Instrukcja obsługi przystanku PKS

Droga przejazdu autobusem będzie określona co do metra. Na tablicy informacyjnej na przystanku mają się znaleźć jednolite symbole określające rodzaj przewozu - ministerstwo transportu pracuje nad rozporządzeniem o informacji, która będzie na przystankach i stacjach kolejowych

Publikacja: 19.04.2012 14:07

Na tablicy informacyjnej na przystanku mają się znaleźć jednolite dla wszystkich przewoźników symbol

Na tablicy informacyjnej na przystanku mają się znaleźć jednolite dla wszystkich przewoźników symbole określające rodzaj przewozu

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik SM Sławomir Mielnik

„Droga przejazdu powinna być określona z dokładnością od 0 do 100 metra" – m.in. takie sformułowanie znajduje się w projekcie rozporządzenia ministerstwa transportu w sprawie rozkładów jazdy. Ma ono znowelizować dotychczasowe rozporządzenie w sprawie treści, sposobu i terminów ogłaszania rozkładów jazdy z 2006 roku. Stare rozporządzenie nakazywało określanie drogi przejazdu pomiędzy przystankami, z uwzględnieniem odległości w kilometrach.

Trasa pomiędzy przystankami autobusu będzie podana co do metra

W ogóle zdaniem resortu obecnie obowiązująca regulacja jest zbyt ogólna i nie uwzględnia specyfiki poszczególnych rodzajów przewozów. W uzasadnieniu do nowego projektu czytamy m.in., że „katalog obecnie stosowanych oznaczeń i symboli na rozkładach jazdy na przystankach jest bardzo zróżnicowany; te same oznaczenia/symbole stosowane u jednego przewoźnika mogą oznaczać coś innego w drugiego przewoźnika, co nie wpływa korzystnie na przejrzystość informacji dla pasażerów."

Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym

wprowadza zróżnicowanie pomiędzy przewozami o charakterze użyteczności publicznej i przewozami wykonywanymi na zasadach komercyjnych, ale rewolucja czeka nas dopiero w 2017 roku. Wówczas np. „

uprawnienia do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego będą obowiązywały wyłącznie w przewozach o charakterze użyteczności publicznej, zatem odpowiednie oznaczenie linii komunikacyjnej będzie niezbędną informacją dla pasażerów, którzy będą chcieli korzystać z przysługujących im uprawnień

" – uzasadnia projekt ministerstwo. Przeczytaj o tym także, w artykule p.t: "

Zezwolenia na przewozy regularne tylko do 2016 roku

".

Projekt rozporządzenia określa jedynie treść rozkładów jazdy, tryb ich zatwierdzania rozkładów, sposób i terminy ogłaszania i aktualizacji rozkładów jazdy oraz warunki ponoszenia kosztów związanych z zamieszczaniem informacji dotyczących rozkładów jazdy oraz podawaniem ich do publicznej wiadomości. Dotyczy transportu drogowego (przy uwzględnieniu odrębności w przewozach wykonywanych w transporcie drogowym w komunikacji miejskiej) oraz transportu kolejowego (przy uwzględnieniu obowiązujących w tym zakresie regulacji o transporcie kolejowym).

Co ma być na rozkładzie jazdy?

Musi być nazwa i adres przewoźnika, nazwa jego linii, wskazanie przystanków, termin obowiązywania rozkładu jazdy oraz wiele innych, specjalnie opisanych oznaczeń, które dotyczą rodzaju przewozu. Na przykład przewóz o charakterze użyteczności publicznej będzie opisany literą „U", linie regularne specjalne - literą „RS", natomiast inny regularny przewóz osób, niebędący przewozem o charakterze użyteczności publicznej oraz przewozem regularnym specjalnym - zostanie opisany literą „R". Więcej szczegółów w załączniku do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Kiedy i w jaki sposób podawać informacje o zmianach

Informacja w Internecie nie będzie obowiązkowa. W rozdziale o sposobach ogłaszania zmian i aktualizowania rozkładów jazdy resort transportu zakłada, że nie każdy przewoźnik może mieć swoja witrynę w sieci. Przewoźnik wykonujący regularny przewóz osób jest zobowiązany do podawania rozkładu jazdy do publicznej wiadomości „w szczególności poprzez m.in. zamieszczenie na swojej stronie internetowej, o ile taką posiada" – zapisano w projekcie.

Kiedy zobaczymy zmiany w rozkładzie jazdy? Przewoźnik będzie musiał – według rozporządzenia – przekazać informację na dziesięć dni przed zmianą terminów odjazdów i przyjazdów. Przekaże taką informację, ale nie pasażerom tylko „właścicielowi lub zarządzającemu danym przystankiem komunikacyjnym lub dworcem, celem zamieszczenia informacji na tym obiekcie przez jego właściciela lub zarządzającego".

Koszty nowej regulacji

Projekt rozporządzenia określa tryb zatwierdzania rozkładów jazdy przez administrację publiczną. Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżet państwa – zaznacza resort w uzasadnieniu.

Jednak projektowane regulacje mogą mieć wpływ na budżety jednostek – czytamy dalej w uzasadnieniu do projektu. „Należy wskazać, że jednostki samorządu terytorialnego będące właścicielami lub zarządzającymi przystankami komunikacyjnymi lub dworcami, po wejściu   w życie proponowanych rozwiązań, będą uprawnione do pobierania opłat za zamieszczanie informacji o rozkładzie jazdy na przystanku komunikacyjnym lub dworcu oraz w systemie informacji dla pasażera".

Projekt rozporządzenia, który trafił m.in. do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego był już dwukrotnie przekazywany do konsultacji społecznych. Po dużej ilości uwag ponownie został przekazany do konsultacji.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów