Zamówienia publiczne w czasach koronawirusa

Wyłączenie stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z Covid-19 nie jest automatyczne. W każdym przypadku konieczne jest ustalenie, że w stanie faktycznym konkretnej sprawy zaistniały przesłanki tego wyłączenia.

Aktualizacja: 28.06.2020 18:01 Publikacja: 28.06.2020 00:01

Zamówienia publiczne w czasach koronawirusa

Foto: AdobeStock

Teresa Siudem: Ustawa o Covid19 umożliwiła szybkie zakupy, z pominięciem procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych. W jakich przypadkach można zastosować to uproszczone postępowanie?

Michał Trybusz: W zakresie zastosowania wyłączenia, o którym mowa w art. 6 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej ustawa o Covid-19) Urząd Zamówień Publicznych zajął stanowisko w komunikacie zamieszczonym 24 marca 2020 r. na stronie internetowej UZP (https://www.uzp.gov.pl/zamowienia-covid-19/komunikat-w-sprawie-art.-6-tzw.-ustawy-o-covid-19). UZP informuje w nim m.in., że art. 6 ustawy o Covid-19 upoważnia zamawiającego do odstąpienia od stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp), jeżeli zostaną spełnione przesłanki w nim przewidziane. Przepis ten ma zastosowanie tylko do: 1) zamówień na dostawy lub usługi, 2) jeśli są niezbędne do przeciwdziałania Covid-19, 3) dotyczy sytuacji, w których zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego. Należy podkreślić, że przesłanka wymieniona w punkcie 1 i 2 musi być spełniona w każdym przypadku. Ponadto do zastosowania omawianego wyłączenia wymagane jest zaistnienie jednej z dwóch przesłanek wymienionych w punkcie 3. Decyzja o zastosowaniu omawianego wyłączenia powinna być każdorazowo poprzedzona dokonaniem przez zamawiającego analizy konkretnego stanu faktycznego. W pierwszej kolejności powinien ustalić, czy przedmiot dostawy lub usługi jest niezbędny do przeciwdziałania COVID-19. Analizując pojęcie niezbędności w celu przeciwdziałania Covid-19, należy wziąć pod uwagę wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką, zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV2.

Zamawiający ocenia możliwości wyłączenia stosowania przepisów ustawy Pzp na podstawie art. 6 ustawy o Covid-19, po rozważeniu okoliczności stanu faktycznego konkretnej sprawy, z uwzględnieniem informacji przekazywanych przez organy właściwe w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności przez ministra zdrowia, głównego inspektora sanitarnego itp.

Proszę o wskazanie przykładów takiego wyłączenia.

Będzie ono możliwe np. do zamówień na zakup sprzętu medycznego, wyrobów medycznych, środków ochrony indywidualnej, czy preparatów do dezynfekcji. Wyłączenie z art. 6 ustawy o Covid-19 może znaleźć zastosowanie również do zamówień publicznych na dostawy sprzętu IT, czy też usługi z zakresu IT. Potrzeby zamawiających w tym zakresie różnią się w zależności od specyfiki wykonywanej działalności. Wyłączenie może dotyczyć także zamówień publicznych, których przedmiotem jest wyposażenie stanowiska pracy (np. zakup laptopów, telefonów) do pracy zdalnej, czy też dostosowanie infrastruktury informatycznej zamawiającego w celu wprowadzenia i wykonywania pracy zdalnej.

Należy podkreślić, ze omawiane wyłączenie nie jest „automatyczne" – w każdym przypadku konieczne jest ustalenie, że w stanie faktycznym konkretnej sprawy zaistniały omówione wcześniej przesłanki zastosowania przepisu art. 6 ustawy o Covid-19.

Czy zamawiający stosujący takie uproszczone postępowanie, ma zupełną dowolność w wyborze kontrahenta, czy jednak obowiązują go jakieś ograniczenia, np. czy powinien sprawdzić jego wiarygodność, możliwość realizacji zamówienia przez wykonawcę?

Art. 6 ustawy o Covid-19 wyłącza stosowanie ustawy Pzp, w tym zasady wyboru wykonawcy w niej przewidziane. Nie zwalnia to jednak zamawiających ze stosowania w tym zakresie innych obowiązujących przepisów prawa, w tym regulacji wewnętrznych obowiązujących u zamawiającego.

Przepisy covidowe nie tylko wyłączają ścieżkę odwołań w zamówieniach publicznych, ale wyłączają też odpowiedzialność karną osób odpowiedzialnych za finanse publiczne, jeśli dojdzie do nieprawidłowości w wyniku takich szybkich zakupów. To może niektórych zamawiających zachęcić do podejmowania – w odczuciu społecznym – kontrowersyjnych decyzji. Jak temu przeciwdziałać? Czy Urząd Zamówień Publicznych przygotował jakieś wskazówki (dobre praktyki) dla zamawiających w tym zakresie? Czy ktoś będzie kontrolował i oceniał takie zamówienia? Czy wyłączona jest również odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

Prezes UZP pozostaje właściwy w zakresie stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Nie jest właściwy w zakresie przygotowywania wzorców czy procedur dla zakupów do których nie ma zastosowania ustawa Prawo zamówień publicznych. Pozostałe wskazane w pytaniu zagadnienia związane z odpowiedzialnością (karną) wykraczają poza zakres uprawnień Prezesa.

Do kiedy będą mogły być prowadzone takie uproszczone, szybkie postępowania o zamówienie publiczne?

Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy Covid-19, przepis art. 6 ust. 1 kreujący wyłączenie stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych traci moc z dniem 1 stycznia 2021 r. Należy jednakże pamiętać, iż zastosowanie wyłączenia będzie możliwe tylko wtedy, gdy ziszczą się przesłanki dopuszczające jego zastosowanie, jednak nie dłużej niż do 1 stycznia 2021 r.

Zanim pojawiła się epidemia i zostały uchwalone przepisy covidowe, trwały postępowania, niektóre nawet zostały zaskarżone do Krajowej Izby Odwoławczej.

Czy zamawiający może unieważnić postępowanie, jeśli uzna, że nie będzie w stanie spełnić warunków określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia? A jeśli chciałby zmodyfikować warunki zamówienia, to czy musi przeprowadzać nowe postępowanie?

Zamknięty katalog przesłanek dotyczących unieważnienia postępowania określony został w treści art. 93 ust. 1-1a oraz 1d ustawy Pzp (m.in. gdy wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć). Jeżeli ziści się którakolwiek z przesłanek wymienionych we wskazanych wyżej przepisach zamawiający stosownie do treści przywołanych przepisów albo jest zobowiązany albo może unieważnić toczące się postępowanie. Z kolei, możliwość zmiany warunków zamówienia istnieje do upływu terminu składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (w zależności od zastosowanego trybu udzielenia zamówienia).

Załóżmy, że umowa o zamówienie została już zawarta, ale z powodu pandemii nie może zostać zrealizowana na warunkach określonych w tej umowie. Czy dopuszczalna jest modyfikacja takiej umowy, a jeśli tak w jakim zakresie?

Przesłanki dopuszczalności modyfikacji umowy o udzielenie zamówienia publicznego zostały określone w art. 144 ust. 1 pkt 1-6 ustawy Pzp (przykładowo, gdy zmiany dotyczą realizacji dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych od dotychczasowego wykonawcy, nieobjętych zamówieniem podstawowym, o ile stały się niezbędne i zostały spełnione łącznie określone warunki). Należy też pamiętać, że ustawodawca w art. 15r ustawy covidowej przewidział mechanizm pozwalający na modyfikację umowy na skutek okoliczności związanych z wpływem Covid-19 na należyte wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Część zamówień publicznych współfinansowana jest ze środków unijnych. Czy do tych postępowań również mają zastosowanie przepisy ustawy covidowej?

Dopuszczalność zastosowania wyłączenia przepisów ustawy Pzp, o którym mowa w art. 6 ustawy Covid-19 nie jest uzależniona od sposobu finansowania danego zamówienia.

Dzisiaj nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co będzie się działo za kilka tygodni, miesięcy. Zawieranie długotrwałych kontraktów jest bardzo ryzykowne. Czy zamawiający, ale i wykonawca mogą w jakiś sposób zabezpieczyć się przed następstwami takich nieprzewidzianych sytuacji, które w konsekwencji mogą mieć wpływ na realizację kontraktu?

Ustawodawca określił dostępne zamawiającym i wykonawcom narzędzia związane z realizacją zamówień publicznych w ustawie. Covid-19. Dodatkowo zamawiający mogą wprowadzić do zamówienia klauzule przeglądowe. Przykłady takich klauzul Urząd opublikował na stronie internetowej –

https://www.uzp.gov.pl/strona-glowna/slider-aktualnosci/jak-wprowadzac-zmiany-do-umow-w-sprawie-zamowien-publicznych/jak-wprowadzac-zmiany-do-umow-w-sprawie-zamowien-publicznych2.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów