Od wczoraj obowiązuje rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów związanych z wykonaniem publicznego transportu zbiorowego oraz wzorów tych dokumentów.
Zgodnie z nowymi przepisami zaświadczenia na publiczny transport mają mieć błękitne tło i nieregularne włókna widoczne w ultrafioletowym świetle. Potwierdzenia zgłoszenia przewozu wydawane będą na jasnozielonych blankietach.Takie dokumenty oraz aktualny rozkład jazdy powinny się znajdować w każdym autobusie i mają być okazywane podczas kontroli.
Wydanie zaświadczenia będzie kosztowało 20 zł za każdy dokument. Wykonujący publiczny transport drogowy muszą mieć ich tyle, ile mają pojazdów, które wykorzystują w tej działalności. Zmiana zaświadczenia bądź załącznika do niego została wyceniona na 10 zł. Samorządowe zakłady budżetowe tych opłat nie uiszczają.
Znacznie wyżej wyceniono potwierdzenia zgłoszenia przewozów, czyli kursów, które przewoźnicy drogowi wykonują na własne ryzyko. Najtańsze, wydane na rok na obszar gminy, to koszt 100 zł. Najdroższe, ważne przez pięć lat i wykraczające poza obszar województwa, oznaczają wydatek 900 zł. Nieco niższe stawki (maksymalnie do 600 zł) przewidziano dla transportu szynowego, linowego czy żeglugi. Wypis z potwierdzenia to koszt 10 zł. Tyle samo gmina, starosta czy wojewoda pobierze za zmianę potwierdzenia, jeśli nie wiąże się to ze zwiększeniem liczby kursów.
Podstawa prawna: rozporządzenie ministra infrastruktury z 23 lutego 2011 r. DzU nr 40, poz. 205