Zdaniem dyrektora oddziału taka działalność ZUS nie mieści się w definicji inkasenta opłaty miejscowej, co – jak twierdzi – wynika z uchwały rady miejskiej i załącznika, który enumeratywnie wylicza inkasentów, wśród których nie ma ZUS (sygnatura akt I SA/Ol 609/12).
Ponadto, skoro ZUS nie wyraził zgody ani zainteresowania pełnieniem funkcji inkasenta ani nie zawarł stosownej umowy o prowadzenie poboru opłaty w drodze inkasa, to tym samym nie może wykonywać obowiązków inkasenta.
Na wszelki wypadek jednak dyrektor ZUS przedstawił swoje stanowisko i złożył wniosek do burmistrza miasta o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w tej sprawie.
Burmistrz uznał stanowisko ZUS za błędne. Jego zdaniem dyrektor mylnie sądzi, iż chociaż oddział ZUS posiada i udostępnia pokoje gościnne, nie mieści się w definicji inkasenta opłaty miejscowej. Zdaniem burmistrza oddział ZUS w pełni odpowiada definicji określonej w uchwale rady miejskiej, ponieważ dysponuje na terenie gminy obiektem z pomieszczeniami noclegowymi, które wynajmuje osobom fizycznym.Pozwala to na uznanie ZUS za inkasenta w rozumieniu uchwały o wysokości dziennych stawek opłaty miejscowej oraz sposobu ich poboru – stwierdził burmistrz.
Dyrektor ZUS zaskarżył interpretację burmistrza do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie. Powtórzył, że ZUS nie może być inkasentem, bo nie jest podmiotem wymienionym w uchwale gminy.