Rada Miejska w Myślenicach mogła przeznaczyć część terenów pod przebudowę trasy S7, zwanej zakopianką – orzekły sądy administracyjne. Przebudowa ma kosztować miliard złotych. Będzie też konieczna rezerwa terenów, z których zdecydowana większość to prywatne działki.
Zmiana planów
W 2014 i 2015 r. Rada Miejska w Myślenicach zmieniła dwa miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Było to związane z planem uczynienia zakopianki przejezdną na odcinku Kraków–Myślenice.
W zeszłym roku do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wpłynęła skarga małżonków S., właścicieli działki przeznaczonej w obu tych planach pod budowę jednokierunkowej drogi, tzw. łącznicy, jako elementu programu udrożnienia zakopianki. Bezkolizyjny łącznik miał połączyć zakopiankę z dwoma drogami wojewódzkimi i tworzyć fragment planowanego obejścia Myślenic i wsi Bysina.
Skarżący zarzucili rażące naruszenie zasady proporcjonalności między władztwem planistycznym gminy a konstytucyjnie chronionym prawem własności. Na działkach przeznaczonych w planach pod przyszłą budowę łącznicy prowadzą działalność gospodarczą będącą ich jedynym źródłem utrzymania. Do zmiany planów były przeznaczone pod zabudowę handlowo-usługową. Taki też charakter mają wciąż sąsiednie działki. Zdaniem skarżących nic nie usprawiedliwia ich przymusowego wywłaszczenia ze znaczącej części gruntu, przeznaczonej pod drogę. Ich wątpliwości budzi też racjonalność przebiegu drogi. Uchwała Rady Myślenic nie zawiera żadnego uzasadnienia i motywów przyjęcia takiego rozwiązania planistycznego. Rada nie przedstawiła uzasadnienia, które umożliwiałoby uznanie, że zarówno interes publiczny, jak i skarżących zostały należycie wzięte pod uwagę. Nie rozważyła także możliwości przeprowadzenia drogi po innych działkach, należących do gminy.
Ważny cel publiczny
Zdaniem Rady ze względu na charakter uchwalonego planu, jego społeczną celowość i konieczność przyjęcia rozwiązań drogowych jako elementu ponadlokalnego programu udrożnienia zakopianki nie sposób uznać, że doszło do przekroczenia władztwa planistycznego gminy. Obszar pod budowę nowej drogi został uzgodniony z generalnym dyrektorem dróg krajowych i autostrad. Obecne zapisy planów mają na celu realizację bezkolizyjnego węzła komunikacyjnego, zastępującego skrzyżowanie zakopianki z miejscową ulicą. Plany Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa przewidują, że zostanie to wykonane w ciągu najbliższych trzech lat.