Interes ogółu
WSA podkreślił, że miasto ma prawo wprowadzać wymagania, które, w jego ocenie, mają poprawić estetykę ulicy. Zauważyć należy, że gwarantowana w art. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – wolność gospodarcza w wymiarze prawnym nie ma charakteru zasady bezwzględnej. Także cytowany art. 22 konstytucji dopuszcza możliwość ograniczenia wolności gospodarczej, choć tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny.
Zawsze w takim wypadku należy rozważyć zarówno interes ogółu, jak i interes jednostki, gdyż mogą być one rozbieżne. Regulacje zawarte w zaskarżonym zarządzeniu mają uporządkować wygląd ulic. Z tym wiąże się zakaz lokalizacji ogródków gastronomicznych w części ulicy, która przylega do kościoła.
Zmiana zasad regulacji
Fakt, że wcześniej skarżący mógł postawić ogródek gastronomiczny w spornym miejscu w oparciu o zarządzenie prezydenta miasta, a obecnie zgodnie z zaskarżonym zarządzeniem możliwość taka została wykluczona, nie uzasadnia jeszcze postawienia zarzutu naruszenia swobody i wolności prowadzenia działalności gospodarczej, czy naruszenia interesów przedsiębiorców w toku. Właściciel terenu może decydować o sposobie zarządzania i gospodarowania jego terenem, mając jednocześnie obowiązek zapewnić funkcjonalność korzystania z tej przestrzeni przez wszystkich obywateli, sprawną obsługę i bezpieczeństwo ruchu, a także zadbać o zachowanie walorów estetycznych, do czego zresztą jest ustawowo uprawniony.
Zabronione urządzenia
WSA uznał za chybiony zarzut dotyczący naruszenia przepisów ustawy o drogach publicznych, ponieważ zaskarżone zarządzenie nie pozostaje w sprzeczności z przepisami tej ustawy w zakresie dotyczącym lokalizowania w obrębie pasa drogowego urządzeń nie związanych z potrzebami ruchu drogowego. Zasadą, wynikającą z art. 39 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, jest zakaz dokonywania w pasie drogowym jakichkolwiek czynności niesłużących drodze i urządzeniom z nią związanym, a mogących powodować ich zniszczenie czy zmniejszenie trwałości, bądź też mogących zagrozić bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Powołany przepis wskazuje rodzaje zabronionych w pasie drogowym działań, wymieniając wśród nich zakaz lokalizowania obiektów budowlanych, urządzeń, przedmiotów i materiałów niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.
Uznaniowa decyzja
Ogródek gastronomiczny jest niewątpliwie urządzeniem, którego dotyczy generalny zakaz przewidziany w art. 39 ust. 1 ustawy o drogach publicznych. Prawną podstawę umieszczenia w pasie drogowym urządzenia niezwiązanego z drogą i jej zadaniami, jakim jest przedmiotowy ogródek stanowić może jedynie art. 39 ust. 3 ustawy o drogach publicznych. Nie ulega wątpliwości, że decyzje administracyjne wydawane na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o drogach publicznych mają charakter uznaniowy. Nie pozostaje w kolizji z tym przepisem regulacja zawarta w skarżonym zarządzeniu, która wskazuje, że umieszczenie ogródków następuje na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa. Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 2 powołanej ustawy budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku – do właściciela tego terenu. Prezydent więc, czyli zarządca terenu był uprawniony do wydania zarządzenia regulującego sposób korzystania z nieruchomości stanowiącej działkę drogową.