Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium kończy procedurę rozliczania wykonania ubiegłorocznego budżetu. Unormowana została ona w ustawie o finansach publicznych oraz w samorządowych ustawach ustrojowych: o samorządzie gminnym, powiatowym i o samorządzie województwa. Nie zawsze jednolicie. Różnice w przepisach powodują kłopoty interpretacyjne.
Ustalanie wyniku
Uchwałę absolutoryjną radni podejmują bezwzględną większością składu rady (sejmiku) w głosowaniu jawnym.
Ustawa o samorządzie powiatowym
stanowi, że odrzucenie uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu zarządowi absolutorium. Taki sam przepis znalazł się w ustawie o samorządzie województwa (art. 19 ust. 3 ustawy). Regulacji takiej brak natomiast w ustawie o samorządzie gminnym.
Zdaniem kolegium orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy oznacza to, że w sytuacji, gdy za żadną możliwością – udzielić lub nie udzielić absolutorium – nie padnie wymagana bezwzględna większość głosów ustawowego składu rady gminy, mamy wynik głosowania „w sprawie absolutorium" nierozstrzygnięty, a brak jest podstaw do przeprowadzenia kolejnych głosowań.