Wszystkie jednostki samorządu terytorialnego należą do grupy podmiotów, które są zobowiązane do dokonywania różnego rodzaju zakupów, zamawiania usług czy też realizowania inwestycji budowlanych w drodze zamówień publicznych.
W trosce ?o pieniądze
W celu jak najlepszego wydawania publicznych pieniędzy większość takich kontraktów zawieranych jest po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego. W trybie tym zamawiająca jednostka samorządowa dokonuje publicznego ogłoszenia o zamówieniu, a oferty na jego realizację mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, czyli przedsiębiorcy. Powoduje to dużą konkurencję pomiędzy firmami ubiegającymi się o publiczny kontrakt, co w konsekwencji prowadzi do obniżania proponowanych przez nie cen.
Jednostki samorządowe, które chcą podpisać umowę po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, powinny pamiętać o tym, że muszą spełnić określone obowiązki. Ich niedotrzymanie może dużo kosztować gminę, powiat czy województwo. Podmioty te będą musiały pokryć koszty przeprowadzenia postępowania, wadliwe zaś jego przeprowadzenie może powodować nawet nieważność zawartej umowy, a w konsekwencji konieczność ponownego wydania pieniędzy na organizację przetargu.
Gdzie zamieścić
W przetargu nieograniczonym zamawiający przede wszystkim ma obowiązek zamieścić ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej. Ponadto w przypadku gdy wartość zamówienia jest niższa od tzw. progów unijnych (od początku tego roku wynoszą one: 5 mln 186 tys. euro, 207 tys. euro, 414 tys. euro – w zależności od rodzaju zamówienia i rodzaju zamawiającego), zamawiający ma obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu także w Biuletynie Zamówień Publicznych. W przypadku, gdy wartość zamówienia jest równa lub wyższa od tych kwot, zamawiający ma obowiązek przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
Waga publikacji
Publikacja ogłoszenia o prowadzonym przetargu ma bardzo istotne znaczenie dla procedury udzielenia zamówienia publicznego. Konsekwencją braku publikacji ogłoszenia może być przede wszystkim unieważnienie przetargu. Podstawą do podjęcia takiej decyzji jest art. 93 ust. 1 pkt 7 prawa zamówień publicznych. Zgodnie z tym przepisem zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Dodatkową sankcją za taki błąd popełniony przez pracownika zamawiającej jednostki samorządu terytorialnego jest unieważnienie umowy. Zgodnie bowiem z obowiązującym od 20 lutego 2013 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 prawa zamówień publicznych umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający nie zamieścił ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo nie przekazał ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.