Program zatwierdzony 8 września 2015 r. uchwałą Rady Ministrów zacznie obowiązywać od 2016 r. Dofinansowanie z niego wyniesie łącznie 4 mld zł w latach 2016–2019. W poszczególnych latach odpowiednio 800 mln zł, 1 mld zł, 1,1 mld zł i 1,1 mld zł. A to oznacza, że każdego roku będzie możliwa budowa, przebudowa i remont ok. 2200 km dróg powiatowych i gminnych.
Procedury ogłaszania i naboru wniosków na wykonanie zadań w 2016 r. trwają do 30 października. W kolejnych latach nabór wniosków będzie prowadzony od 1 do 15 września.
Wnioski rozpatrzą komisje powoływane przez wojewodów. Na podstawie ostatecznej listy rankingowej zatwierdzonej przez ministra właściwego do spraw transportu wojewoda zatwierdzi listę wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach dostępnego limitu środków przyznanych na województwo.
Wszystkie wnioski o dofinansowanie będą oceniane na podstawie pięciu kryteriów: technicznego (podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zastosowanie właściwych parametrów technicznych); sieciowego (rozwoju spójnej sieci dróg publicznych w województwie); dostępności komunikacyjnej (poprawa komunikacji obszarów wiejskich, lokalnych ośrodków gospodarczych czy instytucji publicznych); finansowego (współpraca w dofinansowaniu zadań wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty).
Ostatnie kryterium to kontynuacja. Tutaj komisja będzie oceniać, czy planowane do dofinansowania zadanie stanowi kolejny odcinek drogi, która w ciągu ostatnich trzech lat została oddana do użytkowania (bez względu na źródło finansowania).