Zasady wynagradzania pracowników samorządowych określone zostały w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E8F65DB08A283E5E50B486BC43882574?id=292862]ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link] i wydanych na jej podstawie przepisach wykonawczych.
Regulacji tych nie stosuje się jednak do wszystkich pracowników opłacanych z budżetów gmin. Do takiej grupy należą nauczyciele, których zasady wynagradzania określono w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=507485007DA486E9647FFA47854AFBD9?id=182007]Karcie nauczyciela (KN)[/link].
Rozwiązanie to zostało zaskarżone przez gminę Stoszowice do Trybunału Konstytucyjnego. W skardze zarzucono, że KN wprowadza uprzywilejowanie ekonomiczne pracowników dydaktycznych szkół publicznych, które wymusza na samorządach prowadzenie placówek oświatowych wbrew zasadom gospodarności.
TK skargę odrzucił. Sędziowie stwierdzili, że co prawda realizacja zadań oświatowych (przez m.in. zatrudnianie nauczycieli) należy do zadań własnych gmin, ale jednostki samorządu terytorialnego otrzymują na ten cel coroczne dofinansowanie z budżetu państwa, które pokrywa także część wydatków gmin na wynagrodzenia tych pracowników.
Ponadto TK wskazał, że konieczność stosowania przepisów KN wobec gminnych nauczycieli służy zapewnieniu powszechności oświaty publicznej. Byłoby to niemożliwe bez oparcia jej na jednolitych zasadach wynagradzania nauczycieli szkół publicznych [b](wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 9 czerwca 2010 r., K 29/07, DzU nr 117, poz. 789).[/b]