Ustawa krajobrazowa do Trybunału Konstytucyjnego

Ustawa krajobrazowa, która pozwala gminom narzucać ograniczenia w reklamach, narusza konstytucję – uważa BCC.

Publikacja: 20.10.2015 17:41

Ustawa krajobrazowa do Trybunału Konstytucyjnego

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Do Trybunału Konstytucyjnego wpłynął właśnie wniosek Związku Pracodawców Business Centre Club w sprawie ustawy krajobrazowej.

– Dostrzegamy problem nadmiaru reklam. Nie chcemy, by polskie miasta wyglądały jak niektóre azjatyckie aglomeracje – mówi dr Łukasz Bernatowicz, ekspert BCC. – Ustawodawca przesadził jednak z ograniczeniami. Ich skutki mogą być katastrofalne i wpędzić wiele firm reklamowych w tarapaty finansowe – dodaje.

Przedsiębiorcy branży reklamy zewnętrznej podkreślają, że ustawa ogranicza im prowadzenia działalności. A skutki tego ograniczenia odbiją się negatywnie na funkcjonowaniu nie tylko ich, ale również firm z nimi współpracujących, a także wspólnot mieszkaniowych oraz właścicieli nieruchomości.

Dlaczego? Ustawa krajobrazowa dała gminom prawo do przygotowania swoich kodeksów reklamowych. Mają prawo określić w nich, gdzie będą wisieć reklamy, narzucić ich wielkość oraz pobierać opłaty. Jednocześnie ustawa przewiduje, że wcześniej zamontowane nośniki reklamowe mogą wisieć na dotychczasowych zasadach jedynie przez rok. Potem będą już obowiązywać nowe zasady określone przez gminy.

Zdaniem BCC takimi postanowieniami ustawa narusza prawa nabyte firm reklamowych oraz zasady niedziałania prawa wstecz.

– Gminy mogą w swoich kodeksach reklamowych zdelegalizować urządzenia reklamowe, które zostały już zainstalowane na nieruchomościach na podstawie różnych zgód i zezwoleń wydawanych przez właściwe organy państwowe – tłumaczy dr Bernatowicz.

Ponadto zdaniem BCC ustawa traktuje tak samo firmy, które działają w sposób legalny i dysponują wymaganymi pozwoleniami, i te, które w sposób nieuczciwy stawiały konstrukcje reklamowe, negując prawo lokalne i uprawiając samowolę budowlaną.

BCC obawia się również, że kodeksy reklamowe mogą przewidywać różne zasady instalowania reklam. Tym samym dojdzie do zróżnicowania sytuacji firm reklamowych w zależności od obszaru działania. Zdaniem BCC tak nie powinno być.

Ponadto przepisy ustawy krajobrazowej naruszają prawo właścicieli nieruchomości prywatnych. Po wejściu w życie kodeksów reklamowych stracą oni wpływ na nośniki reklamowe umieszczane na ich nieruchomości. Dlatego zdaniem BCC przepisy ustawy krajobrazowej naruszają zasadę ochrony prawa własności z art. 64 Konstytucji RP.

Do Trybunału Konstytucyjnego wpłynął właśnie wniosek Związku Pracodawców Business Centre Club w sprawie ustawy krajobrazowej.

– Dostrzegamy problem nadmiaru reklam. Nie chcemy, by polskie miasta wyglądały jak niektóre azjatyckie aglomeracje – mówi dr Łukasz Bernatowicz, ekspert BCC. – Ustawodawca przesadził jednak z ograniczeniami. Ich skutki mogą być katastrofalne i wpędzić wiele firm reklamowych w tarapaty finansowe – dodaje.

Pozostało 82% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Nieruchomości
Ministerstwo Rozwoju przekazało ważną wiadomość ws. ogródków działkowych
Prawo w Polsce
Sąd ukarał Klaudię El Dursi za szalony rajd po autostradzie A2
Nieruchomości
Sąsiad buduje ogrodzenie i chce zwrotu połowy kosztów? Przepisy są jasne