O kredyty i pożyczki powalczą tylko nieliczni

Niezwykle restrykcyjna formuła wyznaczania granic zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego ograniczy większości gminom możliwość zaciągania zobowiązań na finansowanie swych zadań

Publikacja: 02.03.2010 03:00

O kredyty i pożyczki powalczą tylko nieliczni

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Red

Jak mówi stare żydowskie przysłowie, nie pożycza się pieniędzy temu, kto ich naprawdę potrzebuje. Czy tak żartobliwie sformułowana maksyma znajduje odzwierciedlenie w zasadach wprowadzonych ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wyznaczających granice dopuszczalnego zadłużenia gmin, powiatów i województw samorządowych?

[srodtytul]Do końca 2013 r.[/srodtytul]

Samodzielność prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostki samorządu terytorialnego podlega ograniczeniom ustawowym. Wyznaczają one granice dopuszczalnego zadłużenia z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych.

Do tytułów zadłużenia objętych ograniczeniami zadłużenia zalicza się także potencjalne płatności z tytułu udzielonych gwarancji i poręczeń.

W obowiązujących do końca 2013 r. przepisach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych[/link] ustalono dopuszczalne zadłużenie według dwóch kryteriów.

Według jej art. 169 spłaty rat wraz z odsetkami wymienionych wyżej tytułów dłużnych w danym roku budżetowym nie mogą przekraczać 15 proc. planowanych na ten rok dochodów budżetowych, natomiast zgodnie z art. 170 tej ustawy łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku nie może przekraczać 60 proc. wykonanych w tym roku dochodów budżetowych, a na koniec poszczególnych kwartałów tego roku budżetowego 60 proc. planowanych dochodów budżetu.

Jak wynika z powyższego, ograniczeniom podlegają strumienie spłat długu, jak również poziom zadłużenia. Oba kryteria wyznaczania granic dopuszczalnego zadłużenia uzależnione są wyłącznie od wielkości dochodów planowanych i wykonanych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Niektóre zadłużone jednostki samorządu terytorialnego, aby przesunąć granice dopuszczalnego zadłużenia, czyli obejść przepisy w sposób „formalny”, zwiększały dochody budżetowe m.in. przez przekształcanie komunalnych zakładów budżetowych w jednostki budżetowe.

Obecnie obowiązujące kryteria wyznaczania granic dopuszczalnego zadłużenia abstrahują od sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego.

Dwie jednostki samorządu terytorialnego osiągające dochody budżetowe w zbliżonej wysokości, ale różniące się diametralnie sytuacją finansową, zgodnie z przepisami ustawowymi mają wyznaczone granice dopuszczalnego zadłużenia na tym samym poziomie. Reforma finansów publicznych miała ten stan zmienić.

[srodtytul]Nowa, zindywidualizowana formuła[/srodtytul]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych[/link] wprowadziła zindywidualizowany wskaźnik ustalania kwoty dopuszczalnego zadłużenia dla każdej jednostki samorządu terytorialnego.

W art. 243 ustawy przedstawiono wzór obliczania – osobno dla każdej gminy czy powiatu – dopuszczalnego zadłużenia, obliczonego jako maksymalna względna wartość strumienia spłat rat i oprocentowania z wymienionych w ustawie tytułów dłużnych oraz potencjalnych spłat z tytułu gwarancji i poręczeń w ciągu roku budżetowego.

Przepisy art. 243 ustawy o finansach publicznych będą miały zastosowanie do budżetów jednostek samorządu terytorialnego sporządzonych na 2014 r. i na lata następne, o czym stanowi art. 121 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325301]Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych[/link].

W myśl przepisów art. 243 ustawy obowiązuje jedno kryterium ustalania dopuszczalnego zadłużenia, a mianowicie dotyczy ono wartości strumienia spłat rat i oprocentowania (dyskonta wyemitowanych papierów wartościowych) ujętych jako względne miary (wskaźniki) przez ich odniesienie do wartości dochodów (wyrażenie w postaci ułamka zwykłego).

Względną wartość (wskaźnik) maksymalnego dopuszczalnego strumienia spłat rat i oprocentowania długu w badanym roku ustala się jako średnią arytmetyczną nieważoną z trzech lat poprzedzających dany rok wskaźników (ilorazów), których licznik przedstawia sumę dochodów bieżących i dochodów ze sprzedaży majątku pomniejszoną o kwotę wydatków bieżących, natomiast mianownik stanowią dochody ogółem, co wyraża wzór zamieszczony w art. 243 ustawy o finansach publicznych.

[srodtytul]Analiza strumienia spłat rat i oprocentowania[/srodtytul]

Aby zrozumieć treść ekonomiczną formuły wyrażającej maksymalną wartość strumienia spłat rat i oprocentowania wymienionych w ustawie tytułów dłużnych oraz potencjalnych spłat z tytułu gwarancji i poręczeń w ciągu roku budżetowego, przeprowadzimy analizę tej formuły na podstawie zależności strukturalnych dochodów i wydatków budżetowych.

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. wprowadza do terminologii gospodarki budżetowej nowe definicje niektórych głównych kategorii dochodów i wydatków budżetowych.

Nową kategorią finansów publicznych są dochody majątkowe budżetu, do których art. 235 ust. 3 ustawy zalicza:

- dotacje i środki przeznaczone na inwestycje;

- dochody ze sprzedaży majątku;

- dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Dochody niezaliczone do dochodów majątkowych są klasyfikowane jako dochody bieżące. Podział na dochody majątkowe i bieżące tworzy zbiory rozłączne w pełni obejmujące całe spektrum dochodów budżetowych.

Podobną klasyfikację zastosowano do podziału wydatków na bieżące i majątkowe, które określono w art. 236 ust. 2 i ust. 4 ustawy.

Do wydatków majątkowych zaliczono:

- inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego;

- zakup oraz objęcie akcji i udziałów;

- wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.

Wykorzystując powyższe zależności, można przekształcić wskaźnik (iloraz) względnej wartości maksymalnego strumienia spłat długu (liczony oddzielnie dla trzech kolejnych lat), zastępując w liczniku „Db (dochody bieżące)” wyrażeniem „D – Dm (różnice między dochodami ogółem i dochodami majątkowymi)”.

Wychodząc zatem z równości „D = Db + Dm”, możemy obliczyć, że „Db = D – Dm”.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że wartość wydatków bieżących (Wb) jest równa różnicy: dochodów budżetu ogółem (D), nadwyżki lub niedoboru (ND) oraz wydatków majątkowych (Wm).

Można to zapisać w formie wzoru:

Wb = D – ND – Wm

Jest on wynikiem następujących przekształceń:

skoro

W = Wb + Wm oraz ND = D – W,

to Wb = W – Wm i W = D – ND,

z czego z kolei wynika wzór:

Wb = D – ND – Wm.

W wyniku podstawienia otrzymujemy wskaźnik względnej wartości strumienia spłaty długu liczonego dla trzech kolejnych lat jako wyrażenie algebraiczne:

(D – Dm + Sm – D + ND + Wm) / D

które po uporządkowaniu przyjmuje postać:

(Wm – Dm + Sm + ND) / D

Pierwszy składnik oznacza relację różnicy między wydatkami majątkowymi i dochodami majątkowymi powiększonymi o dochody ze sprzedaży mienia odniesioną do dochodów ogółem.

Wykorzystując postanowienia art. 235 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, w których myśl dochody ze sprzedaży mienia są częścią dochodów majątkowych, oraz to, że udział dochodów z przekształcenia prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności jest minimalny (nieistotny), można przyjąć, że różnica dochodów majątkowych (Dm) i dochodów ze sprzedaży majątku (Sm) jest równa dochodom z dotacji na inwestycje i środki na inwestycje (Dd).

Ustalamy w ten sposób ostateczną postać wyrażenia algebraicznego występującego w formule dopuszczalnego zadłużenia w art. 243 ustawy, który oznacza względną wartość strumienia maksymalnej wartości spłat zadłużenia liczony dla trzech ostatnich lat jako:

(Db+Sm–Wb = Wm–Dd+ND) / D

Wyrażenie Wm–Dd oznacza wydatki majątkowe sfinansowane ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego, czyli wydatki majątkowe niesfinansowane z otrzymanych dotacji i otrzymanych środków na inwestycje.

[srodtytul]Tylko dla bogatych[/srodtytul]

Wobec powyższego wielkość dopuszczalnego strumienia spłaty zadłużenia zależy od dwóch wskaźników: wydatków majątkowych sfinansowanych ze środków własnych oraz nadwyżki lub niedoboru budżetu odniesionych do wartości dochodów budżetowych ogółem.

Im większe wydatki majątkowe sfinansowane ze środków własnych, tym większe dopuszczalne wartości strumienia spłat zadłużenia. Drugim czynnikiem kształtującym wartość dopuszczalnego strumienia spłat zadłużenia jest wynik wykonania budżetu.

Nadwyżka budżetu zwiększa granice dopuszczalnego zadłużenia, natomiast deficyt budżetowy te możliwości ogranicza. Aby jednostka miała możliwości zadłużania się, względna wartość wydatków inwestycyjnych sfinansowanych ze środków własnych musi być istotnie większa w wartościach bezwzględnych niż wartość deficytu budżetowego w trzech ostatnich latach.

Wynika z tego, że jednostki samorządu terytorialnego nieponoszące wydatków majątkowych ze środków własnych lub posiadające duży deficyt budżetowy nie mają praktycznie możliwości spełnić warunków określonych w art. 243 ustawy o finansach publicznych, a właśnie takie jednostki mają największe potrzeby kredytowe.

Ograniczenia wprowadzone w art. 243 ustawy o finansach publicznych nie dotyczą co prawda zobowiązań związanych z realizacją programów pomocowych (np. współfinansowanych z UE), ale z wyłączeniem oprocentowania tych zobowiązań.

Środki własne na finansowanie wydatków majątkowych mogą pochodzić z nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi oraz nadwyżki budżetowej z lat poprzednich. Innym źródłem środków własnych na finansowanie wydatków majątkowych mogą być kredyty i pożyczki, ale w tym przypadku występuje zmniejszenie nadwyżki lub niedoboru budżetu o kwotę zaciągniętego oraz wydatkowanego kredytu i pożyczki.

W świetle powyższej analizy możliwości zadłużania będą więc miały jednostki samorządu terytorialnego oszczędnie ponoszące wydatki bieżące, przeznaczające środki własne na wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne lub generujące nadwyżki budżetu. Jednak jednostki osiągające nadwyżki budżetu w kolejnych latach mają najmniejsze potrzeby pożyczkowe.

[ramka][b]Przykład[/b]

Przedstawioną powyżej analizę zilustruje najlepiej przykład liczbowy, stworzony na podstawie wyników gospodarki finansowej jednej z gmin w trzech ostatnich latach.

Jak wynika z tabeli, wartość wskaźnika strumienia maksymalnych spłat zadłużenia wynosi 1/3 (0,095 – 0,065) = 0,010. Co przy dochodach budżetu w wysokości 1000 mln zł daje wartość dopuszczalnego maksymalnego strumienia spłat rat i oprocentowania 10 mln zł.

W niektórych jednostkach samorządu terytorialnego wartość wskaźnika może przyjąć nawet wartość ujemną.

Ponadto trzeba zwrócić uwagę, że w nowej formule wyznaczania granic dopuszczalnego zadłużenia poziom dochodów budżetowych nie ma wpływu na wartość wskaźnika, co było czynnikiem rozstrzygającym w poprzedniej formule.[/ramka]

[srodtytul]Są także inne problemy[/srodtytul]

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadza także inne ograniczenia w planowaniu i prowadzeniu gospodarki finansowej, mające przeciwdziałać zadłużaniu się jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 242 ustawy wydatki bieżące planowane i wykonane powinny być mniejsze od dochodów bieżących powiększonych o ewentualną nadwyżkę budżetową i wolne środki budżetu z lat ubiegłych.

Jednostki samorządu terytorialnego znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej i niemające zdolności do zaciągania kredytów i pożyczek przy zachowaniu granic dopuszczalnego zadłużenia, obliczonych według reguły z art. 243 ustawy, powinny wdrożyć postępowanie naprawcze, co pozwoli zaciągać pożyczki z budżetu państwa na realizację tego postępowania, ale przy spełnieniu restrykcyjnych warunków określonych w art. 224 ustawy.

W dalszym ciągu nie uregulowano spraw zadłużenia z tytułu opłat leasingu finansowego i odraczania terminu płatności zobowiązań jako formy kredytu kupieckiego.

Te dwie metody zwiększania długu dalej stwarzają możliwości zadłużania się poza kontrolą procedur ostrożnościowych przedstawionych w ustawie, także tych wynikających z art. 242.

[i]Autor jest biegłym rewidentem[/i]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów