Reklama
Rozwiń
Reklama

Prywatni przewoźnicy nie muszą płacić za przystanki

Przedsiębiorstwo komunikacyjne pobierało od wszystkich prywatnych przewoźników takie same opłaty za korzystanie z przystanków. Nie miał przy tym znaczenia zakres ich wykorzystania

Publikacja: 28.10.2011 08:10

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierowało sprawę 29 lokalnych przewoźników korzystających z 318 przystanków autobusowych, których właścicielem jest gmina Nowy Sącz. Przekazała ona te przystanki w nieodpłatne użytkowanie miejskiemu przedsiębiorstwu komunikacyjnemu. Z kolei MPK zawarło umowy z prywatnymi przewoźnikami w sprawie udostępniania im przystanków.

Część przewoźników miała płacić miejskiemu przedsiębiorstwu za udostępnienie miejsca na przystankach na powieszenie swoich rozkładów jazdy. Pozostali mieli uczestniczyć w kosztach utrzymania przystanków.

Firmom prywatnym nie podobało się jednak, że opłaty z tytułu partycypacji w kosztach utrzymania przystanków nie mają nic wspólnego ze stopniem, w jakim z nich korzystają. Nie podobało im się także to, że muszą płacić za wywieszanie swoich rozkładów jazdy.

MPK broniło się, że umowy były dobrowolne.

Miejska firma nie może narzucać prywatnym przewoźnikom  za dużych opłat

Reklama
Reklama

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił jednak, że wysokość wymienionych opłat nie była negocjowana z przewoźnikami i ustalono je w jednakowej wysokości dla wszystkich, niezależnie od stopnia korzystania przez nich z przystanków.

Według UOKiK doszło do naruszenia ustawy antymonopolowej, a konkretnie art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

W myśl tego przepisu zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku poprzez bezpośrednie lub pośrednie narzucanie nieuczciwych cen. MPK w Nowym Sączu bez wątpienia taką pozycję ma. Nie może właściciel lub dysponent przystanków nakładać na przewoźników opłat wyłącznie z tego tytułu, że korzystają z jego przystanków (z wyjątkami).

Prezes UOKiK postanowił nałożyć karę na MPK w wysokości 12 131 zł. Decyzja nie jest prawomocna.

W tym czasie przedsiębiorstwo postanowiło się wycofać z praktyk monopolistycznych.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierowało sprawę 29 lokalnych przewoźników korzystających z 318 przystanków autobusowych, których właścicielem jest gmina Nowy Sącz. Przekazała ona te przystanki w nieodpłatne użytkowanie miejskiemu przedsiębiorstwu komunikacyjnemu. Z kolei MPK zawarło umowy z prywatnymi przewoźnikami w sprawie udostępniania im przystanków.

Część przewoźników miała płacić miejskiemu przedsiębiorstwu za udostępnienie miejsca na przystankach na powieszenie swoich rozkładów jazdy. Pozostali mieli uczestniczyć w kosztach utrzymania przystanków.

Reklama
Sądy i trybunały
Karol Nawrocki zablokował nominacje 46 sędziów. Czy prezydent mógł to zrobić?
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Praca, Emerytury i renty
Wiek emerytalny jest, ale brakuje stażu pracy. Czy jest szansa na emeryturę z ZUS?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Prawo rodzinne
Szybki rozwód bez sądu będzie możliwy. Rząd przyjął projekt
Opinie Ekonomiczne
USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama