Oznacza to, że ten moment, kiedy urzędnik wykonuje daną czynność, podejmuje daną decyzję, musi mieścić się w okresie ubezpieczenia, aby zakład ubezpieczeń z tej umowy udzielił ochrony i wypłacił odszkodowanie.
Zastosowanie takiej formuły umowy powoduje, że jeżeli po kilku latach od podjęcia wadliwej decyzji nastąpi przesądzenie kwestii odszkodowania, to zakład ubezpieczeń będzie cofał się do polisy z okresu właściwego tej decyzji, czyli urzędnik powinien mieć ochronę ubezpieczeniową przez cały czas wykonywania swoich obowiązków.
Druga forma umowy występująca na rynku oparta jest na tzw. triggerze claims made, gdzie wypadkiem ubezpieczeniowy jest zgłoszenie roszczenia, czyli wystąpienie przez prokuratora do urzędnika z żądaniem pokrycia wypłaconego odszkodowania.
W tej formule liczy się zatem to, kiedy niewłaściwość decyzji zaskutkowała postępowaniem wyjaśniającym względem urzędnika. Lecz po to, by zakład ubezpieczeń udzielił ochrony ubezpieczeniowej, musi być spełniony jeszcze jeden warunek – ubezpieczony musi mieć zawartą umowę także na czas wydawania decyzji. W tej formułę więc, biorąc pod uwagę, że pomiędzy momentem wydania decyzji a momentem wystąpienia przez prokuratora z roszczeniem może upłynąć kilka lat, ważna jest tzw. ciągłość ochrony ubezpieczeniowej, którą trzeba zachować nawet po zakończeniu wykonywania obowiązków urzędniczych przez tzw. przedawnienie roszczenia. Z tego względu umowy zawarte w formule claims made wiążą się z zapłatą z reguły zdecydowanie niższej składki rocznej niż w tej formule pierwszej, a dla urzędników, którzy po zakończeniu pracy chcą kontynuować ochronę, składki są dodatkowo obniżane wręcz do poziomu symbolicznego.
Ustanowienie sumy gwarancyjnej
Niezależnie od wybranej formuły umowy urzędnik, który zdecyduje się na skorzystanie z oferty ubezpieczycieli, musi jeszcze pamiętać o odpowiednim wyborze sumy gwarancyjnej, która powinna odpowiadać poziomowi obciążających go odszkodowań. Stąd suma gwarancyjna powinna korespondować z dwunastokrotnością jego wynagrodzenia i powinna być uaktualniana, w zależności od zmian tego wynagrodzenia w każdym kolejnym okresie ubezpieczenia. Mówiąc inaczej, w tzw. rocznicę polisy urzędnik ma okazję zmniejszenia lub podwyższenia sumy.
Gdyby zdarzyło się tak, że w danym okresie ubezpieczenia, wskutek zgłoszonych roszczeń, suma gwarancyjna została wykorzystana, to można także uzupełnić poziom sumy, co jednak wiąże się z koniecznością dopłaty składki ubezpieczeniowej.
Jak reagować ?na zgłoszone roszczenia
Posiadanie ochrony ubezpieczeniowej to jedno, ale umiejętność skutecznego z niej korzystania to drugie. W tym względzie trzeba przede wszystkim pamiętać o przedawnieniu roszczenia. Tak jak poszkodowany ma określony przepisami czas na zgłoszenie roszczeń odszkodowawczych, tak i urzędnik ma czasowo ograniczoną możliwość zgłaszania swoich żądań co do uruchomienia ochrony ubezpieczeniowej przez zakład ubezpieczeń. Przepis art. 819 par. 1 ustawy o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych stanowi, że roszczenia z umowy ubezpieczenia przedawniają się z upływem trzech lat. Zatem od tego momentu, kiedy urzędnik podejmie wiadomość, że w stosunku do niego zostały wszczęte działania dotyczące odpowiedzialności materialnej (tzw. wymagalność) ma trzy lata na zgłoszenie się do swojego ubezpieczyciela o ochronę z polisy.
Niezależnie od tego, jakie jest osobiste przekonanie co do słuszności wysuwanych w stosunku do niego zarzutów, każde wystąpienie prokuratora powinno być sygnałem przekazanym ubezpieczycielowi, ze skutkiem w postaci przerwania biegu przedawnienia. Nie powinien urzędnik czekać aż do wyroku, który zapadnie przeciwko niemu, bo to może go kosztować zarzut przedawnienia roszczenia względem ubezpieczyciela.
podstawa prawna: Ustawa z 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (DzU z 2011, nr 34, poz. 173)
podstawa prawna: Rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 6 marca 2012 r. w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy (DzU z 2012, poz. 250)
podstawa prawna: Rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 9 marca 2012 r. w sprawie rodzaju spraw, w których obowiązek prowadzenia metryki sprawy jest wyłączony (DzU z 2012, poz. 269)
Porównanie dwóch systemów umowy ubezpieczenia
- ?Umowa zawarta na 12 miesięcy od 10 maja 2012 roku do 9 maja ?2013 roku
- ?Zdarzenie – 1 grudnia 2012 roku – wydanie decyzji z rażącym ?naruszeniem prawa
- ?Zgłoszenie 5 stycznia 2014 roku roszczenia przez prokuratora ?do urzędnika
Kiedy dochodzi do rażącego naruszenia prawa
Ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych ?w art. 6 wymienia 11 sytuacji prawnych, w których może dojść ?do stwierdzenia rażącego naruszenia prawa. Są to:
1) ?wydanie ostatecznej decyzji stwierdzającej nieważność decyzji lub postanowienia na podstawie art. 156 par. 1 pkt 2 lub art. 156 par. 1 pkt 2 ?w związku z art. 126 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego;
2) ?wydanie ostatecznej decyzji stwierdzającej nieważność decyzji lub postanowienia na podstawie art. 247 par. 1 pkt 2 albo pkt 3 lub art. 247 par. 1 pkt 2 albo pkt 3, w związku z art. 219 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60, ze. zm.);
3) ?stwierdzenie braku podstawy prawnej lub rażącego naruszenia prawa ?na podstawie art. 54 par. 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo ?o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU nr 153, ?poz. 1270, ze zm.);
4) ?wydanie prawomocnego wyroku na podstawie art. 145 par. 1 pkt 2 ustawy ?z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w związku z art. 156 par. 1 pkt 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego;
5) ?wydanie prawomocnego wyroku na podstawie art. 145 par. 1 pkt 2 ustawy ?z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w związku z art. 247 par. 1 pkt 2 albo 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa;
6) ?stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 37 par. 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego;
7) ?stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 141 par. 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa;
8) ?prawomocne stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 149 lub art. 154 par. 2 ustawy z 30 sierpnia ?2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi;
9) ?prawomocne stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 47714 par. 3 ustawy z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (DzU nr 43, poz. 296, z późn. zm.);
10) ?prawomocne stwierdzenie braku podstawy prawnej lub rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 47931a par. 3 ustawy z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego;
11) ?ostateczne stwierdzenie braku podstawy prawnej lub rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 81 ust. 3 ustawy z 16 lutego 2007 r. ?o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU nr 50, poz. 331, ze zm.).