Reklama

Parkowanie może być droższe

Jeśli samorządy skorzystają z nowych uprawnień, kierowcy w soboty, niedziele i święta mogą płacić za parkowanie tak jak w tygodniu.

Publikacja: 13.06.2013 08:55

Parkowanie może być droższe

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski

Rząd przyjął projekt założeń zmian w ustawie o drogach publicznych. Chce zrezygnować z określenia górnej granicy stawek opłaty za parkowanie w strefie i ustawowego wskazywania, w jakie dni pobiera się opłatę. W zamian proponuje kryteria ustalania tych stawek (np. liczba mieszkańców, liczba pojazdów lub koszty ponoszone na wydzielenie i utrzymanie miejsc parkingowych).

Propozycje te dla kierowców oznaczają oczywiście podwyżki.

Bez kontroli

Dziś maksymalne stawki opłat za parkowanie określa ustawa o drogach publicznych. Za pierwszą godzinę parkowania opłata wynosi 3 zł, stawki za drugą i trzecią godzinę nie mogą być wyższe niż 20 proc. od poprzedniej. Opłata za czwartą godzinę parkowania i za kolejne nie może przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę.

Druga godzina: 3,60 zł; trzecia 4,20 zł, a czwarta i każda kolejna godzina znów po 3 zł.

Samorządy od dawna domagają się podniesienia tych kwot, bo godzina parkowania nierzadko kosztuje mniej niż jednorazowy bilet komunikacji miejskiej. Tak jest nie tylko w stolicy, ale i w innych większych miastach. Wygląda na to, że rząd popiera ich żądania.

Reklama
Reklama

– Każde z miast jest w stanie uzasadnić potrzebę podwyżki – uważa Janusz Dolęgowski z dolnośląskiego stowarzyszenia kierowców.

– Rząd znalazł łatwy sposób finansowania zadań, które nakłada na samorządy. Sam nie daje na nie pieniędzy, więc wprowadza przepis, który pozwoli im samym zarobić – mówi Paweł Dobrowolski, prezes Forum Obywatelskiego Rozwoju.

Haracz w centrum

Już nie tylko władze największych polskich miast decydują się na wprowadzanie opłat za parkowanie w centrum, ale również tych mniejszych. Za postój w strefie płatnego parkowania bez wniesienia opłaty kierowca dostaje wezwanie do uiszczenia opłaty dodatkowej, zazwyczaj wynosi ona 50 zł (to maksymalna stawka z ustawy o drogach publicznych).

W myśl przepisów opłaty za parkowanie powinny być przeznaczane na remonty dróg i poprawę bezpieczeństwa na nich.

– Szkoda, że w wielu miastach tego nie widać– kwituje Janusz Dolęgowski.

Warszawa, Kraków i Wrocław to miasta, które już kilka lat temu postawiły na strefy płatnego parkowania. Teraz przychodzi czas na ich poszerzanie. W Krakowie taki pomysł na razie upadł. Wrocław poszerzył strefę w 2012 r. Warszawa rozszerzyła płatne parkowanie od 31 marca 2013 r. W tym mieście płatna strefa jest największa w Polsce.

Reklama
Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo karne
„Szon patrole” to nie zabawa. Prawnicy mówią, co i komu za nie grozi
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Spadki i darowizny
Chciała testament zgodny z prawem ukraińskim, notariusz odmówił. Co orzekł sąd?
Reklama
Reklama