Czy pracownik musi poinformować pracodawcę, że został radnym

Pracownik zatrudniony w jednym z ministerstw na stanowisku nienależącym do służby cywilnej został radnym. Czy musi o tym fakcie informować pracodawcę?

Publikacja: 06.11.2018 01:00

Czy pracownik musi poinformować pracodawcę, że został radnym

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Mimo, że żaden przepis nie nakłada wprost na pracownika obowiązku poinformowania pracodawcy o fakcie wyboru na radnego, (choć może to wynikać np. z regulaminu pracy) wydaje się, że pracownik powinien taką informacje pracodawcy dostarczyć. Jak uznał, bowiem SN w wyroku z 13 czerwca 2007 r. (II PK 329/06, OSNAPiUS 2008 nr 15-16, poz. 216, str. 632) niewątpliwie udzielenie pracodawcy przez pracownika takiej informacji leży w jego interesie, w celu uchronienia się przed ewentualnym rozwiązaniem stosunku pracy. Przede wszystkim jednak należy zważyć, że z art. 354 kodeksu cywilnego (poprzez art. 300 kodeksu pracy) wynika obowiązek współdziałania stron stosunku zobowiązaniowego (także stosunku pracy) przy wykonaniu zobowiązania w sposób odpowiadający jego celowi społeczno-gospodarczemu oraz zasadom współżycia społecznego, a także ustalonym zwyczajom. W taki sposób swoje zobowiązanie powinien wykonywać pracownik, który jest też obowiązany dbać o dobro zakładu pracy oraz przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego (art. 100 § 2 pkt 4 i 6 kp).

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr