[b]Tak.[/b] Uchwała o wyborze komisji rewizyjnej nie może być dowolna. Winna uwzględniać skład liczebny komisji ustalony w statucie zgodnym z ustawą oraz obowiązek wejścia do komisji przedstawicieli wszystkich klubów z zachowaniem trybu i zasad ustalonych w statucie. Stanowisko takie potwierdza [b]wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 23 sierpnia 2007 r. (SA/Bk 461/07).[/b]
Komisja rewizyjna jest powoływana w celu realizacji zadań kontrolnych rady gminy. Przepisy gminnej ustawy ustrojowej określają nie tylko jej podstawowe kompetencje (m.in. opiniowanie wykonania przez wójta budżetu), ale i jej skład. Zgodnie z art. 18a ust. 2 ustawy jej członkami mogą być wyłącznie radni, z wyjątkiem tych, którzy pełnią funkcje przewodniczącego rady i jego zastępców. Ustawodawca zadecydował ponadto, że muszą się w niej znaleźć przedstawiciele wszystkich klubów. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej, zgodnie z art. 18a ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, określa natomiast statut gminy.
Na gruncie omawianego przepisu dochodzi bardzo często do konfliktów wewnątrz rady w sytuacjach, w których rada gminy nie chce się zgodzić na wybór w skład komisji rewizyjnej członka danego klubu radnych, a klub ten nie ma ochoty wystawić innego kandydata.
Dlatego też ustawodawca postanowił, że [b]tryb wyboru składu osobowego komisji rewizyjnej i wszystkie konieczne elementy procedury wyboru członków komisji, w tym tryb ustalania kandydatur na członków – przedstawicieli klubów oraz pozostałych radnych, powinien określać statut gminy[/b].
W sytuacji, w której przepisy statutowe nie określają procedury wyłaniania przez kluby przedstawicieli do komisji rewizyjnej (np. obowiązek przedstawienia radzie co najmniej dwóch kandydatów w celu umożliwienia radzie dokonania wyboru), przyjąć należy, że klub ma prawo delegować do składu komisji rewizyjnej radnego – swego przedstawiciela, a rada nie może pozbawić tak wskazanego radnego statusu członka komisji rewizyjnej.