Członek zarządu poskarżył się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, wnosząc o uchylenie zarządzenia. Wskazał, że będąc członkiem Zarządu Powiatu nie sprawował funkcji starosty oraz wicestarosty, w związku z czym nie pobierał z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Wyjaśnił również, że będąc radnym oraz członkiem Zarządu Powiatu nigdy nie wykonywał działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia powiatu oraz jakiejkolwiek jednostki samorządu terytorialnego.
Zdaniem mężczyzny, sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej, która stanowi, obok diety radnego Rady Powiatu, jego jedyne źródło utrzymania, nie może naruszać ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Dodał, iż interpretacja przepisów, zgodnie z którą osoba wchodząca w skład Zarządu Powiatu, nie będąca starostą lub wicestarostą, chcąc wykonywać funkcję członka tego organu, musi zrezygnować ze źródła stałego dochodu jakim jest wykonywanie we własnym imieniu i na własny rachunek działalności gospodarczej, rezygnuje z głównego źródła utrzymania, jest w jego ocenie niedopuszczalna.
Wojewoda musi reagować
WSA 23 października 2014 roku stwierdził, iż wojewoda dokonał prawidłowej interpretacji przepisów ustawy o ograniczeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.
W opinii sądu, ustawa wyraźnie określa ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej przez: członków zarządów powiatów, skarbników powiatów, sekretarzy powiatów, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, osoby zarządzające i członków organów zarządzających powiatowymi osobami prawnymi oraz inne osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu starosty. Osoby te, w okresie zajmowania stanowisk lub pełnienia funkcji, nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Nie dotyczy to działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego.
WSA stwierdził, że zakaz ten wprost odnosi się do członków zarządu powiatu i nie zawiera dodatkowych uwarunkowań odnośnie funkcji pełnionej w zarządzie, wynagrodzenia, czy też wykorzystywania mienia powiatu do prowadzenia działalności gospodarczej. Wystarczające jest prowadzenie przez członka zarządu jakiejkolwiek działalności gospodarczej, aby uznać, że narusza on zakaz ustanowiony w ustawie.
Sąd podsumował, że skoro Rada Powiatu w ciągu miesiąca nie wywiązała się z ustawowego obowiązku wydania uchwały o odwołaniu członka zarządu, to bezwzględnie musiał zareagować wojewoda, po wcześniejszym zawiadomieniu ministra właściwego do spraw administracji publicznej (II SA/Sz 566/14).