Reklama

Dofinansowanie klubu sportowego przez gminę

Gmina nie ma możliwości finansowania klubu sportowego bezpośredniego z budżetu. Musi uprzednio zastosować tryby przewidziane dla wydatkowania środków na sport.

Publikacja: 30.07.2019 06:00

Dofinansowanie klubu sportowego przez gminę

Foto: 123RF

-Nasza gmina zamierza dofinansować lokalne stowarzyszenie (klub sportowy) piłkarzy ręcznych (m.in. wydatki na trenerów, zakup sprzętu itp.). Problem dotyczy formy finansowania. Czy możemy to zrobić bezpośrednio z budżetu gminy z pominięciem specjalnych trybów finansowaniu sportu? Do zadań własnych gminy należą zadania związane ze sportem, a rada gminy decyduje o kształcie budżetu.

Czytaj także: Wyrok WSA w sprawie rozstrzygania przez samorządy, który sport jest ważniejszy

Rada gminy decyduje o budżecie, podejmuje w tym zakresie stosowną uchwałę budżetową lub dokonuje zmian budżetu w trakcie roku kalendarzowego. Umocowanie do tych czynności wynika z art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, który stanowi, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu. Ponadto, ustawa ta w art. 7 ust. 1 pkt 9 stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Z kolei, z art. 211 ust. 1 i art. 212 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wynika, że budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki, przy czym uchwała budżetowa określa łączną kwotę planowanych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych.

Co jednak istotne, ww. regulacje nie przesądzają o możliwościach i formach przekazywania środków finansowych dla podmiotu zajmującego się sportem na terenie gminy, w tym przypadku stowarzyszenia. Stowarzyszenie na mocy zapisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach może uzyskiwać dotacje. Świadczy o tym przepis art. 35, z którego wynika, że stowarzyszenie może otrzymywać dotację według zasad określonych w odrębnych przepisach. Skoro tak, to adekwatnych rozwiązań w zakresie trybu finansowania działalności sportowej należy poszukiwać w przepisach rangi szczególnej. W tym względzie zastosowanie mogą mieć zasadniczo dwa odrębne rozwiązania.

W pierwszej opcji, finansowanie byłoby dopuszczalne na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie. Zgodnie z jego treścią, klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2 (określa ona warunki i tryb finansowania zadania własnego w zakresie sportu), z zastosowaniem przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku. Wówczas zgodnie z art. 221 ust. 2 tej ostatniej ustawy, zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie – na podstawie stosownej umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem.

Reklama
Reklama

Dotacja ww. może być przeznaczona w szczególności na:

- realizację programów szkolenia sportowego,

- zakup sprzętu sportowego,

- pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

- pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

- sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

Reklama
Reklama

– jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

Z kolei, druga możliwość wsparcia klubu sportowego, to rozwiązanie z art. 27 ust. 2 ww. ustawy o sporcie. Z tej regulacji wynika zaś, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może określić, w drodze uchwały warunki i tryb finansowania zadania własnego, o którym mowa w ust. 1 (związane z rozwojem sportu), wskazując w uchwale cel publiczny z zakresu sportu, który jednostka ta zamierza osiągnąć.

W kontekście ww. opcji finansowania, warto odnotować stanowisko podane w orzeczeniu Głównej Komisji Orzekającej w Sprawie o Naruszenia Dyscypliny Finansów Publicznych z 20 lutego 2017 r. (BDF1.4800. 39/2016) gdzie stwierdzono: Zmiana treści art. 28 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (DzU z 2016 r. poz. 176 ze zm.) nie ma wpływu na interpretację art. 221 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2013 r. poz. 885 ze zm.) oraz art. 27 i 28 ustawy o sporcie, z których wynika brak możliwości finansowania klubów sportowych bezpośrednio z budżetu gminy.

Autor jest radcą prawnym

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama