Tak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych. Ostatnio w tej sprawie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z 7 lipca 2011 r. stwierdził, że informacja o zarobkach wójta jest informacją w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej.
– Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Podlega ono ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Jednocześnie art. 5 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU nr 112, poz. 1198 ze zm.) wprowadził ograniczenie prawa do prywatności osób publicznych – tłumaczy Tomasz R. Aleksandrowicz, autor komentarza do przepisów tej ustawy (LexisNexis, Warszawa 2006). – Stanowi on, że ograniczenie prawa do informacji publicznej ze względu na ochronę prywatności osób fizycznych nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne – dodaje .
Potwierdza to orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, który w wyroku z 20 marca 2006 r. stwierdził, że regulacja zawarta w art. 5 ust. 2 tej ustawy nie narusza konstytucji. Tym samym Trybunał przyznał pierwszeństwo prawu do uzyskiwania informacji o działalności osób pełniących funkcje publiczne nad ich prawem do prywatności (sygn. K 17/2005).
Do podobnych wniosków doszedł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. W omawianym wyroku stwierdził, że urząd bezpodstawnie powołał się na przepisy o ochronie danych osobowych, odmawiając udostępnienia karty wynagrodzeń wójta i jego zastępcy. Wprawdzie przepis art. 5 ust. 2 ustawy ogranicza prawo do informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej, jednak w rozpatrywanej przez sąd sprawie ograniczenie wynikające z tego przepisu nie może mieć zastosowania. Wniosek o udostępnienie kart wynagrodzeń dotyczy osób będących funkcjonariuszami publicznymi. Są to bowiem osoby, które zajmują stanowiska w sektorze służby publicznej, czyli funkcjonariuszy publicznych. Nie mogą zatem korzystać z ochrony danych osobowych w zakresie ich imienia i nazwiska oraz wysokości otrzymywanego wynagrodzenia (sygn. VII SAB/Wa 23/11).
Ponadto sąd stwierdził, że fakt udostępnienia w BIP informacji o dochodach osiągniętych przez wójta i jego zastępcę poprzez publikację oświadczenia majątkowego oraz określenie wysokości wynagrodzeń w dostępnych uchwałach w gminie nie oznacza, że w ten sposób są dostępne publicznie informacje zawarte w kartach wynagrodzeń.