Przykładem jest m.st. Warszawa, które planuje budowę nowych energooszczędnych budynków przedszkolnych w miejsce obiektów typu Stolbud-Ciechanów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Projekt swym zakresem obejmować będzie rozbiórkę obecnych budynków przedszkolnych, a także zaprojektowanie oraz budowę energooszczędnych budynków przedszkolnych, które spełniać będą aktualne standardy użytkowe. Następnie partner prywatny zobowiązany będzie do zarządzania i utrzymywania nowych obiektów. Realizacja tego projektu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego pozwoli podnieść standard lokalowy, a także przyczyni się do zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych w wyniku zastosowania przez partnera prywatnego energooszczędnych technologii. Obecnie projekt ten znajduje się na etapie wewnętrznych prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia jego realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Całkowity szacowany koszt realizacji projektu we współpracy z partnerem prywatnym wynosi około 170 milionów złotych.
Termomodernizacja, rozbudowa liceum
Formuła partnerstwa publiczno-prywatnego wykorzystywana jest również przez gminę Wiązowna, która realizuje projekt pn. „Systemowa modernizacja obiektów gminnych przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii w formule partnerstwa publiczno-prywatnego". Projekt ten obejmuje termomodernizację oraz zarządzanie gospodarką energetyczną w budynkach użyteczności publicznej podległych gminie Wiązowna, w tym placówek edukacyjnych. Partner prywatny na etapie eksploatacji odpowiedzialny będzie w szczególności za zdalne monitorowanie zużycia energii, a także reagowanie na sytuacje awaryjne.
Warto dodać, że w dniu 30 kwietnia br. Miasto Piastów podpisało z partnerem prywatnym umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym z zakresu sektora edukacji. W ramach tego projektu partner prywatny sfinansuje oraz wykona roboty budowlane w postaci przebudowy i rozbudowy liceum ogólnokształcącego na terenie Piastowa oraz wybuduje halę sportową wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą. Na etapie eksploatacji, partner prywatny odpowiadać będzie za świadczenie usług w zakresie utrzymania technicznego infrastruktury oraz zarządzania energią.
Dlaczego PPP
Współpraca z partnerem prywatnym w ramach realizacji zadań z zakresu budowy czy modernizacji przestarzałych budynków szkolnych czy przedszkolnych pozwoli samorządom zapewnić lepsze warunki lokalowe do realizacji zadań z zakresu edukacji oraz podniesie ich jakość. Nowe energooszczędne szkoły czy przedszkola pozwolą zwiększyć liczbę miejsc dla uczniów i przedszkolaków. Natomiast środki zaoszczędzone w wyniku zastosowania energooszczędnych rozwiązań, podmioty publiczne będą mogły przeznaczyć na inne cele powiązane z rozwojem szkolnictwa czy podniesieniem jakości świadczonych usług edukacyjnych.
Warto zaznaczyć, że dla wielu samorządów blokadą w realizacji inwestycji z zakresu modernizacji, termomodernizacji czy budowy nowych placówek szkolnych (przedszkolnych) jest brak możliwości ich sfinansowania lub znaczne ich ograniczenie. Tym samym ogranicza się możliwości podniesienia jakości świadczonych usług edukacyjnych. Partnerstwo publiczno-prywatne pozwala samorządom w stosunkowo krótkim czasie zrealizować inwestycję, a wynagrodzenie dla partnera prywatnego, rozłożone jest w czasie i nie wpływa na stabilność budżetu.
Tomasz Korczyński, adwokat, Managing Counsel współkierujacy parktyką PPP w warszawskim biurze Dentons