Parkowanie może być droższe

Jeśli samorządy skorzystają z nowych uprawnień, kierowcy w soboty, niedziele i święta mogą płacić za parkowanie tak jak w tygodniu.

Publikacja: 13.06.2013 08:55

Parkowanie może być droższe

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski

Rząd przyjął projekt założeń zmian w ustawie o drogach publicznych. Chce zrezygnować z określenia górnej granicy stawek opłaty za parkowanie w strefie i ustawowego wskazywania, w jakie dni pobiera się opłatę. W zamian proponuje kryteria ustalania tych stawek (np. liczba mieszkańców, liczba pojazdów lub koszty ponoszone na wydzielenie i utrzymanie miejsc parkingowych).

Propozycje te dla kierowców oznaczają oczywiście podwyżki.

Bez kontroli

Dziś maksymalne stawki opłat za parkowanie określa ustawa o drogach publicznych. Za pierwszą godzinę parkowania opłata wynosi 3 zł, stawki za drugą i trzecią godzinę nie mogą być wyższe niż 20 proc. od poprzedniej. Opłata za czwartą godzinę parkowania i za kolejne nie może przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę.

Druga godzina: 3,60 zł; trzecia 4,20 zł, a czwarta i każda kolejna godzina znów po 3 zł.

Samorządy od dawna domagają się podniesienia tych kwot, bo godzina parkowania nierzadko kosztuje mniej niż jednorazowy bilet komunikacji miejskiej. Tak jest nie tylko w stolicy, ale i w innych większych miastach. Wygląda na to, że rząd popiera ich żądania.

– Każde z miast jest w stanie uzasadnić potrzebę podwyżki – uważa Janusz Dolęgowski z dolnośląskiego stowarzyszenia kierowców.

– Rząd znalazł łatwy sposób finansowania zadań, które nakłada na samorządy. Sam nie daje na nie pieniędzy, więc wprowadza przepis, który pozwoli im samym zarobić – mówi Paweł Dobrowolski, prezes Forum Obywatelskiego Rozwoju.

Haracz w centrum

Już nie tylko władze największych polskich miast decydują się na wprowadzanie opłat za parkowanie w centrum, ale również tych mniejszych. Za postój w strefie płatnego parkowania bez wniesienia opłaty kierowca dostaje wezwanie do uiszczenia opłaty dodatkowej, zazwyczaj wynosi ona 50 zł (to maksymalna stawka z ustawy o drogach publicznych).

W myśl przepisów opłaty za parkowanie powinny być przeznaczane na remonty dróg i poprawę bezpieczeństwa na nich.

– Szkoda, że w wielu miastach tego nie widać– kwituje Janusz Dolęgowski.

Warszawa, Kraków i Wrocław to miasta, które już kilka lat temu postawiły na strefy płatnego parkowania. Teraz przychodzi czas na ich poszerzanie. W Krakowie taki pomysł na razie upadł. Wrocław poszerzył strefę w 2012 r. Warszawa rozszerzyła płatne parkowanie od 31 marca 2013 r. W tym mieście płatna strefa jest największa w Polsce.

Nieruchomości
Łatwiejsza legalizacja samowoli budowlanej? Jest pomysł zespołu Brzoski
W sądzie i w urzędzie
Nowość w aplikacji mObywatel. „Pozwala zaoszczędzić sobie wycieczki do urzędu"
Praca, Emerytury i renty
13. emerytura nie dla wszystkich seniorów. Te grupy nie otrzymają świadczenia
Nieruchomości
Czy sąsiad może żądać zwrotu pieniędzy za ogrodzenie? Przepisy mówią jasno
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Prawo drogowe
Będzie pułapka na łamiących zakaz prowadzenia aut. Może złamać wiele karier
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń