Połączenie w zespół szkoły podstawowej z gimnazjum wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty

Gmina chciała połączyć w zespół szkołę podstawową i gimnazjum. Nie zgodził się na to kurator, który twierdził, że to nie będzie sprzyjało realizacji podstaw programowych w obu typach szkół. Sąd uznał, że kurator nie wystarczająco uargumentował swoją decyzję

Publikacja: 06.04.2012 13:52

Czasami można połączyć podstawówkę z gimnazjum

Czasami można połączyć podstawówkę z gimnazjum

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Gmina Sułoszowa (woj. małopolskie) chciała utworzyć zespół szkół, w którego skład miały wchodzić szkoła podstawowa i gimnazjum.

W uzasadnieniu uchwały wyjaśniła, iż obecnie obie szkoły funkcjonują w tym samym budynku. Mają wspólne urządzenia techniczne (kotłownia, energia, woda, ścieki), korzystają ze wspólnej sali gimnastycznej oraz punktu wydawania posiłków. Zdaniem rady gminy połączenie tych szkół i utworzenie Zespołu Szkół nr 1 w Sułoszowej spowoduje obniżenie kosztów ogólnego zarządu, gdyż szkoły wchodzące w skład zespołu będą działać pod kierownictwem jednego dyrektora i ze wspólną administracją i obsługą. Dzięki połączeniu szkół efektywniej będą wykorzystywane pomoce dydaktyczne oraz sprzęt techniczny. Usprawniona zostanie obsługa i konserwacja budynków szkolnych wraz z infrastrukturą.

Połączenie w zespół szkoły podstawowej z gimnazjum wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty

Jednak małopolski kurator oświaty negatywnie zaopiniował ten projekt, bowiem – jego zdaniem - łączenie tego typu szkół w zespół nie sprzyja realizacji podstaw programowych.

Kształcenie realizowane w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej tworzy programowo spójną całość, natomiast kształcenie ogólne w szkole podstawowej jest odmienne od kształcenia ogólnego dla gimnazjów – argumentował kurator. Jego zdaniem wzmacnianie związków pomiędzy szkołą podstawową i gimnazjum przez łączenie ich w zespół, nie sprzyjałoby realizacji jednolitej podstawy programowej na ponadpodstawowym etapie edukacyjnym.

Kurator przekonywał, że - jego zdaniem - w rozporządzeniu ministerstwa edukacji w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół specjalnie podkreślono odmienność w sposobie kształcenia między szkołą podstawową i gimnazjum, a połączono w jedną spójną całość programową kształcenie w gimnazjum i szkole ponadgimazjalnej.

Sprawa trafiła do sądu.

WSA w Krakowie (sygnatura akt: III SA/Kr 854/11) przyznał, że rzeczywiście łączenie w zespół szkoły podstawowej z gimnazjum wymaga opinii kuratora oświaty.

Art. 62 ust. 5b

ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty

stanowi, że połączenie szkół w zespół jest możliwe jedynie po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora w tej sprawie.

Tymczasem – orzekł sąd - argumentacja małopolskiego kuratora oświaty ma charakter ogólny, odwołuje się wyłącznie do treści ustawy o systemie oświaty i wykonawczego do niej rozporządzenia, natomiast zupełnie nie uwzględnia konkretnego stanu faktycznego, w odniesieniu do którego została ona wydana.

Sąd zwrócił uwagę, że w obecnym stanie prawnym wprawdzie rzeczywiście zasadą jest odrębne funkcjonowanie tych dwóch typów szkół, co wynika z istoty wprowadzonych zmian do systemu oświaty w 1999 r., niemniej jednak ustawodawca dopuszcza możliwość połączenia w zespół szkoły podstawowej i gimnazjum, czemu dał wyraz w art. 62 ust. 5b obecnie obowiązującej ustawy o systemie oświaty.

Kurator – w ocenie sądu - w żaden sposób nie wyjaśnił, dlaczego połączenie w zespół szkoły podstawowej w Sułoszowej i gimnazjum w Sułoszowej jest jego zdaniem niedopuszczalne. Zupełnie nie odniósł się do argumentów merytorycznych oraz ekonomiczno-organizacyjnych powoływanych przez wnioskodawcę, a także do argumentów wnioskodawcy dotyczących kadry pedagogicznej, która byłaby zatrudniona w zespole szkół oraz sposobu korzystania zaplecza technicznego (sali gimnastycznej i boisk, biblioteki, pracowni komputerowej). Nie wykazał również, że utworzenie zespołu z tych dwóch konkretnych placówek wpłynie negatywnie na realizację przez nie podstawy programowej. Nie wyjaśnił, z jakiego powodu jego zdaniem istnieje zagrożenie realizacji tej podstawy w ramach tego zespołu.

Sąd orzekł, że opinia kuratora, ze względu na ogólnikowość i lakoniczność jej uzasadnienia, nie może być uznana za zgodną z prawem i uchylił decyzję kuratora.

Przeczytaj także artykuł p.t.: Gmina nie decyduje o łączeniu szkół, w którym opisujemy podobne perypetie gminy Międzyrzec Podlaski, gdzie kurator także sprzeciwiał się połączeniu podstawówki z gimnazjum.

Gmina Sułoszowa (woj. małopolskie) chciała utworzyć zespół szkół, w którego skład miały wchodzić szkoła podstawowa i gimnazjum.

W uzasadnieniu uchwały wyjaśniła, iż obecnie obie szkoły funkcjonują w tym samym budynku. Mają wspólne urządzenia techniczne (kotłownia, energia, woda, ścieki), korzystają ze wspólnej sali gimnastycznej oraz punktu wydawania posiłków. Zdaniem rady gminy połączenie tych szkół i utworzenie Zespołu Szkół nr 1 w Sułoszowej spowoduje obniżenie kosztów ogólnego zarządu, gdyż szkoły wchodzące w skład zespołu będą działać pod kierownictwem jednego dyrektora i ze wspólną administracją i obsługą. Dzięki połączeniu szkół efektywniej będą wykorzystywane pomoce dydaktyczne oraz sprzęt techniczny. Usprawniona zostanie obsługa i konserwacja budynków szkolnych wraz z infrastrukturą.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"