Trudne słowo ewaluacja określa systematyczne badanie wartości albo cech konkretnego programu czy działania, ocenę wartości. Teraz z tym zagadnieniem zmierzą się dyrektorzy i pedagodzy szkół, przedszkoli czy innych placówek oświatowych.
Ewaluacja zgodnie z nowym [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=328158]rozporządzeniem w sprawie nadzoru pedagogicznego (DzU z 9 października 2009 r. nr 168, poz. 1324)[/link] stała się jedną z podstawowych form nadzoru sprawowanego zarówno przez dyrektora placówki, jak i przez kuratoria. Szkoły najlepiej radzące sobie uzyskają ocenę A, a najgorsze – E.
Z załącznika do rozporządzenia pedagodzy bardzo dokładnie mogą się dowiedzieć, jakie kryteria muszą spełnić, by wypełnić wymagania określone przez ministra edukacji. Na przykład do osiągnięcia poziomu D, czyli dość niskiego, wystarczy, gdy dzieci w przedszkolu nabywają wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej. Żeby sięgnąć poziomu B, taka placówka musi diagnozować i analizować osiągnięcia dzieci, uwzględniając ich możliwości rozwojowe, a także formułować i wdrażać wnioski z tych analiz. Dzięki temu bowiem dzieci mają się lepiej rozwijać.
Nowe rozporządzenie wchodzi w życie dzisiaj.