336 mln zł na drogi z rezerwy subwencji ogólnej

W 2011 r. samorządy mogą się ubiegać o prawie 336 mln zł dodatkowych środków na drogi z rezerwy subwencji ogólnej

Publikacja: 14.02.2011 03:55

336 mln zł na drogi z rezerwy subwencji ogólnej

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Aby z tych środków skorzystać, należy złożyć wniosek. [b]Nieprzekraczalnym terminem jest 18 lutego[/b] – informuje Ministerstwo Infrastruktury.

Środki zostaną przyznane tym gminom, powiatom i województwom, które zaplanują inwestycje mieszczące się w kryteriach opracowanych przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Generalnie środki z tej rezerwy przeznacza się na dofinansowanie inwestycji na drogach publicznych, o czym informuje art. 26 ust. 1 pkt 1 i 3 [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2003/DU2003Nr203poz1966a.asp]ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego[/link]. To są jednak pieniądze dodatkowe.

[srodtytul]Z własnych budżetów[/srodtytul]

Zasadą jest, że za utrzymanie dróg publicznych zaliczonych do jednej z czterech kategorii płaci zarządca: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz samorządy – województwa, powiaty i gminy. Ustawodawca inaczej potraktował miasta na prawach powiatu. Jednostki te są bowiem właścicielami wszystkich dróg znajdujących się w ich granicach. Również krajowych i wojewódzkich.

Budzi to sprzeciw samorządów skupionych wokół Związku Miast Polskich. W stanowisku przyjętym na VIII Kongresie ZMP zapisano, że [b]ustawodawca, przekazując miastom na prawach powiatu wszystkie drogi w ich granicach, zapomniał o przyznaniu środków na ich utrzymanie.[/b]

Główne zarzuty to likwidacja subwencji drogowej oraz odcięcie miast na prawach powiatu od środków gromadzonych przez Krajowy Fundusz Drogowy. Ta podwójna dyskryminacja miast na prawach powiatu nie tylko nie znajduje żadnego uzasadnienia merytorycznego, ale także jest niezgodna z zasadami konstytucyjnymi – podkreślają samorządowcy.

Dopuszczenie finansowania dróg krajowych w miastach na prawach powiatu z Krajowego Funduszu Drogowego mogłoby zagrozić realizacji programu budowy dróg krajowych na lata 2008 – 2012 – wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury.

[srodtytul]Kosztowne oświetlenie[/srodtytul]

Do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy planowanie i finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na jej terenie. Od 1 stycznia 2004 r. gminy muszą płacić za latarnie ustawione nie tylko przy własnych drogach, ale generalnie przy wszystkich, które przez jej teren przebiegają. Zasadę taką wprowadziła ustawa o dochodach JST, która zmieniła art. 18 ust. 3 [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2006/DU2006Nr%2089poz%20625.asp]prawa energetycznego[/link]. Jedynie za oświetlenie autostrad i dróg ekspresowych płaci budżet państwa.

– Nałożenie na gminy dodatkowego obowiązku, jakim jest finansowanie oświetlenia ulicznego wszystkich dróg znajdujących się na ich terenie, z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych (w rozumieniu przepisów o autostradach płatnych), wiązało się z przekazaniem gminom dodatkowych środków na ten cel – wyjaśnia Radosław Stępień, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Rzeczywiście, ustawa o dochodach JST nowelizująca prawo energetyczne zwiększyła również dochody gmin. Ich udział w podatkach dochodowych wzrósł odpowiednio o 1,71 proc. w wypadku podatku od osób prawnych i o 11,74 proc. podatku od osób fizycznych. Wprowadzono również nowy dochód w postaci 5-proc. udziału w dochodach uzyskiwanych w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych.

[ramka][b]Skarga do Trybunału nie pomoże [/b]

[b] Zarówno art. 1 ust. 1a [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2004/DU2004Nr256poz2571.asp]ustawy o autostradach płatnych[/link], jak i znowelizowany art. 18 ust. 3 prawa energetycznego były badane przez Trybunał Konstytucyjny.[/b] Jednakże ani w pierwszym, ani w drugim wypadku TK nie dopatrzył się naruszenia ustawy zasadniczej.

W sprawie K 27/04 stwierdził, że wraz z obowiązkiem utrzymania oświetlenia na drogach publicznych gminy zyskały dochody, z których mogą to zadanie finansować.

A w sprawie K 52/07 wskazał, że miasta na prawach powiatu mają możliwość finansowania przekazanych im dróg z różnych źródeł: dochodów własnych, dotacji celowych z budżetu państwa czy utworzonej zgodnie z art. 26 ustawy o dochodach JST rezerwy subwencji ogólnej.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=m.cyrankiewicz@rp.pl]m.cyrankiewicz@rp.pl[/mail][/i]

Aby z tych środków skorzystać, należy złożyć wniosek. [b]Nieprzekraczalnym terminem jest 18 lutego[/b] – informuje Ministerstwo Infrastruktury.

Środki zostaną przyznane tym gminom, powiatom i województwom, które zaplanują inwestycje mieszczące się w kryteriach opracowanych przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Generalnie środki z tej rezerwy przeznacza się na dofinansowanie inwestycji na drogach publicznych, o czym informuje art. 26 ust. 1 pkt 1 i 3 [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2003/DU2003Nr203poz1966a.asp]ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego[/link]. To są jednak pieniądze dodatkowe.

Pozostało 86% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów