Jak sporządzić pełnomocnictwo do głosowania

Do głosowania w wyborach lokalnych nie można upoważnić członka obwodowej komisji wyborczej, męża zaufania, jak również kandydata na radnego czy wójta (burmistrza, prezydenta miasta)

Aktualizacja: 07.10.2010 05:05 Publikacja: 07.10.2010 03:00

Jak sporządzić pełnomocnictwo do głosowania

Foto: Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski md Mateusz Dąbrowski

To są w zasadzie jedyne ograniczenia. Należy jednak pamiętać, że pełnomocnikiem może zostać osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co udzielający upoważnienia.

Pełnomocnictwo można przyjąć tylko od jednej osoby. Maksymalnie od dwóch, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka), zstępny (syn córka, wnuk, wnuczka, itp.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

[srodtytul]Dla dwóch lub jednej tury[/srodtytul]

Tryb i zasady udzielania pełnomocnictwa do głosowania określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=368145]ustawy z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tekst jedn. DzU 2010 r. nr 176 poz. 1190, art. 40a – 40h)[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=366931]rozporządzenia MSWiA z 1 września 2010 r. dotyczącego szczegółowych zasad w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (DzU nr 170, poz. 1146)[/link].

Udzielone pełnomocnictwo może obejmować głosowanie zarządzone na 21 listopada 2010 r. (I tura) i 5 grudnia (II tura), jeżeli zostało ono udzielone przed dniem pierwszego głosowania. Może obejmować również tylko i wyłącznie ponowne głosowanie w wyborach wójta (burmistrza, prezydenta miasta (II tura) – gdy akt pełnomocnictwa zostanie sporządzony po pierwszym dniu głosowania.

[srodtytul]Dla kogo ułatwienie[/srodtytul]

Prawo ustanowienia pełnomocnika przysługuje wyborcy, który najpóźniej w dniu głosowania ukończył 75 lat. Jeżeli zatem wyborca kończy 75 lat 21 listopada, to może wyznaczyć pełnomocnika do głosowania zarówno w I turze wyborów, jak i w głosowaniu ponownym.

Jeżeli osoba taka 75 lat kończy dopiero 5 grudnia, to pełnomocnictwa może udzielić tylko na potrzeby II tury wyborów.

Pełnomocnika może ustanowić również osoba niepełnosprawna. Art. 40a ust. 1 ordynacji wyborczej stanowi bowiem, że uprawnienie to przysługuje wyborcy posiadającemu orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, a także wyborcy posiadającemu równoznaczne orzeczenie organu rentowego, czyli orzeczenie o:

- całkowitej niezdolności do pracy;

- niezdolności do samodzielnej egzystencji;

- całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji.

Uprawnienie to przysługuje także osobom, które posiadają orzeczenie o zakwalifikowaniu do I albo II grupy inwalidów, a także osobom o stałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.

[srodtytul]Wniosek i załączniki[/srodtytul]

Pełnomocnictwa do głosowania udziela się przed wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta). Udzielić go można również przed innym pracownikiem urzędu gminy pod warunkiem, że posiada on upoważnienie do dokonywania sporządzania aktów pełnomocnictw wyborczych.

Aby pełnomocnika ustanowić, należy złożyć wniosek, najpóźniej w dziesiątym dniu przed dniem wyborów (czyli do 11 listopada 2010 r.).

Potwierdza to kalendarz wyborczy opublikowany w załączniku do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3B0EABB566B48069E729CFA6A20E3187?id=367075]rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 17 września 2010 r. w sprawie zarządzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Rady m.st. Warszawy i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (DzU nr 171, poz. 1151)[/link], z którego wynika, że z wnioskiem o sporządzenie takiego dokumentu należy wystąpić właśnie do 11 listopada 2010 r.

Wniosek można złożyć osobiście lub za pośrednictwem np. poczty. Pamiętać jednak należy, że za datę złożenia wniosku przyjmuje się dzień jego wpływu do właściwego urzędu gminy.

Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:

- pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie tej powinności;

- kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu wyborczego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności.

Jeżeli powodem złożenia wniosku jest osiągnięcie przez wyborcę wieku 75 lat, to faktu tego nie trzeba potwierdzać żadnym dodatkowym dokumentem.

Wzór wniosku, jak i zgody na przyjęcie pełnomocnictwa określają załączniki nr 1 i 2 do r[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=366931]ozporządzenia MSWiA z 1 września 2010 r. (DzU nr 170, poz. 1146)[/link].

Wniosek powinien być podpisany przez wyborcę. Jeżeli ten nie umie bądź nie może się podpisać, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa.

Osoba ta jest również właściwa do reprezentowania wyborcy w postępowaniu w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa, o ile z treści złożonego wniosku nie wynika inaczej.

[srodtytul]Sporządzenie aktu[/srodtytul]

Zasadą jest, że akt pełnomocnictwa sporządza się w urzędzie gminy. We wniosku wyborca może jednak wystąpić o jego sporządzenie w swoim miejscu zamieszkania lub innym miejscu położonym na obszarze gminy.

Jeżeli zaś chodzi o termin sporządzenia tego aktu, to powinien on zostać uzgodniony przez wójta (upoważnionego pracownika urzędu) z wyborcą (osobą, która na przyjęcie pełnomocnictwa wyraziła zgodę). W razie braku uzgodnienia termin wyznacza wójt (upoważniony pracownik urzędu gminy). Dotyczy to również wniosków uzupełnionych po wezwaniu.

Przed uzgodnionym lub wyznaczonym terminem sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy sporządza w trzech egzemplarzach projekt aktu pełnomocnictwa do głosowania, nadając mu kolejny niepowtarzalny numer wykazu.

Wyborca jest obowiązany przed sporządzeniem aktu pełnomocnictwa do głosowania potwierdzić w sposób niebudzący wątpliwości przed wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) lub innym upoważnionym pracownikiem urzędu gminy wolę udzielenia pełnomocnictwa do głosowania osobie, która wyraziła zgodę na jego przyjęcie. Wniosek niepotwierdzony pozostawia się w aktach sprawy bez nadania dalszego biegu.

Taki sam los spotka wniosek w sytuacji, gdy w uzgodnionym lub wyznaczonym terminie sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie jest możliwe z powodu nieobecności (niestawiennictwa się) wyborcy. W takich przypadkach wpis w wykazie udzielonych pełnomocnictw powstały w związku ze sporządzeniem projektu pełnomocnictwa przekreśla się, czyniąc adnotację o przyczynach wykreślenia.

Przed udzieleniem pełnomocnictwa do głosowania wyborca lub osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, jest obowiązana do sprawdzenia poprawności danych zawartych w akcie pełnomocnictwa do głosowania.

Stwierdzone oczywiste omyłki lub błędy pisarskie prostuje wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy, czyniąc stosowne adnotacje na wszystkich egzemplarzach aktu pełnomocnictwa do głosowania (wzór pełnomocnictwa określa zał. nr 3 do rozporządzenia MSWiA).

[ramka][b]Sprawdź i podpisz dokument[/b]

Przed udzieleniem pełnomocnictwa do głosowania wyborca lub osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, jest obowiązana do sprawdzenia poprawności danych zawartych w akcie pełnomocnictwa do głosowania.

Stwierdzone oczywiste omyłki lub błędy pisarskie prostuje wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy, czyniąc stosowne adnotacje na wszystkich egzemplarzach aktu pełnomocnictwa do głosowania.

Dokument pełnomocnictwa wyborca podpisuje w obecności wójta (upoważnionego pracownika urzędu gminy), który potwierdza ten fakt przez złożenie własnego podpisu.

W sytuacji, gdy wyborca nie może albo nie umie samodzielnie podpisać dokumentu, jego wolę udzielenia pełnomocnictwa stwierdza wójt (upoważniony pracownik) własnoręcznym podpisem. [/ramka]

To są w zasadzie jedyne ograniczenia. Należy jednak pamiętać, że pełnomocnikiem może zostać osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co udzielający upoważnienia.

Pełnomocnictwo można przyjąć tylko od jednej osoby. Maksymalnie od dwóch, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka), zstępny (syn córka, wnuk, wnuczka, itp.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

Pozostało 94% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów