Termin na podjęcie uchwały w sprawie wyodrębnienia bądź niewyodrębniania funduszu sołeckiego w gminnych budżetach na 2013 r. jest nieprzekraczalny. Potwierdza to orzecznictwo, chociażby wyrok WSA w Krakowie, w którym sąd stwierdził, że przepis (art. 1 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim) należy zaliczyć do przepisów ściśle regulujących procedurę podejmowania uchwał. Podobne stanowisko wynika z wyroku WSA w Bydgoszczy. Sąd ten w wyroku z 20 stycznia 2010 r. uchylił uchwałę rady gminy w sprawie funduszu sołeckiego, właśnie dlatego, że została podjęta po określonym w ustawie terminie (I SA/Bd 951/09).
1165 gmin zadecydowało o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego w budżetach na 2012 r.
Podjęcie uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego jest obligatoryjne.
– Obowiązkiem organów gminy, zgodnie z konstytucyjną zasadą legalizmu, jest podejmowanie działań mających na celu wykonywanie nałożonych ustawą obowiązków – wyjaśnia Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Oznacza to, że niepodjęcie żadnej uchwały w tej sprawie w wyznaczonym ustawą terminie stanowi złamanie prawa.
Z wnioskiem do wójta
– Uchwały w sprawie wyodrębnienia bądź niewyodrębnienia funduszu powinny być podejmowane w tych gminach, w których funkcjonują jednostki pomocnicze, czyli sołectwa – mówi Marek Poniatowski, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie. – Podejmowanie takich uchwał w gminach, których statuty nie przewidują tworzenia sołectw, należy jednak uznać za bezprzedmiotowe – wyjaśnia prezes lubelskiej RIO.