Połączenie w zespół szkoły podstawowej z gimnazjum wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty

Gmina chciała połączyć w zespół szkołę podstawową i gimnazjum. Nie zgodził się na to kurator, który twierdził, że to nie będzie sprzyjało realizacji podstaw programowych w obu typach szkół. Sąd uznał, że kurator nie wystarczająco uargumentował swoją decyzję

Publikacja: 06.04.2012 13:52

Czasami można połączyć podstawówkę z gimnazjum

Czasami można połączyć podstawówkę z gimnazjum

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Gmina Sułoszowa (woj. małopolskie) chciała utworzyć zespół szkół, w którego skład miały wchodzić szkoła podstawowa i gimnazjum.

W uzasadnieniu uchwały wyjaśniła, iż obecnie obie szkoły funkcjonują w tym samym budynku. Mają wspólne urządzenia techniczne (kotłownia, energia, woda, ścieki), korzystają ze wspólnej sali gimnastycznej oraz punktu wydawania posiłków. Zdaniem rady gminy połączenie tych szkół i utworzenie Zespołu Szkół nr 1 w Sułoszowej spowoduje obniżenie kosztów ogólnego zarządu, gdyż szkoły wchodzące w skład zespołu będą działać pod kierownictwem jednego dyrektora i ze wspólną administracją i obsługą. Dzięki połączeniu szkół efektywniej będą wykorzystywane pomoce dydaktyczne oraz sprzęt techniczny. Usprawniona zostanie obsługa i konserwacja budynków szkolnych wraz z infrastrukturą.

Połączenie w zespół szkoły podstawowej z gimnazjum wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty

Jednak małopolski kurator oświaty negatywnie zaopiniował ten projekt, bowiem – jego zdaniem - łączenie tego typu szkół w zespół nie sprzyja realizacji podstaw programowych.

Kształcenie realizowane w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej tworzy programowo spójną całość, natomiast kształcenie ogólne w szkole podstawowej jest odmienne od kształcenia ogólnego dla gimnazjów – argumentował kurator. Jego zdaniem wzmacnianie związków pomiędzy szkołą podstawową i gimnazjum przez łączenie ich w zespół, nie sprzyjałoby realizacji jednolitej podstawy programowej na ponadpodstawowym etapie edukacyjnym.

Kurator przekonywał, że - jego zdaniem - w rozporządzeniu ministerstwa edukacji w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół specjalnie podkreślono odmienność w sposobie kształcenia między szkołą podstawową i gimnazjum, a połączono w jedną spójną całość programową kształcenie w gimnazjum i szkole ponadgimazjalnej.

Sprawa trafiła do sądu.

WSA w Krakowie (sygnatura akt: III SA/Kr 854/11) przyznał, że rzeczywiście łączenie w zespół szkoły podstawowej z gimnazjum wymaga opinii kuratora oświaty.

Art. 62 ust. 5b

ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty

stanowi, że połączenie szkół w zespół jest możliwe jedynie po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora w tej sprawie.

Tymczasem – orzekł sąd - argumentacja małopolskiego kuratora oświaty ma charakter ogólny, odwołuje się wyłącznie do treści ustawy o systemie oświaty i wykonawczego do niej rozporządzenia, natomiast zupełnie nie uwzględnia konkretnego stanu faktycznego, w odniesieniu do którego została ona wydana.

Sąd zwrócił uwagę, że w obecnym stanie prawnym wprawdzie rzeczywiście zasadą jest odrębne funkcjonowanie tych dwóch typów szkół, co wynika z istoty wprowadzonych zmian do systemu oświaty w 1999 r., niemniej jednak ustawodawca dopuszcza możliwość połączenia w zespół szkoły podstawowej i gimnazjum, czemu dał wyraz w art. 62 ust. 5b obecnie obowiązującej ustawy o systemie oświaty.

Kurator – w ocenie sądu - w żaden sposób nie wyjaśnił, dlaczego połączenie w zespół szkoły podstawowej w Sułoszowej i gimnazjum w Sułoszowej jest jego zdaniem niedopuszczalne. Zupełnie nie odniósł się do argumentów merytorycznych oraz ekonomiczno-organizacyjnych powoływanych przez wnioskodawcę, a także do argumentów wnioskodawcy dotyczących kadry pedagogicznej, która byłaby zatrudniona w zespole szkół oraz sposobu korzystania zaplecza technicznego (sali gimnastycznej i boisk, biblioteki, pracowni komputerowej). Nie wykazał również, że utworzenie zespołu z tych dwóch konkretnych placówek wpłynie negatywnie na realizację przez nie podstawy programowej. Nie wyjaśnił, z jakiego powodu jego zdaniem istnieje zagrożenie realizacji tej podstawy w ramach tego zespołu.

Sąd orzekł, że opinia kuratora, ze względu na ogólnikowość i lakoniczność jej uzasadnienia, nie może być uznana za zgodną z prawem i uchylił decyzję kuratora.

Przeczytaj także artykuł p.t.: Gmina nie decyduje o łączeniu szkół, w którym opisujemy podobne perypetie gminy Międzyrzec Podlaski, gdzie kurator także sprzeciwiał się połączeniu podstawówki z gimnazjum.

Gmina Sułoszowa (woj. małopolskie) chciała utworzyć zespół szkół, w którego skład miały wchodzić szkoła podstawowa i gimnazjum.

W uzasadnieniu uchwały wyjaśniła, iż obecnie obie szkoły funkcjonują w tym samym budynku. Mają wspólne urządzenia techniczne (kotłownia, energia, woda, ścieki), korzystają ze wspólnej sali gimnastycznej oraz punktu wydawania posiłków. Zdaniem rady gminy połączenie tych szkół i utworzenie Zespołu Szkół nr 1 w Sułoszowej spowoduje obniżenie kosztów ogólnego zarządu, gdyż szkoły wchodzące w skład zespołu będą działać pod kierownictwem jednego dyrektora i ze wspólną administracją i obsługą. Dzięki połączeniu szkół efektywniej będą wykorzystywane pomoce dydaktyczne oraz sprzęt techniczny. Usprawniona zostanie obsługa i konserwacja budynków szkolnych wraz z infrastrukturą.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
Prawo dla Ciebie
Operowana robotem da Vinci zmarła. Prawnicy tłumaczą, czym jest eksperyment medyczny
Prawo karne
Wyłudził od Romario miliony. Oszust z Biłgoraja wrócił do Polski
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku