Umowy na wywóz nieczystości i odpadów komunalnych, przynajmniej te stałe, powinny mieć formę pisemną. Ten obowiązek nakłada bowiem na właścicieli nieruchomości art. 6 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przepisy milczą natomiast o tym, na jaki czas te umowy mają być podpisane.
[srodtytul]Łatwiej wywozić ciekłe[/srodtytul]
Mniej skomplikowane niż rozpoczęcie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych jest zajęcie się wyłącznie wywozem zawartości szamb. To dlatego, że nie są one kwalifikowane jako odpady, lecz jako ścieki. Przedsiębiorca nie musi się więc ubiegać o decyzję starosty w zakresie transportu i zbierania odpadów. Nie znaczy to jednak, że tego urzędu w ogóle nie odwiedzi.
Podobnie jak wywożący odpady komunalne musi uzyskać zaświadczenie o przewozach na użytek własny. Mówi o tym wyraźnie art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o transporcie drogowym. Wywożący nieczystości ciekłe o zaświadczenie musi wystąpić do starosty właściwego dla siedziby firmy. Przy przewozach na potrzeby własne kierować pojazdem może pracownik zatrudniony na etat (bądź jego część) albo właściciel firmy.
[srodtytul]Umowy ze zlewnią[/srodtytul]
Przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych powinien udokumentować gotowość ich odbioru przez stację zlewną. Zazwyczaj w formularzach wniosków dostępnych w gminach taki wymóg jest zawarty. Niekiedy urzędy mają dodatkowe wymagania dotyczące choćby używanych pojazdów asenizacyjnych.
Żądają np. określenia, jakie jest wyposażenie bazy technicznej serwisującej szambiarki. Jeżeli firma nie ma własnej bazy, to wymagają, by podpisała umowę z przedsiębiorcą dysponującym nią.
Pozostałe informacje, które musi podać przedsiębiorca, są takie jak te, które podaje firma starająca się o zezwolenie na wywóz odpadów komunalnych (poza szczegółowymi danymi dotyczącymi odpadów czy ich segregacji). Niezbędne jest też aktualne zaświadczenie o braku zaległości podatkowych i w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne.
[srodtytul]Oddzielnie przemysłowe i bytowe[/srodtytul]
Jeżeli firma asenizacyjna odbiera nie tylko nieczystości z gospodarstw domowych, ale i przemysłowe, to nie może ich wozić jednym kursem – nie wolno bowiem mieszać ścieków bytowych z przemysłowymi.
Wynika to z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167393]rozporządzenia w sprawie warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych (DzU z 2002 r. nr 188, poz. 1576)[/link].
Z tego samego aktu prawnego wynika, że dostarczający nieczystości ciekłe powinien
w umowie ze stacją zlewną określić:
- miesięczną objętość i rodzaj dowożonych do stacji nieczystości,
- dopuszczalną wielkość ładunku zanieczyszczeń,
- miejsce, częstotliwość i sposób pobierania próbek kontrolnych.
Są też dokładnie określone wymagania dla pojazdów asenizacyjnych – o tym, w co musi być wyposażony taki pojazd, mówi [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167434]rozporządzenie w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (DzU z 2002 r. nr 193, poz. 1617)[/link].
[ramka][b]Co składamy do gminy[/b]
Wniosek o zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych (z gminy) musi zawierać:
- imię i nazwisko (nazwę) oraz adres zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz jego numer NIP,
- określenie przedmiotu i obszaru działalności,
- określenie środków technicznych, jakimi dysponuje przedsiębiorca,
- informacje o technologiach stosowanych lub takich, które firma zamierza stosować,
- dane o zabiegach z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej planowanych po zakończeniu działalności,
- termin podjęcia działalności oraz zamierzony czas jej prowadzenia,
- zaświadczenie o braku zaległości podatkowych i w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne.
[b]Ponadto odbierający śmieci podają:[/b]
- rodzaje odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości,
- sposób ograniczenia masy odpadów biodegradowalnych przekazywanych na wysypiska.
Załączyć też trzeba dokument potwierdzający gotowość przyjęcia odpadów od firm prowadzących utylizację lub odzysk śmieci. Bardzo często potrzeba też wielu zaświadczeń i oświadczeń wymaganych przez przepisy obowiązujące w poszczególnych gminach.[/ramka]
[ramka][b]Ile kosztują dokumenty[/b]
Przedsiębiorca zamierzający wywozić odpady musi zapłacić za:
- zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych z gminy – 107 zł,
- zezwolenie na wywóz nieczystości płynnych z gminy – 107 zł (firma, która stara się o oba wymienione, płaci 214 zł),
- zezwolenie na zbieranie odpadów (od starosty) – 616 zł,
- zezwolenie na transport odpadów (od starosty) – 616 zł,
- zaświadczenie o wykonywaniu przewozów na potrzeby własne
– od 100 do 500 zł (w zależności od tego, na ile lat jest wydane)
oraz od 20 do 100 zł – opłaty te ustala [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=249196]rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (DzU z 2007 r. nr 235, poz. 1726)[/link].
Natomiast wpis do rejestru dla zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest bezpłatny. [/ramka]
[ramka][b]Jakie dane przedkładamy staroście[/b]
Wniosek, który trzeba złożyć, by dostać zezwolenie starosty na zbieranie lub transport odpadów, musi zawierać:
- wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidywanych do zbierania lub transportu zgodnie z katalogiem odpadów, także z podaniem ich kodów (jeżeli starosta uzna, że określenie rodzaju nie wystarcza do ustalenia zagrożeń, może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i właściwości odpadów),
- oznaczenie obszaru prowadzenia działalności – dla transportu odpadów, lub miejsca prowadzenia działalności – dla zbierania odpadów,
- wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów, a także opis sposobu dalszego zagospodarowania odpadów – dla zbierania odpadów,
- wskazanie sposobu i środków transportu odpadów,
- przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania lub transportu odpadów,
- przewidywany okres wykonywania działalności (nie dłużej niż dziesięć lat).
[b]Przy ubieganiu się o zaświadczenie od starosty na przewozy własne wymagane są następujące dokumenty:[/b]- odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej,
- zaświadczenie (kopia) o nadaniu numeru REGON,
- zaświadczenie (kopia) o nadaniu numeru NIP,
- wykaz pojazdów wraz z kopiami dowodów rejestracyjnych (jeżeli przedsiębiorca nie jest właścicielem pojazdów, trzeba również przedstawić dokument potwierdzający prawo do dysponowania nimi),
- oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców spełniających warunki wymagane przez przepisy,
- dowód wpłaty kwoty należnej za wydanie zaświadczenia.
Do wniosku o zezwolenie na transport przedsiębiorca dołącza wykaz używanych do tego pojazdów. Starostowie chcą zazwyczaj, by potwierdzić, że wozy spełniają wymagania ADR (czyli dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych). [/ramka]
[ramka][b]Gdzie szukać definicji[/b]
O tym, czym są odpady komunalne, przesądza art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy o odpadach. Rozumie się przez to śmieci powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów (np. biur czy firm usługowych), które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.
Wkrótce definicja ta ma się nieco zmienić. Z najnowszej nowelizacji, która została już podpisana przez prezydenta, wynika, że z grupy tej zostały wyłączone pojazdy wycofane z eksploatacji. Nowe przepisy mają wejść w życie dwa tygodnie po publikacji w Dzienniku Ustaw.[/ramka]