Konieczność doprecyzowania ustawy w tym zakresie powstała, ponieważ w wielu gminach wpisywano – zgodnie z oczekiwaniem wnioskodawcy – miejsca zamieszkania za granicą. [b]Jeżeli zatem posiada on stale miejsce zamieszkania wyłącznie poza granicami kraju, informacji o adresie nie zamieszcza się.[/b]
Nowe przepisy doprecyzowały również kwestie związane z podpisem posiadacza, wyraźnie zaznaczając, że w dokumencie nie zamieszcza się podpisu posiadacza, w przypadku gdy jego złożenie nie jest możliwe. Nie zamieszcza się również podpisu osoby, która nie ukończyła 13 lat.
[srodtytul]Wniosek trzeba złożyć[/srodtytul]
[b]Od 1 stycznia 2009 r. obowiązują terminy, w których należy złożyć wniosek o wymianę dowodu.[/b] Dotychczas ta sprawa nie była uregulowana. Jeżeli powodem wymiany dokumentu jest zmiana zawartych w nim danych, wniosek powinien zostać złożony w ciągu 14 dni od dnia doręczenia osobie obowiązanej do posiadania dowodu osobistego ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzających ich zmianę. Jeżeli zmiana wynika z zawarcia małżeństwa, termin ten liczy się od dnia sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska. W przypadku małżeństwa zawartego przed konsulem lub organem zagranicznym – od dnia doręczenia odpisu aktu małżeństwa. Dla obywateli polskich przebywających za granicą termin na złożenie wniosku ze względu na zmianę danych wynosi trzy miesiące. W przypadku niezłożenia wniosku nieaktualny dokument traci ważność po upływie trzech miesięcy.
W sytuacji, w której dowód uległ zniszczeniu – wniosek należy złożyć niezwłocznie. Natomiast [b]jeżeli jego wymiana jest spowodowana upływem terminu ważności dokumentu, to o nowy dowód wystąpić należy nie później niż 30 dni przed upływem terminu ważności.[/b]