Gmina Sułoszowa (woj. małopolskie) chciała utworzyć zespół szkół, w którego skład miały wchodzić szkoła podstawowa i gimnazjum.
W uzasadnieniu uchwały wyjaśniła, iż obecnie obie szkoły funkcjonują w tym samym budynku. Mają wspólne urządzenia techniczne (kotłownia, energia, woda, ścieki), korzystają ze wspólnej sali gimnastycznej oraz punktu wydawania posiłków. Zdaniem rady gminy połączenie tych szkół i utworzenie Zespołu Szkół nr 1 w Sułoszowej spowoduje obniżenie kosztów ogólnego zarządu, gdyż szkoły wchodzące w skład zespołu będą działać pod kierownictwem jednego dyrektora i ze wspólną administracją i obsługą. Dzięki połączeniu szkół efektywniej będą wykorzystywane pomoce dydaktyczne oraz sprzęt techniczny. Usprawniona zostanie obsługa i konserwacja budynków szkolnych wraz z infrastrukturą.
Połączenie w zespół szkoły podstawowej z gimnazjum wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty
Jednak małopolski kurator oświaty negatywnie zaopiniował ten projekt, bowiem – jego zdaniem - łączenie tego typu szkół w zespół nie sprzyja realizacji podstaw programowych.
Kształcenie realizowane w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej tworzy programowo spójną całość, natomiast kształcenie ogólne w szkole podstawowej jest odmienne od kształcenia ogólnego dla gimnazjów – argumentował kurator. Jego zdaniem wzmacnianie związków pomiędzy szkołą podstawową i gimnazjum przez łączenie ich w zespół, nie sprzyjałoby realizacji jednolitej podstawy programowej na ponadpodstawowym etapie edukacyjnym.