, że powinien się nim stać projekt poselski. A to dlatego, że proponuje rozwiązanie kompleksowe, a nie jak rządowy – jedynie doraźne i na dwa lata – argumentuje.

W ocenie posła Czerniaka dużo zależy od tego, czy obiecana przez rząd nowa subwencja dla tracących województw rzeczywiście stanie się obowiązującym prawem. – Tego jeszcze nie wiemy, bo nie ma jeszcze uchwalonego budżetu państwa na przyszły rok – zauważa.

...i rekomendują

– Samorządom potrzebne jest systemowe rozwiązanie problemu wyrównywania dochodów, dlatego będę w czasie prac podkomisji rekomendował, aby głównym projektem był projekt poselski – zapowiada poseł Tomasz Makowski (Twój Ruch). – Projekt rządowy jest doraźnym rozwiązaniem skierowanym wyłącznie do regionów. Projekt poselski natomiast rozwiązuje problem janosikowego dla wszystkich trzech szczebli samorządu terytorialnego – przekonuje.

– Poselski projekt w pełni realizuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 marca 2014 r. – wskazuje poseł Piotr Zgorzelski (PSL). – Przewiduje m.in. utworzenie wojewódzkiego funduszu solidarnościowego, który zabezpiecza interesy regionów beneficjentów systemu wyrównawczego – zaznacza.

– Będę rekomendować, aby wiodącym projektem był ten przedstawiony przez rząd –mówi posłanka Krystyna Skowrońska (PO). Zawiera on dobre rozwiązania, znamy jego skutki finansowe i był konsultowany z zainteresowanymi samorządami. – Projekt poselski, chociaż zawiera ciekawe propozycje, niesie ze sobą dużą niewiadomą w postaci kosztów, które spowoduje. Nie spodziewam się też, aby w tak krótkim okresie udało się wypracować rozwiązanie systemu wyrównawczego dla ponad 3 tys. samorządów – dodaje posłanka.

– Chcemy, by sprawozdanie z prac podkomisji było gotowe na 9 września, tak aby drugie czytanie projektów mogło się odbyć na najbliższym posiedzeniu Sejmu, które planowane jest na 10–12 września – wskazuje Piotr Zgorzelski, przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Czas goni ?prawodawcę

– Zgodnie z kalendarium zawartym w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nowelizacja powinna zostać uchwalona, podpisana przez prezydenta RP i opublikowana w Dzienniku Ustaw jeszcze przed 15 października – przypomina wiceminister Majszczyk. – Tylko wówczas będzie ona poprawna konstytucyjnie i umożliwi terminową realizację obowiązków wynikających z ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego co do przekazania samorządom województw informacji o wysokości wpłat na podatek janosikowy oraz subwencji regionalnej w 2015 r. – wyjaśnia.

etap legislacyjny: skierowane do podkomisji

Co proponuje rząd, a co posłowie

- ?Zarówno projekt rządowy, jak i poselski stawiają sobie za cel wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 marca ?2014 r. (sygn. K 13/11).

- ?Projekt rządowy dotyczy wyłącznie systemu równoważenia dochodów województw. Projekt poselski natomiast dotyczy systemu wyrównującego dochody wszystkich trzech szczebli samorządu terytorialnego.

- ?Projekt rządowy ma charakter tymczasowy. Ma obowiązywać tylko przez dwa lata. Projekt poselski to rozwiązanie docelowe.

- ?Projekt rządowy zakłada podniesienie progów (ze 110 proc. ?do 125 proc. średnich dochodów podatkowych, ale sprzed dwóch lat), po których przekroczeniu województwo jest zobowiązane do zapłaty podatku. Projekt poselski zakłada, ?że progi ograniczające wpłaty będą się odnosić do dochodów bieżących osiąganych w roku, w którym dokonuje się wpłat.

Pierwsze czytanie dwóch projektów (rządowego – druk nr 2668, oraz poselskiego – druk nr 2667) zakończyło się skierowaniem ich do specjalnej podkomisji. Ta ma pracować nad nimi w iście ekspresowym tempie.

Posłowie oceniają...

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Sądy i trybunały
Adam Bodnar ogłosił, co dalej z neosędziami. Reforma już w październiku?
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce