Na wywóz odpadów zezwolenia z gminy i od starosty

Zanim firmy zaczną odbierać śmieci od mieszkańców, muszą wystąpić o decyzję do gminy i do starosty na prowadzenie takiej działalności. Nie obędą się też bez zaświadczenia potwierdzającego wykonywanie przewozów na potrzeby własne

Aktualizacja: 07.09.2010 04:17 Publikacja: 07.09.2010 03:00

Na wywóz odpadów zezwolenia z gminy i od starosty

Foto: Rzeczpospolita

Wywożący śmieci występują o zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych w gminach, na terenie których zamierzają prowadzić działalność. Muszą przy tym spełnić nie tylko wymagania [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7C4DD7EBECBD4B0DE20DA1B5441CEF6F?id=180129]ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2005 r. nr 236, poz. 2008 ze zm.)[/link], ale i gminne przepisy, niekiedy bardziej uciążliwe dla firm niż ustawowe.

Wymagania miejscowe określa od 1 sierpnia 2009 r. rada gminy (wcześniej robił to wójt, burmistrz lub prezydent miasta). Na skonkretyzowanie wymagań pozwala m.in. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BFE9A8F59AC8A0F0964DF1EB674D72F7?id=180626]rozporządzenie ministra środowiska w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia (DzU z 2006 r. nr 5, poz. 33)[/link].

Zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych jest wydawane na czas oznaczony, nie dłużej niż na dziesięć lat. Gmina wydaje je w formie decyzji administracyjnej.

Zanim wójt, burmistrz lub prezydent miasta wyda decyzję, może wezwać przedsiębiorcę do uzupełnienia w wyznaczonym terminie (nie krótszym niż 14 dni) brakującej dokumentacji, która poświadcza, że przedsiębiorca spełnia warunki do wykonywania działalności objętej zezwoleniem. Może też skontrolować, czy to, co firma podała we wniosku, jest zgodne z prawdą.

[b]Gminne jednostki organizacyjne, które na własnym terenie zajmują się odbieraniem odpadów od mieszkańców, nie muszą uzyskiwać zezwolenia na taką działalność[/b]. Zwolnienie wynika z art. 7 ust. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jednak i te podmioty muszą spełniać warunki wymagane przy udzielaniu zezwoleń.

Muszą też mieć zezwolenia, których wymaga [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=289DB8D6725D33701672A6A793DCC816?id=185040]ustawa o odpadach (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 39, poz. 251 ze zm.)[/link].

[srodtytul]Zgoda na transport[/srodtytul]

Zezwolenie z gminy to za mało, by się zajmować wywozem odpadów komunalnych. Potrzebne są kolejne – tym razem od starosty. Z pewnością to na transport śmieci, a często też na ich zbieranie. Co ma się znaleźć zarówno we wnioskach, jak i w decyzjach, określa w tych wypadkach ustawa o odpadach.

Zezwolenie na transport odpadów wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Natomiast zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów wydaje starosta właściwy ze względu na miejsce zbiórki. Może się więc zdarzyć, że przedsiębiorca będzie musiał w innym starostwie uzyskać decyzję na transport, a w innym na zbieranie.

Jeżeli ktoś ubiega się o zezwolenie na transport i zbieranie w jednym starostwie, to może wystąpić o to, składając jeden wniosek. Przedsiębiorca musi też pamiętać, że zezwolenia wydawane na podstawie ustawy o odpadach są ważne nie dłużej niż dziesięć lat. Potem trzeba się o nie ubiegać ponownie.

[srodtytul]Zaświadczenie na przewozy z powiatu[/srodtytul]

Jeżeli przedsiębiorca ma pojazd podlegający [link=http://]ustawie o transporcie drogowym (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 125, poz. 874 ze zm.)[/link], musi też wystąpić o zaświadczenie potwierdzające wykonywanie przewozów na potrzeby własne.

Mówi o tym wyraźnie art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy. Ponieważ jest mało prawdopodobne, by firma śmieciowa nie miała pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, to i o takie zaświadczenie przedsiębiorca musi wystąpić. Tym razem do starosty właściwego dla siedziby firmy. Starosta wydaje zaświadczenia na określony czas, jednak nie dłużej niż na pięć lat.

– Jeżeli przedsiębiorca nie tylko wywozi odpady komunalne, ale dodatkowo zajmuje się transportem odpadów, np. niebezpiecznych, od firm na wysypiska czy do innego przedsiębiorcy, to musi mieć licencję przewozową, a nie zaświadczenie na potrzeby własne – przypomina Hubert Jednorowski, naczelnik wydziału ds. inspekcji w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego. Dodaje, że przepisy ustawy w zakresie niezarobkowego przewozu drogowego stosuje się tylko do przewozu odpadów komunalnych i nieczystości płynnych, a nie wszystkich odpadów.

[srodtytul]Konieczny rejestr...[/srodtytul]

Przedsiębiorca mający zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości obejmujące niesegregowane odpady komunalne ma też obowiązek odbierania wszystkich selektywnie zbieranych rodzajów odpadów komunalnych, w tym domowych odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych oraz odpadów z remontów.

Tak więc odbierający odpady komunalne muszą jeszcze obowiązkowo wpisać się do rejestru zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. W myśl [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1F94805A060A8DC858C2A720AA0DB9C7?id=179163]ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU z 2005 r. nr 180, poz. 1495 ze zm.)[/link] są bowiem zbierającymi taki sprzęt. Wpis do rejestru wymaga wypełnienia formularza (dostępny m.in. na stronie internetowej www.gios.gov.pl).

Poza własnymi danymi podaje się w nim: numer i nazwę grupy oraz numer i nazwę rodzaju sprzętu określone w załączniku nr 1 do ustawy o zużytym sprzęcie oraz informacje o decyzjach związanych z gospodarką odpadami, w tym numer decyzji oraz oznaczenie organu, który ją wydał.

Natomiast wejście w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F4455D71881D83E79738CB9B8C23FFC5?id=312518]ustawy o bateriach i akumulatorach (DzU z 2009 r. nr 79, poz. 666)[/link] nie dołożyło wywożącym śmieci dodatkowych obowiązków. W tym przypadku bowiem zbierający nie muszą się wpisywać do rejestru.

[srodtytul]... i działania zgodnie z decyzją[/srodtytul]

Przedsiębiorca musi tak postępować z odpadami, jak wynika to z zezwolenia. Określa ono zarówno obszar, na którym wolno mu działać, jak i wymagania w zakresie jakości usług oraz niezbędne zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej, a także dotyczące prowadzenia odpowiedniej dokumentacji działalności.

Stamtąd przedsiębiorca dowie się o rodzajach odpadów komunalnych, które może odbierać od klientów, o sposobie postępowania z nimi, a także o sposobie postępowania z odebranymi odpadami komunalnymi ulegającymi biodegradacji. Decyzja wskaże też miejsce odzysku lub unieszkodliwiania, do którego będzie zawoził śmieci od mieszkańców.

[srodtytul]Informacja dla wójta[/srodtytul]

Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne ma obowiązki sprawozdawcze. Musi do 15. dnia każdego miesiąca sporządzić i przekazać włodarzowi gminy:

- wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu zawarł umowy na odbieranie odpadów komunalnych,

- wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu umowy wygasły lub zostały rozwiązane.

Taki wykaz zawiera imię i nazwisko lub nazwę oraz adres właściciela nieruchomości, a także adres nieruchomości.

Ponadto przedsiębiorca przekazuje do gminy informacje o:

- masie poszczególnych rodzajów odebranych odpadów,

- sposobach ich zagospodarowania,

- masie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji składowanych na wysypiskach,

- masie i sposobach zagospodarowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji nieskładowanych na wysypiskach.

Umowy na wywóz nieczystości i odpadów komunalnych, przynajmniej te stałe, powinny mieć formę pisemną. Ten obowiązek nakłada bowiem na właścicieli nieruchomości art. 6 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przepisy milczą natomiast o tym, na jaki czas te umowy mają być podpisane.

[srodtytul]Łatwiej wywozić ciekłe[/srodtytul]

Mniej skomplikowane niż rozpoczęcie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych jest zajęcie się wyłącznie wywozem zawartości szamb. To dlatego, że nie są one kwalifikowane jako odpady, lecz jako ścieki. Przedsiębiorca nie musi się więc ubiegać o decyzję starosty w zakresie transportu i zbierania odpadów. Nie znaczy to jednak, że tego urzędu w ogóle nie odwiedzi.

Podobnie jak wywożący odpady komunalne musi uzyskać zaświadczenie o przewozach na użytek własny. Mówi o tym wyraźnie art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o transporcie drogowym. Wywożący nieczystości ciekłe o zaświadczenie musi wystąpić do starosty właściwego dla siedziby firmy. Przy przewozach na potrzeby własne kierować pojazdem może pracownik zatrudniony na etat (bądź jego część) albo właściciel firmy.

[srodtytul]Umowy ze zlewnią[/srodtytul]

Przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych powinien udokumentować gotowość ich odbioru przez stację zlewną. Zazwyczaj w formularzach wniosków dostępnych w gminach taki wymóg jest zawarty. Niekiedy urzędy mają dodatkowe wymagania dotyczące choćby używanych pojazdów asenizacyjnych.

Żądają np. określenia, jakie jest wyposażenie bazy technicznej serwisującej szambiarki. Jeżeli firma nie ma własnej bazy, to wymagają, by podpisała umowę z przedsiębiorcą dysponującym nią.

Pozostałe informacje, które musi podać przedsiębiorca, są takie jak te, które podaje firma starająca się o zezwolenie na wywóz odpadów komunalnych (poza szczegółowymi danymi dotyczącymi odpadów czy ich segregacji). Niezbędne jest też aktualne zaświadczenie o braku zaległości podatkowych i w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne.

[srodtytul]Oddzielnie przemysłowe i bytowe[/srodtytul]

Jeżeli firma asenizacyjna odbiera nie tylko nieczystości z gospodarstw domowych, ale i przemysłowe, to nie może ich wozić jednym kursem – nie wolno bowiem mieszać ścieków bytowych z przemysłowymi.

Wynika to z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167393]rozporządzenia w sprawie warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych (DzU z 2002 r. nr 188, poz. 1576)[/link].

Z tego samego aktu prawnego wynika, że dostarczający nieczystości ciekłe powinien

w umowie ze stacją zlewną określić:

- miesięczną objętość i rodzaj dowożonych do stacji nieczystości,

- dopuszczalną wielkość ładunku zanieczyszczeń,

- miejsce, częstotliwość i sposób pobierania próbek kontrolnych.

Są też dokładnie określone wymagania dla pojazdów asenizacyjnych – o tym, w co musi być wyposażony taki pojazd, mówi [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167434]rozporządzenie w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (DzU z 2002 r. nr 193, poz. 1617)[/link].

[ramka][b]Co składamy do gminy[/b]

Wniosek o zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych (z gminy) musi zawierać:

- imię i nazwisko (nazwę) oraz adres zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz jego numer NIP,

- określenie przedmiotu i obszaru działalności,

- określenie środków technicznych, jakimi dysponuje przedsiębiorca,

- informacje o technologiach stosowanych lub takich, które firma zamierza stosować,

- dane o zabiegach z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej planowanych po zakończeniu działalności,

- termin podjęcia działalności oraz zamierzony czas jej prowadzenia,

- zaświadczenie o braku zaległości podatkowych i w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne.

[b]Ponadto odbierający śmieci podają:[/b]

- rodzaje odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości,

- sposób ograniczenia masy odpadów biodegradowalnych przekazywanych na wysypiska.

Załączyć też trzeba dokument potwierdzający gotowość przyjęcia odpadów od firm prowadzących utylizację lub odzysk śmieci. Bardzo często potrzeba też wielu zaświadczeń i oświadczeń wymaganych przez przepisy obowiązujące w poszczególnych gminach.[/ramka]

[ramka][b]Ile kosztują dokumenty[/b]

Przedsiębiorca zamierzający wywozić odpady musi zapłacić za:

- zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych z gminy – 107 zł,

- zezwolenie na wywóz nieczystości płynnych z gminy – 107 zł (firma, która stara się o oba wymienione, płaci 214 zł),

- zezwolenie na zbieranie odpadów (od starosty) – 616 zł,

- zezwolenie na transport odpadów (od starosty) – 616 zł,

- zaświadczenie o wykonywaniu przewozów na potrzeby własne

– od 100 do 500 zł (w zależności od tego, na ile lat jest wydane)

oraz od 20 do 100 zł – opłaty te ustala [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=249196]rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (DzU z 2007 r. nr 235, poz. 1726)[/link].

Natomiast wpis do rejestru dla zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest bezpłatny. [/ramka]

[ramka][b]Jakie dane przedkładamy staroście[/b]

Wniosek, który trzeba złożyć, by dostać zezwolenie starosty na zbieranie lub transport odpadów, musi zawierać:

- wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidywanych do zbierania lub transportu zgodnie z katalogiem odpadów, także z podaniem ich kodów (jeżeli starosta uzna, że określenie rodzaju nie wystarcza do ustalenia zagrożeń, może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i właściwości odpadów),

- oznaczenie obszaru prowadzenia działalności – dla transportu odpadów, lub miejsca prowadzenia działalności – dla zbierania odpadów,

- wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów, a także opis sposobu dalszego zagospodarowania odpadów – dla zbierania odpadów,

- wskazanie sposobu i środków transportu odpadów,

- przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania lub transportu odpadów,

- przewidywany okres wykonywania działalności (nie dłużej niż dziesięć lat).

[b]Przy ubieganiu się o zaświadczenie od starosty na przewozy własne wymagane są następujące dokumenty:[/b]- odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej,

- zaświadczenie (kopia) o nadaniu numeru REGON,

- zaświadczenie (kopia) o nadaniu numeru NIP,

- wykaz pojazdów wraz z kopiami dowodów rejestracyjnych (jeżeli przedsiębiorca nie jest właścicielem pojazdów, trzeba również przedstawić dokument potwierdzający prawo do dysponowania nimi),

- oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców spełniających warunki wymagane przez przepisy,

- dowód wpłaty kwoty należnej za wydanie zaświadczenia.

Do wniosku o zezwolenie na transport przedsiębiorca dołącza wykaz używanych do tego pojazdów. Starostowie chcą zazwyczaj, by potwierdzić, że wozy spełniają wymagania ADR (czyli dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych). [/ramka]

[ramka][b]Gdzie szukać definicji[/b]

O tym, czym są odpady komunalne, przesądza art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy o odpadach. Rozumie się przez to śmieci powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów (np. biur czy firm usługowych), które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.

Wkrótce definicja ta ma się nieco zmienić. Z najnowszej nowelizacji, która została już podpisana przez prezydenta, wynika, że z grupy tej zostały wyłączone pojazdy wycofane z eksploatacji. Nowe przepisy mają wejść w życie dwa tygodnie po publikacji w Dzienniku Ustaw.[/ramka]

Wywożący śmieci występują o zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych w gminach, na terenie których zamierzają prowadzić działalność. Muszą przy tym spełnić nie tylko wymagania [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7C4DD7EBECBD4B0DE20DA1B5441CEF6F?id=180129]ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2005 r. nr 236, poz. 2008 ze zm.)[/link], ale i gminne przepisy, niekiedy bardziej uciążliwe dla firm niż ustawowe.

Pozostało 97% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów